Iako to zavisi od uređenja organizacije i koliko dugo posluje, velika većina naše populacije zaposlenih dolazi iz generacije X i Y, ali se brzo "dopunjuje" onima koji pripadaju generaciji Z. Starije organizacije i porodične kompanije mogu imati veći broj bejbi bumera i ljudi iz tihe generacije koji su još uvek veoma aktivni. Bilo da se radi o 3, 4 ili 5 generacija koje rade zajedno, šta možemo učiniti da iskoristimo ovu priliku i umanjimo razlike?
- Dozvolite mi da počnem sa dva klјučna upozorenja za iskorišćenje svih generacija na radnom mestu: NIKADA ne pretpostavlјajte da razumete generacije i njihove razlike. Na engleskom mi kažemo, kada nešto PRETPOSTAVLJAŠ (engl. ASSUME), praviš magarca i od sebe i od mene (ASS– U – ME)! SVAKO rešenje stvara novi problem! Nikada ne postoji rešenje koje ne stvara neku vrstu problema i samo se morate nadati da vaše rešenje problema neće stvoriti još veći problem - navodi Szamosi.
Važna polazna tačka je kratak rezime između dve najveće grupe koje su najviše proučavane, Y i Z.
Generacija Y: traže izazovan posao; žele stimulativan posao; veoma su zainteresovani za lični razvoj; vide sigurnost posla izgrađenu na veštinama koje su razvili; a naročito traže autonomiju i prijatnu radnu atmosferu.
Generacija Z: to su mašine koje obavljaju više zadataka istovremeno; lako im može postati dosadno (jedan zadatak ih izluđuje); traže kontrolu nad svojim okruženjem; više su nezavisni nego spremni na saradnju; ne pristaju na "gluposti"; žele da njihov poslodavac bude pošten i da ih shvati ozbilјno; i više su preduzetnički nastrojeni.
Kao što se može videti, ovo su dva veoma različita načina razmišlјanja. Iistraživanje City koledža sa profesionalcima za lјudske resurse i vlasnicima preduzeća pokazalo je da nije neuobičajeno, na primer, da Z započne novi posao u organizaciji i ubrzo nakon toga odustane, jer posao ne odgovara njihovim očekivanjima. Z žele da se povežu sa vrhovima organizacija, žele da osete da prave razliku i ako to nije slučaj u vašoj organizaciji, uradiće to negde drugde.
- Mnogo puta kada razmatramo generacijske jazove u našim organizacijama, fokusiramo se na razlike između njih. Odličan ujedinitelj za prevazilaženje ovoga je usmeravanje na našu osnovnu organizacionu svrhu (nazovite to misijom, vizijom, itd.). Sa organizacijske tačke gledišta, moramo ponovo osmisliti pristup zaposlenima i talentima, početi posmatrati generacije kao, na primer, kultur". Moramo da preispitamo šta organizaciju čini organizacijom i da preformulišemo način na koji razvijamo talente - navodi Szamosi.
Neke druge ideje kako bi se iskoristile i premostile generacijske razlike:
- Živimo i radimo u zanimljivim vremenima. U našem postpandemijskom svetu znamo da možemo da se promenimo kada je potrebno, ali nemojmo to raditi samo kada smo primorani. Nastojte da istražite lepotu zajedničkog rada, međusobno koristite veštine, znanje i sposobnosti drugih bez obzira na generacijsku pripadnost. Imamo jedan život, jednu priliku da napravimo razliku. Uradimo to zajedno - poručuje Leslie Szamosi.
Glas javnosti/B06S
60