Da nema nedodirljivih, pokazao je primer „Epla” i „Mete”, kojima je Evropska komisija izrekla milionske kazne utvrdivši da su dva tehnološka giganta prekršila svoje obaveze prema Zakonu EU o digitalnim tržištima. Prema ovom izveštaju, „Epl” je prekršio svoju obavezu protiv upravljanja prema Aktu o digitalnim tržištima, dok je „Meta” prekršila obavezu da potrošačima pruži izbor usluge koja koristi manje njihovih ličnih podataka. Komisija je takođe objasnila da su obe kompanije dobile priliku da predstave svoje stavove i argumente. Prema Zakonu o upravljanju informacionim tehnologijama (DMA), programeri aplikacija koji distribuiraju svoje aplikacije putem „Eplovog” „Ap stora” trebalo bi da budu u mogućnosti da besplatno obaveste kupce o alternativnim ponudama, da ih usmere ka tim ponudama i da im omoguće kupovinu. Komisija je utvrdila da „Epl” ne ispunjava ovu obavezu, a zbog niza ograničenja koje je ova kompanija nametnula, programeri aplikacija ne mogu u potpunosti da iskoriste prednosti alternativnih kanala distribucije. Slično tome, potrošači ne mogu u potpunosti da iskoriste alternativne i jeftinije ponude, jer „Epl” sprečava programere aplikacija da direktno obaveštavaju potrošače o takvim ponudama. Kompanija nije uspela da dokaže da su ova ograničenja objektivno neophodna i srazmerna, naveli su iz EK. Evropska komisija je zato ovoj kompaniji naložila da ukloni tehnička i komercijalna ograničenja usmeravanja i da se uzdrži od nastavljanja neusaglašenog ponašanja u budućnosti. Objašnjavajući odluku o neusaglašenosti u vezi sa „Metinim” modelom „Saglasnost ili plaćanje”, kako je rečeno, u budućnosti će se tražiti saglasnost korisnika za kombinovanje njihovih ličnih podataka između usluga u okviru Zakona o upravljanju informacionim tehnologijama (DMA). Korisnici koji ne daju saglasnost moraju imati pristup manje personalizovanoj, ali ekvivalentnoj alternativi.
U okviru „Metinog” binarnog modela oglašavanja „Saglasnost ili plaćanje”, uvedenog u novembru 2023. godine, korisnici „Fejsbuka” i „Instagrama” iz EU imali su izbor između pristanka na kombinovanje ličnih podataka za personalizovano oglašavanje ili plaćanja mesečne pretplate za uslugu bez oglasa. Komisija je utvrdila da ovaj model nije u skladu sa propisima, jer nije dao korisnicima potreban konkretan izbor da se odluče za uslugu koja koristi manje njihovih ličnih podataka, ali je inače ekvivalentna usluzi „personalizovanih oglasa”. „Metin” model takođe nije dozvoljavao korisnicima da ostvare svoje pravo da slobodno pristanu na kombinovanje svojih ličnih podataka. U novembru 2024. godine, nakon brojnih razmena sa Komisijom, „Meta” je predstavila drugu verziju modela besplatnih personalizovanih oglasa, nudeći novu opciju koja navodno koristi manje ličnih podataka za prikazivanje oglasa. Komisija trenutno procenjuje ovu novu opciju.
Glas Javnosti/ P02S