"Bojs i Mangelos poznavali su se površno, ali povezivao ih je zahtev da stvaraju nove impulse za društvene promene, za humaniju budućnost i bolji svet", istakao je ambasador Savezne republike Nemačke u Srbiji Tomas Ssib.
Direktor Gete instituta Frank Bauman otkrio je da su Jozef Bojs i on živeli u istom gradu, a da je on počeo da se interesuje za umetnost nakon Bojsove smrti.
"On je bio jedan od najvećih umetnika 20. veka, revolucionar umetnosti, slobodni mislilac i za neke šarlatan koji je i te kako mogao da ih iznervira svojim ponašanjem, Bojs nije tražio koncenzus - on je provocirao", navodi Bauman i ističe da je senzacionalno što se toliko originalnih radova može prikazati u Beogradu.
Kustos izložbe Selman Trtovac kazao je da cilj postavke nije da se od ličnosti ova dva umetnika napravi mit, već da se pokaže koliko Bojsove i Mangelosove ideje žive i dan danas i utiču na percepciju umetnosti i njenu ulogu u društvu danas i potom naglasio da je Bojs jako važan kako za Beograd i Srbiju, tako i za čitav region.
"Naše ideje, ideje nas kao kustosa i umetnika, proširujemo reakcijom mladih umetnika i time povezujemo savremenu umetničku scenu sa legatom Mangelosa", rekla je kustoskinja Ivana Bašičević Antić.
Postavku čine fotografije, grafike i multipli iz lične kolekcije Karla Hajnca Rumenog, koje je ovaj kolekcionar pozajmio posebno za ovu priliku, kao i Mangelosovi radovi iz kolekcije Fonda “Ilija&Mangelos“ i privatne kolekcije iz Zagreba.
Jozef Hajnrih Bojs (1921-1986) bio je nemački umetnik, profesor i teoretičar umetnosti koji je imao veliki uticaj na modernu umetnost na globalnom nivou tokom druge polovine 20. veka. Njegovi mediji bili su slikarstvo, skulptura, grafika i instalacija, a bavio se i hepeningom i performansom.
Bojsov opus se bazirao na konceptima humanizma, socijalne filozofije i antropozofije i kulminirao je njegovom “proširenom definicijom umetnosti“ i idejom da je socijalna skulptura “totalno delo umetnosti“ (“Gesamtkunstwerk“) - tvrdeći da ona ima kreativnu i participativnu ulogu u oblikovanju društva i politike.
Takođe, osnovao je međunarodni neoavangardni umetnički pokret “Fluksus“. Dimitrije Bašičević (1921-1987), poznatiji pod svojim pseudonimom Mangelos, bio je hrvatski umetnik, kustos, kritičar umetnosti i osnivač neformalne umetničke grupe “Gorgona“, čiji je opus značajno doprineo razvoju apstraktne umetnosti u Hrvatskoj. Njegovo delo uključivalo je uglavnom skulpture i slike, najviše naivnog i apstraktnog pravca. Ova postavka će za posetioce biti otvorena do 18. septembra.
(Glas javnosti/Blic)