Trampov povratak u Belu kuću podstakao je dodatnu zabrinutost oko američkih vojnih i ekonomskih obaveza prema jugoistočnoj Aziji. Čini se da druga Trampova administracija namerava da prebaci odgovornost za evropsku bezbednost na evropske vlade. Strategija administracije u vezi s Kinom i Azijom u širem smislu ostaje nejasna, navodi se u analizi Foreign Affairs.
Na bezbednosnom planu, poseta ministra odbrane Pita Hegseta Filipinima i Japanu u martu sugeriše da Sjedinjene Države i dalje žele da učvrste svoje azijske saveze, počevši s dva svoja najčvršća saveznika u regiji.
Dok se Filipini prepiru s Kinom oko spornih pomorskih teritorija, Hegset je tvrdio da je američka posvećenost Filipinima "nepokolebljiva". Ali Tajland, još jedan formalni saveznik SAD-a u ugovoru, nije bio na Hegsetovoj ruti.
Mudriji pristup, zasnovan na razumevanju tajlandskog naginjanja u pravcu Kine i interesa Sjedinjenih Država da zaustave to naginjanje, takođe bi odveo Hegseta u Bangkok. Drugi strateški partneri Sjedinjenih Država takođe će pomno pratiti američko vojno prisustvo u jugoistočnoj Aziji; moraće da preispitaju svoje bezbednosno oslanjanje i saradnju sa Sjedinjenim Državama ako zaključe da će se Vašington verovatno povući iz regije. ASEAN se mora pripremiti za veće bezbednosne odgovornosti.
Na ekonomskom planu, Tramp je početkom aprila uveo visoke "recipročne carine" zemljama jugoistočne Azije. Iako su pauzirane i njihova budućnost je neizvesna, ta pretnja sada se nadvija nad privredama regije. Zemlje jugoistočne Azije boje se ne samo ozbiljnog gubitka pristupa američkim ulaganjima i američkom tržištu, nego i abdikacije Sjedinjenih Država od svog ekonomskog vođstva - prepuštanja svoje istorijske uloge u oblikovanju ekonomske arhitekture regije drugima.
Ako postane jasno da se Sjedinjene Države ekonomski i vojno povlače iz regije, njenih deset zemalja moraće se sve više oslanjati jedna na drugu i ozbiljnije sarađivati s Australijom, Japanom i Južnom Korejom. Ali to će možda dovesti do iskušenja gravitacije prema Kini, navodi FA.
Nepoverenje i strah
Na temeljnom nivou, geografija oblikuje odluke koje mnoge od ovih zemalja moraju da donesu. One koje se graniče s Kinom, poput Laosa, Mjanmara i Vijetnama, osetiće prirodnu gravitacionu privlačnost Pekinga.
Zanimljivo, čak i dok se Kina uzdiže, a Sjedinjene Države povlače, stanovnici jugoistočne Azije nisu spremni da se odreknu Vašingtona. Istraživanje za istraživanjem pokazuje da jugoistočna Azija vidi Kinu kao najuticajniju ekonomsku i stratešku silu u regiji, značajno nadmašujući Sjedinjene Države.
Međutim, stanovnici jugoistočne Azije takođe su rezervisani prema tome kako bi Kina mogla da koristi tu moć. Na pitanje kome veruju, elite iz različitih sektora društva rangiraju Japan na prvo mesto, Sjedinjene Države na drugo, Evropsku uniju na treće, a Kinu na daleko četvrto mesto, prema anketi Instituta ISEAS-Yusof Ishak iz 2024. godine. Drugim rečima, iako će Kina ostati uporan i snažan izazivač Sjedinjenim Državama u regiji, i iako se čini da velik deo jugoistočne Azije gravitira prema Kini, Peking još uvek ima mnogo posla da bi ublažio zabrinutosti i stekao poverenje država u svojoj blizini.
U tom svetlu mnogo štete nanosi druga Trampova administracija koja bi mogla da olakša zadatak Pekingu ako se značajno ne smanje carine iz Trampovog „dana oslobođenja“. Ako ne promeni svoje metode, Trampova administracija će odustati od poverenja i dobre volje koju su njeni prethodnici izgradili u jugoistočnoj Aziji tokom poslednjih pola veka, zaključuju u FA-u.
Glas javnosti/ T02S