Litijum-jonske baterije, koje pokreću većinu eksternih punjača, mogu predstavljati ozbiljnu pretnju ukoliko su oštećene ili neispravne. U uslovima pritiska i visine tokom leta, njihova nestabilnost može dovesti do pregrevanja, zapaljenja, pa čak i eksplozije.
Zašto su eksterne baterije opasne?
„Neispravan power bank može se pregrejati, zapaliti ili čak eksplodirati, što je posebno opasno u skučenom prostoru aviona“, upozorio je Kolin Pirsan, savetnik za putovanja, u izjavi za "Euronews."
Zbog ovakvih rizika, Međunarodna asocijacija za avio-saobraćaj (IATA) preporučuje da se eksterni punjači smeštaju isključivo u ručni prtljag, i da im kapacitet ne prelazi 100 vat sati bez dodatnih dozvola.
Iako su incidenti sa baterijama retki, posledice mogu biti izuzetno ozbiljne. Upravo to je nateralo mnoge avio-kompanije da revidiraju svoju politiku.
„To više nije samo pitanje neprijatnosti. Bezbednost svih putnika i članova posade u avionu je primarna briga, i čak i jedan incident može imati dalekosežne posledice“, objasnio je Pirsan.
Qantas i Emirates među prvima su uvele stroža pravila, dok su Singapore Airlines i Cathay Pacific otišli korak dalje — potpuno zabranivši korišćenje i punjenje eksternih baterija tokom leta.
Prema važećim smernicama, putnici mogu nositi power bank u ručnom prtljagu, ali pod sledećim uslovima:
Takođe, važno je znati da se power bank nikada ne sme smeštati u prtljag koji se predaje. Neke kompanije dodatno zahtevaju da uređaj tokom celog leta bude uz putnika, a ne u kabinskim pretincima.
S obzirom na to da mnoge kompanije više ne dozvoljavaju ni korišćenje power bankova tokom leta, stručnjaci savetuju da putnici unapred napune svoje uređaje i iskoriste punjače na aerodromima.
„Malo dodatne pripreme može mnogo značiti. Ova zabrana eksternih baterija je samo još jedan korak ka obezbeđivanju sigurnijih i bezbednijih letova za sve“, zaključio je Pirsan.
Glas javnosti/B06S