Niko tada ništa ne reče, ali se ovaj potpisnik toga priseti kad na smederevskom sajtu “Stanje stvari” pročita šta je izvesni Jerko Zovak (1952-2023), “zapovjednik postrojbi” ustaškog Zbora narodne garde “na prvoj crti bojišta”, napisao u tekstu “Kad episkop srpski ušutkuje srpskog episkopa zbog broja žrtava u Jasenovcu (2018)”:
“Nakon što je episkop (u mirovini) Jeftić počeo govoriti o ‘700 hiljada ubijenih Srba’ u Jasenovcu, Jovan Ćulibrk je spontano uzviknuo: ‘Prekinite vladiko, nije ih bilo toliko…’ Vjerojatno šokiran imperativnom upadicom kolege po struci i brata dakako, Jeftić je prekinuo govoriti ratnohuškački”.
Zbog onih koji ne znaju, “episkop (u mirovini)” je penzionisani vladika zahumsko-hercegovački i primorski Atanasije (u svetu: Zoran Jevtić, 1938-1991-1999-1921), a Jovan Ćulibrk (u svetu: Neven, 1965), od 2014. godine vladika pakračko-slavonski.
Ovome drugom moglo se tako jer mu nije smetalo ni da “u velikom intervju, kojeg je Jutarnji list objavio 27. veljače 2016. godine pod naslovom: ‘Komunistička optužnica ne može biti polazna točka razgovora o Stepincu’… referirajući se na konstataciju novinara kako je na kraju liturgije u jasenovačkoj crkvi patrijarh Irinej govorio o ‘stotinama tisuća’ ubijenih Srba na području logora Jasenovac”, kaže:
“Što se tiče brojeva stradalih u sistemu koncentracionih i logora smrti Jasenovac, vrijedi ponoviti da konfuzija oko njih nastaje isključivo zbog toga što socijalistička Jugoslavija, a ni zemlje nastale njenim raspadom, nije uložila dovoljno ni sredstava, ni rada ni ljudi da bi se došlo do pouzdanih naučnih rezultata. Nakon što su donesene prvobitne procjene broja žrtava – uglavnom oko 1948. godine – normalne zemlje su osnovale ili zadužile posebne naučne institucije da se bave detaljnim proučavanjem karakteristika Drugog svjetskog rata, zločina koji su se desili u njemu, kao i broja žrtava”.
Zovak je tu izjavu propratio kratkim komentarom da su se “neki velikodostojnici Srpske pravoslavne crkve proslavili svojom izrazito velikosrpskom, a često i ratnohuškačkom retorikom, dok Jovan, izgleda, pokušava biti vjerski vođa koji svoje stavove utemeljuje u znanosti, a ne u mitovima”.
Ne samo upotrebljene sintagme (“komunistička optužnica”, “prvobitne procjene broja žrtava”, “normalne zemlje”, “posebne naučne institucije”, “detaljno proučavanje”, već i onaj “poučni povik” starijem episkopskom kolegi, tek su nagoveštaj onoga što će vladika Jovan oslonjen na “znanje” nekih zvaničnih istoričara, narednih godina saopštavati o srbskome znanju i neznanju, o srbskim “zabludama” i “nemoralnosti autoritativnih tvrdnji o broju žrtava u Jasenovcu”.
Šta to “znaju” zvanični istoričari
Nikola Samardžić. Desetog decembra 1994. godine, u Beogradu, drži se nekakvo “nacionalno savetovanje o ujedinjenju srbskih zemalja”. Svi govore euforično, protiv komunizma, protiv granice na Drini, pominju Miloševića… Aplauzi… Istoričar Nikola Samardžić (1961), sin Radovana Samardžića (1922-1994), takođe istoričara, kao osnovni zahtev ističe, besprizivno i samouvereno, da u Srbiji najpre treba promeniti režim, pa da se tek posle toga priča o ujedinjenju.
A “posle toga”, 10. jula 2020. godine, valjda se samo u Zemlji Srbiji moglo desiti da jedan redovni profesor Odeljenja za istoriju Filozofskog fakulteta u Beogradu, isti taj Nikola Samardžić po imenu, na “tviteru” “lajkuje” objave koje je izvesni @uggybb666 – sa žigom zveri – ispisao 30. juna i 1. jula: “Srbija je u glibu mitomanije svinjokradice i konjokradice Karađorđevića. Oni su trudnoj ženi odsekli sise, izmislili Kosovski boj, stvorili Spc, izmislili svetog savu i ostale gluposti, napravili ršum u Cg i Kosovu, Jasenovac je odgovor na njihovu vladavinu, nema većih zlotvora… Ćiriličnoj bagri objasniš zašto im se malo malo dešava bombardovanje i uništenje oni te napuše da opravdavaš to isto. Ili su mozak i ćirilica u raskoraku ili oni ne kontaju latinicu”.
Pa se Miloš Ković (1869), istoričar, profesor na istom onom Samardžićevom fakultetu, pita je li to “isti onaj Nikola Samardžić koji traži ‘denacifikaciju’ i ‘promenu kulturnog koda’ Srbije, zato što je u ratovima iz devedesetih ‘genocid’ bio njena ‘zvanična politika’ (sarajevski Dani, 18. januar 2008)” i koji “ispoveda… rasističke stavove kada piše o… Srbima kao ‘biološkom otpadu’ koji preti da ‘zagadi Evropsku uniju’ (Peščanik, 14. septembar 2007). I pita se profesor Ković “kako se nazivaju oni koji Aušvic i danas pravdaju jevrejskim zaverama i rasnim, genetskim manama”.
Veljko Đurić Mišina. Sredinom juna 1993, u beogradskoj knjižari “Nikola Pašić” pitam dr Veljka Đurića (1953), rodom iz Kosora Donjih, u Dalmaciji, istoričarom iz Beograda, kako se moglo desiti da, ako je već znao (ili barem naslućivao) ko je Psunjski, autor još 1944. godine zabranjene knjige “Hrvati u svetlosti istoriske istine”, učestvuje u piratskom “poduhvatu” izdavačke kuće “Novo delo” (i još nekih saizdavača) da tu knjigu ne objavi pod imenom njenog autora – Veliše Raičevića (1903-1972). Pošto je umešan i u pripremne poslove knjižare “Nikola Pašić” da tu knjigu i ona objavi (fototipski), tražim od njega da se to novo izdanje pojavi pod imenom Veliše Raičevića. Da li zbog toga što nije želeo da remeti započeti posao, ili zaista nije znao ko je Psunjski (a priča i piše da je znao), ili zbog nekog ličnog “računa”, tek – on je odbio ikakvu mogućnost da prihvati ono što je od njega traženo. Te nije sigurno, sve je to nagađanje, bilo bi rizično da se u tom trenutku pojavi jedno ime da bi se kasnije pojavilo neko drugo…
Kao istoričar, čovek kome bi istorijska istina trebalo da bude na prvom mestu, dr Đurić morao je sprečiti oba izdavača da knjigu Veliše Raičevića Psunjskog objave nemušto, bez autorovog imena, sa jedinim ciljem da izbegnu obaveze iz autorskih prava i iz svega izvuku ličnu korist. Đurić je propustio da to učini preuzimajući na sebe sve moralne posledice toga po svemu nemoralnog čina.
Kad se govori o ustaškom genocidu nad srbskim narodom u vremenu od 1941. do 1945. godine, zna se da je Edmund Glez fon Horstenau (1882-1946), nemački opunomoćeni general u Nezavisnoj Državi Hrvatskoj (NDH) zadužen da u Zagrebu zastupa interese Vermahta i pomogne u formiranju Pavelićeve vojske, pisao u svom dnevniku (kasnije objavljenom u memoarima “Između Hitlera i Pavelića”) da su “Srbi novoj državi koja se prostirala od Jadrana do Drine i Zemuna bili primorani da beže jer su im oduzeta sva građanska prava i otimana im je imovina….
Masakr nad Srbima desetkovao je njihov broj… Na osnovu nemačkih procena, do jeseni 1941. ubijeno je prilikom pogroma i u logorima 200.000 Srba. Do kraja 1943. poslanik dr Nojbaher (Herman, 1893-1960, specijalni nemački izaslanik za Balkan tokom ratnih godina – IP) procenjuje broj ubijenih Srba na oko 750 000”. Iz Horstenauovog pisma Hajnrihu Himleru (1900-1945), idejnom tvorcu holokausta, jednoj od najmoćnijih ličnosti u nacističkoj Nemačkoj, saznajemo da su nemačke trupe “nemi svedoci brutalnosti ustaša nad Srbima, Jevrejima i Ciganima”, te da su ta “mjesta užasa”, stvorena po uzoru na ranija engleska, “dosegla vrhunac ovdje u Hrvatskoj, pod Poglavnikom, kojeg smo mi postavili”.
No, u skladu sa sopstvenim “otkrićem” da ova dva nemačka “specijalca” pojma nemaju, dr Veljko Đurić Mišina kao šef u Muzeju žrtava genocida u Beogradu, preuzeo je sva ovlašćenja da medituje o srbskom stradanju u Nezavisnoj Državi Hrvatskoj (1941-1945), pa se, tako, 6. juna 2021. godine saznalo za njegovu izjavu da je Glez fon Horstenau “preskočio nekoliko činjenica bitnih za razumevanje konteksta”, a da su Nojbaherovi “elaborati pisani na osnovu sekundarnih i indirektnih izvora i kao takvi se ne mogu u istorijskoj nauci uzimati bez kritičkog odnosa. To znači da je Nojbaherova procena o 750.000 pobijenih Srba u Nezavisnoj Državi Hrvatskoj samo slobodna procena koja iza sebe nema nikakve relevantne i proverljive dokaze”.
Tu “nerelevantnost” i “neproverljivost”, dr Đurić pošire je “elaborirao” neki dan ranije (1. juna), u razgovoru za nekakav N1, kada je “visokoumno otkrio” da se, bez obzira na “procene od 30.000 do 1.400.000” stradalnika i brojka “od 700.000 žrtava Jasenovca o kojem smo svi slušali u školama… nije utemeljena ni na kakvim naučnim dokazima”, te da se “na osnovu izjava svedoka koji su bili u Jasenovcu dolazi do cifre od 98.000 do 208.000 žrtava”. Bez obzira na sve to, on će “priznati” da to nije konačan podatak, već slobodna procena svedoka”.
Kada je reč o svedocima i njihovoj “nezvaničnosti”, dr Veljko će navesti da je “prvi nezvaničan podatak dao Josip Broz Tito koji govori od 10.000 najvernijih sinova Hrvatske ubijenih u Jasenovcu, Andrija Hebrang govorio o 25.000, memorandum srpske crkve o 180.000, vlada u Londonu 370.000”. Doda li tome da “svedok nije do kraja pouzdan”, te da je “igra brojeva pogodan politički momenat za manipulaciju međunarodnim odnosima, ali i psihom naroda” (za Mišinu, “u pitanju je klasično dnevna politička manipulacija” kojom se “huška narod”), dr Đurić Mišina naglasiće da “komunističkoj vlasti od 1945. godine odgovara veliki broj žrtava ustaškog režima – zato da bi sakrili… podatak o 350.000 ljudi koji su bili žrtve partizana”, te da je “protiv toga da brojimo žrtve i da je za to da popisujemo žrtve Jasenovca”. (Pribroje li se cifri partizanskih žrtava onih 300.000 koje Nemci priznaju za “svoje”, mora se postaviti pitanje šta da se radi s onim ostatkom do 1,685,000, koliko je službeno saopšteno posleratnoj Mirovnoj konferenciji).
Podrazumeva se da dr Veljku ni na kraj pameti nije bilo da pomene beogradsku “Dugu” od 22. 2. – 7. 3. 1986, strana 6, i njen zapis o Potvrdi komande mjesta Novska od 5. juna 1945. godine, kojom “Potvrđujemo primitak dokumenata koji su bili zakopani u logoru Jasenovac koji je pronašao drug Isidor Levi i predao ovoj Komandi, a koja dokumenta sadrže spisak pobijenih lica u logoru Jasenovac” – kojih je, prema svedočenju partizanskog poručnika Isidora Levija, bilo više od milion.
Sada nepostojeći sajt “Balkanska geopolitika”, 21. januara 2020. godine preuzeo je od beogradskih “Večernjih novosti” tekst Borisa Subašića, pod naslovom “Srbi, narod koji je žrtvovan”, nastao iz razgovora sa dr Veljkom. Prekinuo sam čitanje već “ulaskom” u drugi pasus, pošto je i to bilo dovoljno da se vidi kako je “srpski narod u ratovima u 20. veku pretrpeo stradanje koje se graniči s genocidom”(?!), da je “politička i društvena elita često donosila pogrešne odluke” zbog toga što “Srbi nisu svesni kolike su žrtve podneli”, ali i da, pored svega toga, prof. dr Veljko Đurić Mišina, u ulozi v. d. direktora Muzeja genocida, uverava Srbe da ni u Velikom ratu, ni u njegovom nastavku 1941-1945. godine nisu doživeli genocid, čime opravdava hrvatsko nastojanje da dokažu kako je Jasenovac bilo srbsko odmaralište, a brojne bezdane jame po Hrvatskoj i Hercegovini (a ni Bosna nije baš zaobiđena ili zaboravljena) deo velikog terena za golf.
Takvom svojom “naukom”, dr Veljko Đurić Mišina ovlastio je hrvatske znanstvenike da uzmu stvar u svoje ruke i svetu saopšte svoju “istinu” koja Srbe, po kratkom postupku, “proizvodi” u genocidan narod.
Pa je, tako, hrvatski znanstvenik Stjepan Lozo (1961) čiji je “fokus bavljenja povijesnim temama na utjecajima velikosrpske ideologije i politike na Hrvate i Hrvatsku”, objavio knjižicu “Ideologija i propaganda velikosrpskoga genocida nad Hrvatima – projekt ‘Homogena Srbija’ 1941”, Spljet 2017, na jedva 736 strana formata B5. Kako-tako, on je toliko svoje “umovanje” sažeo u nekoliko rečenica sadržanih u intervjuu za “Slobodnu Dalmaciju” (https://shp.bizhat.com/Lozo.html), te se od njega moglo saznati da su Srbi u Nezavisnoj Državi Hrvatskoj “provodili genocid nad Hrvatima i… postojeća paradigma o ‘strašnim’ ustašama na neki način tvorevina je velikosrpske propagande. Prava je, međutim, istina da ustaše do ljeta 1941. i srpske pobune nisu činili nikakve posebne zločine prema Srbima… te da su funkcionirali kao neka vrsta narodne samoobrane od velikosrpskoga genocida… Oklevetali su Hrvate za genocid nad Srbima preventivnom propagandom, s predumišljajem, već u lipnju 1941. godine, a onda počinili genocid nad Hrvatima”.
No, dr Veljku Đuriću treba kao olakšavajuću okolnost uzeti činjenicu da se on u srbsku istoriju uopšte ne razume (onu “ostalu” da zabatalimo). Ako nešto u nekom trenutku i “ubode”, to mu je, što bi rekle Lale, tek da se nađe u divanu. To je najslikovitije pokazao 18. juna 1991. godine na tribini Svesrbskog narodnog pokreta u Novom Sadu, kada je govorio čitavih osamdeset minuta, najpre o odnosu hrvatskog rimokatolicizma i srbskog pravoslavlja uporno insistirajući na perfidnosti hrvatske ideologije uperene protiv Srbstva i na potrebi da Srbi shvate kakve ih opasnosti sa te strane vrebaju. Kada pak govori o Srbima, da li iz neznanja, da li da svojim “zasluženim mestom u struci i nauci” doprinese prikrivanju i, čak, potpunom brisanju srbske prošlosti i duhovnosti srbskog naroda, navodni dolazak Slovena, odnosno Srba, na ove prostore, on vezuje za šesti i sedmi vek, niotkud, a arheološke nalaze Miloja Vasića (1869-1856) o vinčanskoj kulturi kao preteči srbske civilizacije, ili otkrića Radivoja Pešića (1931-1993) o vinčanskom pismu i njegovoj vezi s etrurskim i sa ćirilicom, smatra “neproverenim domišljanjem”.
Dejan Ristić. U razgovoru za “Glas Srpske” (“razgovornik” mu beše Veljko Zeljković, osobica predstavljena kao Dejan Ristić (1972), “srpski istoričar, prevodilac, scenarista i stručnjak u oblasti integralne zaštite i upravljanja kulturnim nasleđem”, biće da je svoja “znanja” sticala u osnovnoj i srednjoj školi u kojoj nije bilo ponavljanja i na unezveritetu na kome se diploma dodeljivala uplatom nekoliko rata.
Drukčije nije ni moglo biti jer on svoje neistomišljenike svrstava u “diletante”, onako kako je to, po sopstvenom “znanju”, svojevremeno činio i njegov “preveliki” prethodnik – “otac srpske kritičke istoriografije arhimandrit Ilarion”. Biće da se on, pri tome, poziva na “misao” Boška Petrovića, nekad predsednika Matice srbske, da se Ilarion (u svetu: Jovan Ruvarac, 1832-1905) “svaki čas razračunava sa glupanima koji se bave istorijom, ispisuju i izdaju prepise starih spomenika a, važni i kao učeni, ne umeju ni da ih pročitaju, i koji će, čitajući i ovo što piše, zavideti mu zavišću bledom i zelenom. Žvalavi, bangavi, šugavi, jogunasto će, pomračena uma, braniti svoje kvazipatriotske koještarije, a njega proglašavati otpadnikom i izdajicom srpstva”.
Možda je Ristić takvo svoje znanje dopunio enciklopedijskim iskazom akademika Đorđa Sp. Radojičića (1905-1970), istoričara stare srbske književnosti, da je “Ruvarac svojim naučnim radom doprineo veoma mnogo da se ruše ukorenjena gledišta na srpsku prošlost… i da se život počne posmatrati realno. Tim je i nehotice pomogao nastojanjima Svetozara Markovića i njegovih istomišljenika”; Svetozara Markovića (1846-1875) koji je, prema analizama Slobodana Jovanovića (1869-1958), “bez istorijskog i kritičkog osećanja, ponavljao za Srbiju” ono što su strani socijalistički pisci “govorili o svojim zemljama, koje nisu tako mnogo ličile na Srbiju”. Takav Svetozar Marković mogao je i reći da mu je “svejedno: bio u Srbiji kralj Obrenović… ili Franjo Josif”, valjda “nehotice” naučen “naučnim radom” Ilariona Ruvarca, onoga za koga će akademik Čedomir Popov (1936-2012), istoričar, reći da je “u kompoziciji dela nesređen, pišući tekst nebrižljivo, opterećujući ga bezbrojnim citatima i digresijama, grubim, čak neuljudnim polemičkim nasrtajima i na ličnost i na delo protivnika, nekorektan u navođenju, ostavljao utisak nesređene osobe i nemarnog pisca”.
Sa svoje strane, Ristić će svoje “diletante” proglasiti “skupinom” koja je “svesno zloupotrebila izraelskog istoričara dr Gideona Grajfa koji se nikada naučno nije bavio Jugoslavijom, a ponajmanje stradanjem Srba u Drugom svetskom ratu. Isturajući ga u javnost kao svoju perjanicu, a sami se vešto krijući, oni su vođeni svojim temeljnim neznanjem i nevešto prikrivenim političkim ambicijama načinili ogromnu štetu istorijskoj nauci, a ponajviše srpskim nacionalnim interesima”.
Ni manje, ni više, nego u odbranu “srpskih nacionalnih interesa” – pričicom da je “episkop Jovan… govorio isključivo o pojedinim nenaučnim stavovima doktora Grajfa”, te da je “aktivnim delovanjem predsednika Upravnog odbora Muzeja žrtava genocida episkopa Jovana, dugogodišnjeg direktora Muzeja istoričara profesora dr Veljka Đurića i čitavog stručnog tima ove ustanove kulture od nacionalnog značaja, na naučnom i javnom polju, a u punom saglasju i koordinaciji sa najvišim državnim organima Srbije i Republike Srpske”, ona već pominjana diletantska skupina “na vreme uočena, identifikovana i vremenom potpuno marginalizovana”.
Koliko ima (ne)istine u prethodnom stavu, može se videti iz ponečega u nastavku:
– Dr Gideon Grajf (1931) predstavljen je na Vikipediji kao “izraelski istoričar specijalizovan za izučavanje istorije holokausta, posebno koncentracionog logora Aušvic”, ali je za Ristića prihvatljivije mišljenje episkopa Jovana o Grajfovim “pojedinim nenaučnim stavovima”;
– Besmislena je Ristićeva tvrdnja da se dr Grajf “nikada naučno nije bavio Jugoslavijom, a ponajmanje stradanjem Srba u Drugom svetskom ratu” jer – objavio je o tome tri knjige (Jasenovac : Aušvic Balkana – Ustaška imperija okrutnosti; Ustaško konačno rešenje pre nacističkog konačnog rešenja; Alojzije Stepinac ustaški vikar – Pokrsti se ili umri : 101 razlog zašto ne može biti svetac), a njihov izdavač propratio je to tekstom čiji najveći deo glasi:
“Multidisciplinarna studija i prva komparativna analiza Jasenovca i Aušvica u svetskoj istoriografiji koju je napisao prof dr Gideon Grajf, svetski priznati ekspert za Aušvic uz konsultaciju sa forenzičarima iz Izraela… Japana, istraživača mirovnih studija i istoričara iz Norveške, Italije i Izraela… uz podršku međunarodne ekspertske grupe GH 7- STOP REVIZIJI… (a) na bazi prikupljene arhivske građe sačinjena je i prikazana prva izložba o Jasenovcu na Ist Riveru, u Njujorku, a najveća u istoriji Ujedinjenih nacija sa 7 tona opreme i artefakata, povodom međunarodnog dana holokausta 26. januara 2018. godine.
Arhivska dokumenta: Zbirka dokumenata iz Arhiva Izraela, SAD, nacističkih vojnih dnevnika iz Nemačke, vojnih dnevnika italijanskih fašista, arhiva Vatikana, nacionalnog arhiva iz Osla, Hrvatske, Republike Srpske i Srbije”.
– Na osnovu dostupnih činjenica, kao svedočenja preživelih logoraša, “međunarodna Komisija za istraživanje istine o Jasenovcu (čiji je predsednik dr Grajf – IP), sastavljena od eksperata multidisciplinarnih nauka svjetskog glasa, sačinila je Deklaraciju o genocidu NDH nad Srbima, Jevrejima i Romima tokom Drugog svjetskog rata, koju je “jednoglasno usvojila NSRS (Narodna skupština Republike Srbske – IP) 22. oktobra 2015, u kojoj se, na osnovu dostupnih podataka, procjenjuje da je živote izgubilo više od 700.000 Srba, 20.000 Jevreja i 80.000 Roma. U ovom dokumentu se jasno ukazuje na to da se nikada neće moći utvrditi tačan broj, niti sva imena ubijenih, pogotovo u primjerima nerođenih beba izvađenih i ubijenih iz utroba svojih majki. Kao i u primjeru Srpske, ni Ujedinjene nacije nemaju kompletan spisak svih poginulih u Drugom svjetskom ratu, kao niti jedna zemlja učesnica Drugog svjetskog rata. Ovo naravno ne znači da registrovani broj pobijenih ljudi predstavlja konačan broj, naprotiv”;
– Činjenica da je pomenuta Deklaracija usvojena u Skupštini Srbske, kao i podatak da je Predsednik Srbije odlikovao dr Grajfa zlatnom medaljom za izuzetne zasluge, obezvređuje Ristićevu tvrdnju da su “državni organi Srbije i Republike Srpske… na vreme marginalizovale” neku navodnu diletantsku skupinu…
Imajući u vidu sve to, Dragana Tomašević, direktor Memorijalne fondacije Jasenovac i holokaust (JHMF) sa sedištem u Londonu, s pravom je mogla reći da je Ristićevo “umovanje” “na liniji sa hrvatskim državnim narativom kada je riječ o jasenovačkim žrtvama. U proteklih nekoliko godina ovaj muzej ponovo se posvetio revidiranju broja stradalih u Jasenovcu… Ovakve izjave g. Ristića su u najmanju ruku nepristojne i veoma uvredljive, ne samo za nas potomke, već i za još, žive logoraše”.
Reagovanje dr Grajfa svelo se na “pravdanje” da su “podaci koji se pojavljuju u knjigama Jad Vašema istiniti i istorijski zasnovani i nisam imao razloga da sumnjam u njihovu pouzdanost ili tačnost… (a) izuzetno je sumnjiva i činjenica da je logor (Jasenovac – IP) nakon rata zbrisan sa lica zemlje, kao i to što je za vrijeme komunizma ubrzo nestalo interesovanja za istraživanje zločina počinjenih u Jasenovcu”. Mimo toga, kaže on, “vrlo je moguće da pojedine strane, kako tad, tako i sad, nisu imale interesa da bude otkrivena istina o tome šta se dešavalo u tom logoru”.
Ostavljeno je čitaocima da se “dosećaju” koje su to “pojedine strane”, a van svake sumnje mora biti da se među njima nalazi i zvanična istorijska nauka (i kultura) u Srba, čiji je jedan od predstavnika i Muzej genocida u Beogradu.
Arhijeretički?
U blaženom neznanju da li je pravopisno arhijerejski ili arhijeretički, naredni redovi biće posvećeni ponečemu od onoga što je, navodno, za razne portale pisao, izgovarao ili prepričavao već na prvoj strani ovoga tekstića pominjani vladika pakračko-slavonski gospodin Jovan, u dokolici i predsednik Upravnog odbora u Ristićevom (ranije: Đurićevom) Muzeju žrtava genocida u Beogradu.
Kad je već predstavljen kao “najveći stručnjak SPC o holokaustu tokom Drugog svetskog rata” (preuzeto od “Kurira”), “toplo” nam je preporučio “da dobrano odvagnemo svaku riječ, prošlu i buduću, u pogledu Stepinca”. Baš tako, pravdajući svoju misao “sigurnošću” “da komunistički proces i komunistička optužba ne mogu da predstavljaju polazište za razgovor o Stepincu… O Stepinčevoj kanonizaciji isključivo Vatikan odlučuje. No, samo formiranje ovakve komisije je veliki korak napred u međusobnim odnosima, i nadam se da će preko ove komisije i nauka i bogoslovlje imati priliku da daju svoje odgovore”.
Što će reći: Kad Vatikan proglasi Stepinca za svetitelja, odnosi rimokatolicizma i srbskoga pravoslavlja biće pomereni za “veliki korak napred” na putu u ekukumenizam, a zvanična nauka, možda istorijska – u Srba, moraće odustati od nekih dosadašnjih tvrdnji da je Stepinac bio ratni zločinac.
Vladika Jovan je kazao i da je nemoralno iznositi autoritativne tvrdnje o broju žrtava u Jasenovcu. “Broj nije suštinski bitan ali je veoma važan (?! – IP), jer pokazuje dimenzije zločina. Da je broj stradalih u Jasenovcu ogroman to znamo, ali je problem koji postoji još od početka osamdesetih, kada je počelo otvorenije da se raspravlja o Jasenovcu, u tome što će veliki broj ljudi da skoči i pita: a koliki je taj broj? Ovde ću da ponovim ono što govorim stalno, a to je da je nemoralno pitati za broj stradalih u Jasenovcu. Zašto? Zato što su u većini evropskih država do 1948. godine izvršene procjene broja žrtava u Drugom svjetskom ratu i date su preliminarne procjene karaktera rata; Nirnberški tribunal je simbol tog vremena. 70 godina nakon prestanka rada Jasenovca, mi još uvijek baratamo s poratnim procjenama, i još uvijek nam nedostaje ozbiljan rad na utvrđivanju broja žrtava. Zato, iznositi autoritativne tvrdnje o broju jasenovačkih žrtava, pogotovo kako se to radi na prostoru bivše Jugoslavije, jeste nemoralno”.
U Bijeljini, aprila 2015. godine, on će reći “kao neko ko je realno upućen u stanje nauke u tom pogledu, broj žrtava Jasenovca u budućim enciklopedijama genocida i holokausta koje se sada spremaju za štampu neće biti 600 ili 700 hiljada! Biće neki drugi brojevi, koji – to ću pokušati da odgovorim… to je fizička granica ispod koje ne može da se ide a to su pobrojane žrtve po imenu i prezimenu, a njih ima oko 90 hiljada”.
A tu, skoro, 9. avgusta 2023. godine, govoreći na tribini Srbskog privrednog društva “Privrednik” u Zagrebu, vladika Jovan reče da je uvećavanje broja srbskih žrtava – “državni projekat”, da je “sada slučaj revizionizma u Srbiji i Republici Srpskoj koji je masivan s naše strane. To je podrška lažnoj priči sa profesorom Gideonom Grajfom koji se pojavio u Srbiji. Svi istoričari znaju ko je on, da je cirkus, jer Grajf govori o milion i 400 hiljada žrtava Jasenovca… Znači ne više 700 hiljada, nego milion i 400 hiljada, a struka ćuti. Kao što je ćutila u drugoj polovini osamdesetih kada su pesnici i novinari otvarali ključna pitanja problema na području bivše Jugoslavije. A Branko Petranović veliki korifej piše pohvalu za knjigu Milana Bulajića gde on govori o milion i 100 hiljada žrtava Jasenovca… Znači, postavlja se pitanje ozbiljno etike u struci istoričara. Imamo državni projekat revizije u Srbiji, nemojmo se zavaravati, i struka se ponaša kao da se to dešava u nekoj drugoj državi”.
Svega pet dana kasnije, vladika Jovan “priznaće” da je danas “najstrašnija istina da ne znamo” koliko je žrtava jasenovačkih jer “skoro nismo ništa uradili da bi do tog broja došli… samo zato što su naši istoričari potpuno zanemarivali proučavanje stradanja u Drugom svetskom ratu. Ne postoji doktorat na srpskom univerzitetu o Jasenovcu ili o stradanju u Drugom svetskom ratu. Ne postoji monografija o Jasenovcu koju je napisao jedan srpski istoričar”. Svemu tome dodaće da “ni u jednom trenutku nije postojala aktuelna državna politika Srbije ili Republike Srpske da se izvrši revizija bilo kakvih istorijskih činjenica, ali govorim da je postojala paradržavna inicijativa koja je na tome nastojala. Danas je ona, hvala Bogu, gurnuta na marginu gde i pripada”.
Ne reče o kakvoj se to “paradržavnoj inicijativi” radilo, ne bi li, nekim slučajem, obezvredio onu pasus “stariju” izjavu da je uvećavanje broja srbskih žrtava – “državni projekat”.
Vladika Jovan tako – ni za glavu ni za rep, sve niz dlaku onima koje Država Srbija plaća da, za svoj račun, deluju protiv srbskih nacionalnih interesa – bez ikakve bojazni da bi ih ista ta Država sa tih pozicija mogla ukloniti.
Ni onaj prvi, ni oni drugi ne haju za stvarnost. Prvi nastupa u ime Crkve, a oni drugi u ime Države. Prvi je jedan od jednakih u Arhijerejskom saboru, a drugi su “produžena ruka” malo najviših državnih organa, malo najviših naučnih i stručnih institucija osnovanih u državnom interesu, ali bez državnog uticaja na njihovo delovanje.
Po pretpostavci, onaj prvi jeste Crkva, a oni drugi jesu Država, ali je pod znakom pitanja da li onaj prvi deluje za račun Žive Crkve, odnosno srbskih vernika, te da li oni drugi uopšte znaju šta je interes srbskog naroda, za ovu priliku, po uzoru na Živu Crkvu, nazvanog Živa Država.
I onome prvom, i onima drugim – kao da nije po volji da čuju nešto što se ne uklapa u njihovu logiku:
– Kao nagradu za istrebljenje pravoslavlja u NDH, bilo ubistvima, bilo porimljenjem srbskoga sveta, papa Pije XII (“pobožan”), imenom Euđenio Pačeli, zagrebačkom nadbiskupu Stepincu dodelio je titulu “vojnog vikara hrvatskih vojnih snaga”, odnosno hrvatskog ustaškog pokreta; nadbiskup se tim priznanjem sam pohvalio u svom pismu upućenom 20. januara 1942. godine svim hrvatskim biskupima;
– U Vatikanu se dobro znalo za ustaške zločine po Hrvatskoj (i Hercegovini i Bosni, i Sremu, krajevima koji su se nalazili u sastavu NDH), ali je sve to prećutkivano. Kardinal Tiseran, prema izveštaju hrvatskog poslanika u Vatikanu (6. marta 1942), “ubijanje, paleži, razbojstva, pljačka, na dnevnom su redu u tim krajevima. Ne znam da li je to sve tako, ali znam pozitivno, da su i sami franjevci, kao n. pr. otac Šimić u Kninu, uzeli učešća kod napadaja na pravoslavni živalj i na rušenje pravoslavne crkve… Znam sigurno, da su se franjevci u Bosni i Hercegovini isto tako jadno ponijeli”;
– Prema svedočenju Đura Vilovića (1889-1958), publicista i rimokatolički teolog, jezuiti su uspeli da “osiguraju stolicu zagrebačkog nadbiskupa, hrvatskog metropolite i prvaka katoličke crkve u Hrvatskoj, svom famulusu, svom Delpinu Alojziju Stepincu”, čoveku koji je bio “dojenac jezuitskog rimskog Germanikuma… (čoveku) bez vlastite inicijative, bez ličnosti i bez svesti o odgovornosti, …s manjkavim znanjem, pa i onim teološkim”;
– “Sarajevski nadbiskup Ivan ev. Šarić objavio je u božić-nim izdanjima Sarajevskog Novog Lista i zagrebačke Nove Hrvatske 23. XII 1941. dugu Odu Poglavniku…nakon što je Pavelić poklao do pola miliona posve nevinih ljudi Srba pravoslavne vere i počinio mnoštvo drugih javnih smrtnih greha.. i tu odu objavljuje u maksimalnoj mogućnosti ustaškog publiciteta”;
– Ako Vilovićevo pisanje o hrvatskim rimokatoličkim zločinima shvatimo čak i kao pomalo teorijsko, onome o čemu svedoči predsednik Međunarodne komisije za istinu o Jasenovcu (MKIJ) Srboljub Živanović (1933), antropolog, jedan od članova jugoslovenske komisije koja je1964. godine istraživala masovne grobnice na području jasenovačkog logora, takva se zamerka ne može staviti: “Na jednom sastanku u Njujorku… američki naučnik Majkl Bernbaum, koji je bio u komisiji za istraživanje genocida u Ruandi, rekao da se u Srbiji i bivšoj Jugoslaviji ništa ne radi, pošto oni imaju imena 1.400 katoličkih sveštenika, nesumnjivih počinilaca zločina. U ovom trenutku MKIJ je utvrdila da je 1371 katolički sveštenik činio grozne, prosto neverovatne zločine u NDH”;
– Srbsko pamćenje prepoznaje Hrvate ne samo po Jasenovcu, Jadovnu i stotinama drugih stratišta, već i po tome što je Hrvatska bila jedina zemlja u svetu koja je imala i dečje koncentracione logore. Kroz njih je, pod nadzorom i blagoslovom svoje crkve provela 110.000 dece; a ne zna se koliko ih je tamo pobijeno, (zasad su utvrđena imena i adrese za 33.000 malih logoraša);
– Hrvatski Poglavnik (ili Sabor) dodeljivao je priznanje “vitez srboklanja” sa zlatnim satom, a jedan od dobitnika bio je Petar Brzica, koji je u “koljačkom natjecanju” 29. avgusta 1942. godine “pobijedio”, tj. poklao 1.360 Srba);
– Po Stepinčevom blagoslovu, svaki je župnik ili fratar bio ovlašćen da daje “oprost” za svaki pokolj Srba (“Idite i ubijte i srpsku mačku, pa dođite da vam dam oprost”). Nije slučajno što je među najvećim zlikovcima bilo i 1.400 koljača u mantijama, a među njima i takvih koji su se ljutili na sudije što ih optužuju da su pobili “više stotina djece”, kad oni mirno tvrde da su pobili samo – šezdeset troje. Na taj način, rimokatolička crkva u Hrvatskoj izvrgla se u besprimernu zločinačku zajednicu i postala odgovorna za smrt, kako se procenjuje, “između 30.000 i 1.400.000” ljudi samo na prostoru NDH. Ona prva cifra koju je “izračunao” Franjo Tuđman (1922-1999), “otac” neoustaške Hrvatske, besmislena je jer ih je samo u logorima za decu (mimo one stradale na kućnom pragu, koje pominje i vladika Jovan) – a Hrvatska se i time upisala u svetsku istoriju beščašća – pobijeno makar dvostruko više;
– “Osnovna delatnost” NDH – genocid nad srpskim narodom -, proširena je formiranjem specijalnog Ureda za rušenje pravoslavnih crkava, u Zagrebu. Mada se, sa ciljem da se “ustaški genocid potisne u zaborav”, govorilo i pisalo da su “tokom oslobodilačkog rata nemački fašistički okupatori uništili 450 pravoslavnih crkava a oštetili 800… pravi odnos je sledeći: više od 90% srpskih istorijskih znamenitosti uništili su ustaše, a manje od 10% nemačke okupatorske jedinice, pretežno u toku ratnih sukoba u Sremu”;
– Stvarni obim ustaških genocidnih radnji u Nezavisnoj Državi Hrvatskoj nikada nije precizno utvrđen, pa se zato može i desiti da se na raznim stranama srećemo sa najrazličnijim brojevima kojima se iskazuju, primera radi, jasenovačke žrtve:
a. Zemaljska komisija Hrvatske za utvrđivanje zločina okupatora i njihovih pomagača – zločini u logoru Jasenovac, godine 1946. izvestila je Međunarodni vojni sud u Nirnbergu da broj žrtava iznosi između 500.000 i 700.000;
b. Državna komisija Jugoslavije, 500.000-600.000;
v. Izraelski Jad-Vašem 700.000;
g. Vladimir Dedijer 700.000-1,000.000;
d. Međunarodna komisija za utvrđivanje istine o Jasenovcu smatra da je u Jasenovcu stradalo više od 700.000 Srba, 23.000 Jevreja i oko 80.000 Cigana;
– Srboljub Živanović u intervjuu za beogradsku Politiku od 16. marta 2012. godine, saopštava da je onovremena štampa u Hrvatskoj (a njoj nisu bila strana dešavanja u “domaćoj radinosti”) pisala da je u Jasenovcu ubijeno 1,400.000 Srba;
– Četvrta knjiga hrvatske Enciklopedije Jugoslavije (lat), prvo izdanje Zagreb 1960, 467, tvrdi da “prema procjeni koja se oslanja na iskaze preživjelih, sačuvane dokumente i priznanja uhvaćenih ustaških zločinaca iz Jasenovačkog logora, broj jasenovačkih žrtava premašuje 700.000”;
– Šesta knjiga drugog izdanja hrvatske Enciklopedije Jugoslavije (lat), Zagreb 1990, 5, u prilično informativnom tekstu pukovnika Antuna Miletića (1931), kaže da “Zemaljska komisija Hrvatske za utvrđivanje zločina okupatora i njihovih pomagača 15. DžI 1945, u svom izvještaju Međunarodnom vojnom sudu u Nirnbergu, konstatira da je broj žrtava u logoru Jasenovac oko 500 000 – 600 000, a u literaturi se najčešće spominje oko 700 000”.
U intervjuu za Glas Srpske (5. marta 2023), na pitanje “šta stoji iza tih pokušaja revizije istorije i zašto se uglavnom pokušava umanjiti broj srpskih stradalnika u Drugom svjetskom ratu, a najviše u Jasenovcu”, Antun Miletić odgovorio je:
“Zato što je najviše Srba ubijeno u Jasenovcu. Srba je najviše bilo i u partizanima… Gro tereta u Drugom svetskom ratu su podneli Srbi. Srpski narod je borben i energičan. To su pokazali u Prvom i Drugom svetskom ratu. Sada se vrši ne samo revizija broja žrtava nego revizija istorije. Sad se više ne zna ni ko je pobedio, ni ko je izgubio rat. To je katastrofa. Nažalost, to rade i državne ustanove”.
Pre svih, valjda po “nečijem” zaduženju, Muzej žrtava genocida u Beogradu, a dobijene (možda naručene) rezultate do sada su potpisivali njegovi direktori: Veljko Đurić Mišina bivši i Dejan Ristić sadašnji i predsednik njegovog Upravnog odbora Neven Ćulibrk, alias vladika pakračko-slavonski Jovan.
Posle svega
Na sajtu “Stanje stvari”, 1. septembra 2023. godine mogla su se pročitati bar dva zapažanja o hrvatskom genocidu nad Srbima:
Prvi, izvesni Nikola Žumberčanin piše da “Jovan Ćulibrk nema iza sebe nekakvo značajno istorijsko delo i projekat je antisrpskog ‘nevladinog sektora’, koga podržava Vatikan, Engleska, SAD, Nemačka, Hrvatska i Izrael. On je prosto sramota za SPC… Ovo treba da se jednom kaže i to jasno i glasno! Njegov primer jasno pokazuje kakvo je jadno i bedno stanje u vrhu Srpske pravoslavne crkve”;
I drugi, akademik Vasilije Krestić (1932), u tekstu “Beogradski revizionisti istorije spremni da prihvate da je u Jasenovcu postradalo najviše 90–120 hiljada”, konstatuje da se, valjda zbog (ne)srbske “naučne”, državne i crkvene spremnosti na “oproštajnu” zaborav, “u Hrvatskoj na više strana ističe da su Srbi i Srpska pravoslavna crkva konačno odustali od srpskog mita od 700.000 srpskih žrtava”.
S(rbi) S(ami) S(ebe) S(rozavaju)!
Izmeđusnaijave/Ilija Petrović