Letnji letovi između Velike Britanije i zemalja EU su ove godine za trećinu skuplji nego lane, ali ovo nije trenutna oscilacija, već nova realnost u Evropi zbog sve strožih klimatskih propisa.
Sistem za trgovinu emisijama Evropske unije (EU ETS) predviđa da avio-prevoznici kupuju karbonske kompenzacije za svaku metričku tonu ugljen-dioksida koje ispuste u atmosferu, a ova pravila važe za letove koje počinju i završavaju se u Evropskom ekonomskom prostoru, Velikoj Britaniji i Švajcarskoj.
Prema sadašnjim propisima, avio-kompanije dobijaju oko polovine ovih kompenzacija besplatno, ali ovaj ugovor se završava 2026. godine.
Počev od 2024. godine, avio-kompanije će plaćati sve više za karbonske kompenzacije, a u roku od tri godine će njihovi troškovi biti trostruko veći.
Promene u EU ETS će smanjiti profit šest glavnih niskobudžetnih avio-kompanija – Rajaner, Izidžet, Viz Er, Vueling, Eurovings i Transavia za 77 odsto, a to će dovesti do neizbežnog povećanja cena karata.
Avio-industrija, koja prozvodi 2,5 odsto svetskih emisija ugljen-dioksida, prema EU planu „Destinacija 2050“, moraće da se transformiše u naredne tri decenije tako da zagađenje bude svedeno na nulu.
Da bi se dostigli ovi ciljevi, neophodne su investicije u infrastrukturu i avijaciju budućnosti, kao i korišćenje alternativnih goriva i tehnologija koje otklanjaju ugljen-dioksid.
Troškovi ove tranzicije su procenjeni na ogromnih 820 milijardi evra do 2050. godine.