Električni trotineti i drugi uređaji za ličnu mobilnost koji koriste električni pogon postali su široko rasprostranjeni. Građani ih svakodnevno voze i svakodnevno pune baterije i time se izlažu smrtnoj opasnosti ne samo na putu, već i kod kuće.
Umnožavaju se slučajevi požara električnih trotineta, koji prete smrću njihovih vlasnika upozorava Vladimir Gavrilov, ruski stručnjaci u oblasti električnih uređaja/prenosi magazin.novosti.rs.
Kratki spojevi
Električni trotineti imaju litijumske baterije, koje imaju veliki kapacitet i, kao rezultat, krhki dizajn. Proizvođači pokušavaju da u malom obimu uklope maksimalan broj blokova međusobno povezanih u jednom lancu.
Čuje se pucanje, signalizirajući oštećenje jednog od blokova, zatim uz glasno šištanje, jak dim bije iz akumulatora pod pritiskom, zamagljujući sobu i stan, a zatim izbija jak plamen u roku od nekoliko sekundi..
Međutim, prilikom vožnje trotineta dolazi do čestih padova i udaraca koji oštećuju dno trotineta gde se nalaze baterije. Kao rezultat toga, baterija dobija unutrašnje oštećenje koje uzrokuje mikroskopske kratke spojeve unutar blokova, a to je opasno: uništavanje ćelija unutar baterija je preplavljeno požarom, pa čak i eksplozijom. A to se najčešće dešava tokom punjenja baterije.
Vladimi Gavrilov daje primer da je 2021. godine u Sočiju eksplodirao električni trotineta tokom punjenja. Tom prilikom, otac i 13-godišnje dete su preminuli. U septembru 2022. godine, u Krasnodaru, muškarac je ušao u lift zajedno sa trotinetom, koji se iznenada zapalio. Kao rezultat toga, žrtva je dobila 60% opekotina kože. U maju 2022. godine u Moskvi je noću u eksploziji trotineta poginuo mladić, a još petoro je povređeno u požaru.
- Posebno je opasno kada se trotinet puni u hodniku, pa čak i noću. Tada su male šanse da se pobegne, jer se izvor vatre nalazi blizu izlaza: postoji rizik od gubitka svesti i gušenja u požaru. Ali još je gore ako se trotinet ostavi na zajedničkom prostoru - u ovom slučaju su ugroženi stanovnici nekoliko stanova - navodi Vladimir Gavrilov.
Kako da znamo da li će se zapaliti baterija?
- Trotinet gori po jednom scenariju. Čuje se pucanje, signalizirajući oštećenje jednog od blokova, zatim uz glasno šištanje, jak dim bije iz akumulatora pod pritiskom, zamagljujući sobu i stan, a zatim izbija jak plamen u roku od nekoliko sekundi. Štaviše, temperatura sagorevanja baterije dostiže 950 stepeni, što uvek izaziva požar - tvrdi Gavrilov.