Potraga za nestalom podmornicom “Titan” sa pet putnika oživljava sećanja na jednu od najvećih pomorskih tragedija sveta, ali informacije o neodgovornom ponašanju kompanije “Oušn gejt” istovremeno prerastaju u jedan od najgorih skandala u jednom od najelitnijih turističkih biznisa na planeti.
Avantura posete olupini “Titanika” 3.700 metara ispod površine mora može se kad su u pitanju turisti uporediti još jedino s putovanjima u svemir, a sada se ispostavilo kako podmornica “Titan” uopšte nema sertifikat za zarone na tako velike dubine nego samo do 1.300 metara!
Taj podatak navodi portal The New Republic istražujući slučaj Dejvida Lokridža, kapetana podmornice i nekadašnjeg direktora za pomorske operacije kompanije, odgovornog za sigurnost posade i klijenata.
Lokridž je dobio otkaz jer nije hteo da da zeleno svetlo za testiranje podmornice s ljudskom posadom iako se ispostavilo da je za to imao jako dobre razloge. Kompanija ga je proglasila “lažnim uzbunjivačem” uz mutna tehnička obrazloženja zašto im je njegovo obrazloženje bilo neprihvatljivo.
Lokridž se suočavao sa neprijateljskim stavom i odbijanjem dela zaposlenih da mu isporuče dokumentaciju koja bi trebalo da mu bude slobodno dostupna.
Navodno je u više navrata upozoravao na pitanja bezbednosti “Titana” pred menadžerima i zbog potencijalnih problema preporučio korektivne akcije.
Tražio je specifična testiranja trupa, ali su ga odbili uz obrazloženje da oprema za testiranje toga što traži ne postoji. Lokridž je izdao zabrinjavajući službeni inspekcijski izveštaj koji je izazvao vanredni sastanak vrha kompanije.
This short clip will help you understand why the Titanic mini sub is missing and why this was an accident waiting to happen. pic.twitter.com/srrXmFnoTq
— Frida Ghitis (@FridaGhitis) June 20, 2023
Taj sastanak je za Lokridža bio poprilično iznenađenje jer je shvatio zbog čega su odbijali da mu daju pristup informacijama odeljenja za inženjering.
– Vidikovac na prednjoj strani podmornice izgrađen je samo za sertifikovan pritisak od 1.300 metara iako je kompanija nameravala da vodi putnike do dubine od 4.000 metara. Lokridž je doznao da će proizvođač prozora za posmatranje dati sertifikat samo za dubinu do 1.300 metara zbog eksperimentalnog dizajna prozora za posmatranje koji je isporučila kompanija, a koji je bio izvan standarda za ljudske prostore. Kompanija je odbila da plati proizvođaču izradu prozora koji bi zadovoljio traženu dubinu od 4.000 metara – navodi portal The New Republic.
Turistički aranžman, koji uključuje obilazak olupine “Titanika” na dubini od oko 3.700 metara specijalnom podmornicom, košta 250.000 dolara.
Turistima kompanija ne govori da nisu dobili sertifikat za zarone veće od 1.300 metara. “Titanik” leži u međunarodnim vodama pa ne postoji propis koji bi obavezao kompaniju da turistima govori istinu nego može da prodaje narative o “vrhunskoj nauci” i “istraživanjima” iako u osnovi prodaju neodgovorni avanturizam jer su škrtarili na delovima što je njihov glavni izvršni direktor predstavljao kao znak svoje dosetljivosti i probijanja granica.
Podmornica koja je prevozila britanskog milijardera Hamiša Hardinga odnosno pakistanskog biznismena Šahzadu Davuda i njegovog sina (19) nestala je u nedelju ujutru, a prema poslednjim informacijama ima kiseonika do sutra oko podneva po našem vremenu.
Među nestalima su francuski stručnjak za “Titanik” Pol-Anri Naržeole (73) i osnivač i izvršni direktor kompanije Stokton Raš (61).
Glas javnosti / O10S
22 min