Tamo, u ruralnom uglu južnoafričke nacije, vladini zvaničnici i kineski ambasador okupili su se da preseku mašnu za svečano otvaranje, tu su i bile i pohvale povodom proširenje elektrane sa pogonom na ugalj kojima ima cilj da se umanje prekidi struje u zemlji.
Ovaj sam potez predstavlja koliko veliku ulogu Peking igra u samom finansiranju infrastrukture u Africi.
Projekat, podržan sa oko milijardu dolara kineskih zajmova, ovo je jedan od brojnih velikih projekata na kontinentu koji su finansirali kineski zajmodavci pod zaštitnim znakom Inicijative Pojas i put lidera Si Đinpinga.
Infrastructure Update:
— Jamaal Sheeth™️ (@SheethJamaal) September 25, 2023
The Chagoury Brothers, the brain behind Eko Atlantic City, will be handling, unarguably, Africa’s biggest infrastructural project yet, in the Lagos-Calabar Super Highway through their construction company HITECH. /01/ pic.twitter.com/uXUEYtV4AI
Uticaj tih finansijskih sredstava oseća se širom Afrike, gde stanovnici velikih gradova poput Lagosa, Najrobija i Adis Abebe sada svakodnevno prolaze kroz železnice, autoputeve i aerodrome izgrađene poslednjih godina pomoću kineskih kredita i često od strane kineskih građevinskih firmi.
Sada, dok globalna izgradnja infrastrukture ulazi u svoju drugu deceniju, postavljaju se pitanja o tome kako će Peking odlučiti da usmeri svoj nova i samu inicijativu u godinama koje su pred nama – i da li će smanjiti finansiranje usred novih izazova i znakova rekalibracije.
foto:tviter
Neki podaci sugerišu da je promena već u toku, a istraživači iz Centra za politiku globalnog razvoja Bostonskog univerziteta u SAD prate, kako kažu, stalan pad novih kreditnih obaveza kineskih entiteta zajmoprimcima afričke vlade koji se produbio u poslednje dve godine. Ti novi zajmovi su pali sa vrhunca od 28,5 milijardi dolara u 2016. na nešto manje od milijardu dolara prošle godine – drugu godinu zaredom je pozajmljivanje palo ispod 2 milijarde dolara, a pad koji istraživači navode u novom izveštaju možda nije samo objašnjen pandemijom, ali širi pomak ka pozajmljivanju koje bi moglo dovesti do manje velikih zajmova.
„Čini se da je Inicijativa Pojas i put u režimu ponovne kalibracije“. I takav fenomen možda nije ograničen samo na kinesko finansiranje u Africi.
„Gledajući globalno smanjenje proseka zajmova, verovatno je da će ovu novu fazu (pojas i put) karakterisati sveukupno manje finansiranja“, rekao je Mozes, analitičar podataka u Globalnoj kineskoj inicijativi centra.
Oh, Morocco also has Africa’s and Mediterranean’s largest seaport (Tanger-Med), which was financed and built by… China!
— S.L. Kanthan (@Kanthan2030) August 29, 2023
It’s all about infrastructure, and this is why 152 countries have joined the Chinese Belt and Road Initiative (#BRI) pic.twitter.com/kDIEkrMhBW
Ali razumevanje koliko novca teče iz Kine u globalni razvoj je notorno teško jer Peking ne deli ove podatke otvoreno i širok spektar finansijskih entiteta igra ulogu.
Podaci iz Centra za globalnu razvojnu politiku, na primer, fokusiraju se na zajmoprimce afričke vlade ili zajmove sa suverenom garancijom, isključujući kineske kredite koji bi mogli da idu privatnim zajmoprimcima za projekte na kontinentu.
foto:tviter
Neki stručnjaci tvrde da ključni motivi koji su doveli Peking da postane najveći bilateralni zajmodavac ostaju nepromenjeni – sugerišući da će nastaviti da finansira i velike i manje projekte u narednim godinama, iako je nejasno u kom obimu.
Kako se sve ovo odvija moglo bi imati značajan uticaj na pristup zemalja u razvoju koji teže prema preko potrebnom infrastrukturnom finansiranju. Kreatori te politike će sledećeg meseca u Pekingu tražiti odgovore na pitanja ,, šta raditi dalje" na predstojećem velikom međunarodnom forumu.
Glas javnosti