A na gradilištima, mašine srpskih firmi koje povezuju isti ljudi – Milan Radoičić i Zvonko Veselinović.
Njih dvojica su miljenici Srpske napredne stranke i nalaze se pod sankcijama Sjedinjenih Američkih Država (SAD) i Velike Britanije zbog sumnji na korupciju i međunarodni organizovani kriminal.
Međutim, Srbija koja ne priznaje nezavisnost Kosova, ne priznaje ni optužbe kosovskih vlasti. Zvanični Beograd odlučio je i da ne primenjuje sankcije SAD i Velike Britanije, jer za to ne postoje međunarodne obaveze.
U javnosti Srbije, Radoičić i Veselinović se predstavljaju kao poslovni partneri, biznismeni poreklom sa Kosova i Metohije.
Radoičić je i potpredsednik Srpske liste – partije Srba sa Kosova koja ima podršku aktuelne vlasti u Beogradu, predvođene Srpskom naprednom strankom Aleksandra Vučića.
Gde su gradile firme Veselinovića i Radoičića?
Radio Slobodna Evropa (RSE) je utvrdio da su tri firme povezane sa Zvonkom Veselinovićem i Milanom Radoičićem u protekle dve i po godine bile podizvođači na najmanje tri putne deonice u Srbiji.
Zajedničko za te tri saobraćajnice je da su glavni izvođači kineske kompanije – Šandong i CCCC.
Da na gradilišta dođu firme povezane sa Veselinovićem i Radoičićem odobrenje su dale državne institucije, a dva posla su im dodeljena nakon uvođenja američkih sankcija u decembru 2021.
Puteve su gradila preduzeća Inkop iz Ćuprije i Novi Pazar-put, u vlasništvu Veselinovića i Radoičića i na crnoj listi SAD. U trećoj firmi, kamenolom Slovac, njih dvojica bili su suvlasnici.
Angažman je bio izgradnji deonice autoputa Preljina-Požega i brzih saobraćajnica Iverak-Lajkovac i Požarevac-Golubac.
Broj podizvođača kineskih kompanija meri se u desetinama, ali je RSE analizirao samo poslovanje firmi povezanih sa Radoičićem i Veselinovićem, jer su jedine pod inostranim sankcijama.
Zajmovi države i kineske banke
Obrazac poslovanja izgleda ovako: država za izgradnju puteva angažuje kineske kompanije na osnovu sporazuma Srbije i Kine, posao dogovara direktno sa njima, a da bi obezbedila novac uzajmljuje se kod kineskih banaka.
Kineske kompanije potom biraju podizvođače, a za njihovo angažovanje im je potrebna saglasnost države – putarskih javnih preduzeća i ministarstva građevinarstva.
Izgradnja tri deonice puta, gde sa kineskim firmama učestvuju i Veselinovićeve i Radoičićeve mašine, koštala je Srbiju 950 miliona evra.
Dva najveća zajma uzeta su kod kineske Eksim banke 2019. i 2021. godine.
Zbog zaduživanja i poslova sa Kinom, koji se u izveštajima međunarodnih organizacija opisuju kao netransparentni i da ostavljaju prostor za korupciju, Srbija se našla i na meti kritika Evropske unije, čija članica teži da postane.
„Evropski parlament ponavlja svoju zabrinutost zbog sve veće zavisnosti Srbije od kineskih investicija i obima zajmova…i poziva srpske vlasti da poboljšaju transparentnost i ojačaju zakonsku usklađenost za ulaganja iz kineskih i drugih stranih autoritarnih režima“, piše u izveštaju Evropskog parlamentaza 2021. godinu.
Glas javnosti/Nova/Radio Slobodna Evropa