Glas Javnosti

NAPREDNJAČKI MILJENICI GRADE PUTEVE BEZ TENDERA: Ovo su kineski poslovi koje dobija dvojac Radoičić-Veselinović

Društvo
Autor: Glas javnosti

U blizini Požege, Lajkovca i Požarevca niču desetine kilometara puteva koje na osnovu direktne pogodbe sa državom, bez tendera, grade kineske firme.

A na gradilištima, mašine srpskih firmi koje povezuju isti ljudi – Milan Radoičić i Zvonko Veselinović.

Njih dvojica su miljenici Srpske napredne stranke i nalaze se pod sankcijama Sjedinjenih Američkih Država (SAD) i Velike Britanije zbog sumnji na korupciju i međunarodni organizovani kriminal. 

Međutim, Srbija koja ne priznaje nezavisnost Kosova, ne priznaje ni optužbe kosovskih vlasti. Zvanični Beograd odlučio je i da ne primenjuje sankcije SAD i Velike Britanije, jer za to ne postoje međunarodne obaveze.

U javnosti Srbije, Radoičić i Veselinović se predstavljaju kao poslovni partneri, biznismeni poreklom sa Kosova i Metohije.

Radoičić je i potpredsednik Srpske liste – partije Srba sa Kosova koja ima podršku aktuelne vlasti u Beogradu, predvođene Srpskom naprednom strankom Aleksandra Vučića.

Gde su gradile firme Veselinovića i Radoičića?

Radio Slobodna Evropa (RSE) je utvrdio da su tri firme povezane sa Zvonkom Veselinovićem i Milanom Radoičićem u protekle dve i po godine bile podizvođači na najmanje tri putne deonice u Srbiji.

Zajedničko za te tri saobraćajnice je da su glavni izvođači kineske kompanije – Šandong i CCCC.

Da na gradilišta dođu firme povezane sa Veselinovićem i Radoičićem odobrenje su dale državne institucije, a dva posla su im dodeljena nakon uvođenja američkih sankcija u decembru 2021.

Puteve su gradila preduzeća Inkop iz Ćuprije i Novi Pazar-put, u vlasništvu Veselinovića i Radoičića i na crnoj listi SAD. U trećoj firmi, kamenolom Slovac, njih dvojica bili su suvlasnici.

Angažman je bio izgradnji deonice autoputa Preljina-Požega i brzih saobraćajnica Iverak-Lajkovac i Požarevac-Golubac.


Broj podizvođača kineskih kompanija meri se u desetinama, ali je RSE analizirao samo poslovanje firmi povezanih sa Radoičićem i Veselinovićem, jer su jedine pod inostranim sankcijama.

Zajmovi države i kineske banke

Obrazac poslovanja izgleda ovako: država za izgradnju puteva angažuje kineske kompanije na osnovu sporazuma Srbije i Kine, posao dogovara direktno sa njima, a da bi obezbedila novac uzajmljuje se kod kineskih banaka.

Kineske kompanije potom biraju podizvođače, a za njihovo angažovanje im je potrebna saglasnost države – putarskih javnih preduzeća i ministarstva građevinarstva.

Izgradnja tri deonice puta, gde sa kineskim firmama učestvuju i Veselinovićeve i Radoičićeve mašine, koštala je Srbiju 950 miliona evra.

Dva najveća zajma uzeta su kod kineske Eksim banke 2019. i 2021. godine.

Zbog zaduživanja i poslova sa Kinom, koji se u izveštajima međunarodnih organizacija opisuju kao netransparentni i da ostavljaju prostor za korupciju, Srbija se našla i na meti kritika Evropske unije, čija članica teži da postane.

„Evropski parlament ponavlja svoju zabrinutost zbog sve veće zavisnosti Srbije od kineskih investicija i obima zajmova…i poziva srpske vlasti da poboljšaju transparentnost i ojačaju zakonsku usklađenost za ulaganja iz kineskih i drugih stranih autoritarnih režima“, piše u izveštaju Evropskog parlamentaza 2021. godinu.


Glas javnosti/Nova/Radio Slobodna Evropa

BONUS VIDEO


SKINI APLIKACIJU

glas javnosti android
glas javnosti IOS


POVEZANE VESTI




KOMENTAR