Brža, udobnija, a često i jeftinija – time je onlajn kupovina "kupila" potrošače. Da sve više ljudi ima poverenja u elektronsku trgovinu potvrđuje i podatak nadležnog Ministarstva. Kažu da se u prethodnih pet godina uvećala devet puta. Ipak, i dalje od potrošača zahteva obazrivost.
Mnogi kupuju onlajn, ali su pravi potrošači samo oni koji proizvode naručuju od registrovanih trgovaca. Prodavac je dužan da im za najviše 30 dana isporuči robu koju su kupili na daljinu, a kada stigne na kućnu adresu roba može da se vrati u narednih 14 dana, bez navođenja razloga, prenosi RTS.
"Najčešći vid zloupotrebe od strane registrovanih trgovaca je taj da ne dostavljaju potrošaču obrazac za odustanak od ugovora u roku od 14 dana od dana kada roba dospe u državinu potrošača. Drugi najčešći razlog zbog koga se potrošači obraćaju je da im roba nije ni isporučena", ističe Vesna Perinčić iz Republičke unije potrošača.
Kupac nema zaštitu kada od neregistrovanog trgovca naručuje proizvode onlajn. Ako dođe do problema, niko neće moći da mu nadoknadi štetu. Ipak, prijavom nelegalnog prodavca nadležnom organu sprečava da drugi zagrizu isti mamac.
"Oko stotinak građana nam se obratilo prošle godine vezano za kupovinu od neregistrovanog trgovca. Mi tu uvek pokrećemo postupak inspekcijskog nadzora i preduzimamo zakonom propisane mere, zabranjujemo rad i podnosimo zahtev prekršajnom sudu", objašnjava Mirjana Damjanović iz Sektora tržišne inspekcije.
A kako bi se izbegle neprijatnosti, dovoljno je samo malo više obratiti pažnju na sadržaj stranice onlajn prodavca.
"Ukoliko na toj stranici postoje podaci o trgovcu, PIB, matični broj, njegova adresa kontakt telefoni, ukoliko su uslovi za obavljanje kupovine istaknuti radi se o registrovanom trgovcu. Pa još ako na hiperlinku vidite katančić, radi se o sigurnoj stranici. Ako imate i mogućnost da kupite i karticom potpuno je sigurna kupovina", precizira Damjanovićeva.
Prilikom plaćanja često mogu biti prevareni onlajn prodavci. Iz Pošte upozoravaju na sumnjive SMS ili e-mejl poruke kojima se od korisnika traže podaci o kartici, kako bi se, navodno, sredstva lakše uplatila preko aplikacije "Post-ekspresa". Nepažljivi mogu da izgube sav novac sa računa.
"Korisnici treba da znaju da im se Pošta Srbije nikad neće obratiti sa takvim SMS-om ili imejl porukom. Pošta će ih putem SMS-a samo obavestiti o tome da očekuju pošiljku, ali ne i da plate tim putem", ukazuje Milica Spasić, direktorka Funkcije informacionih tehnologija u "Pošti Srbije".
Na onlajn kupovinu mnogi su navikli tokom pandemije, kada je uvećana čak tri puta.