Kineski proizvođači električnih automobila toliko su brojni i konkurentni da se tradicionalni strani proizvođači vozila sa motorima na unutrašnje sagorevanje, uprkos ulaganjima u hibridizaciju i elektrifikaciju, sve teže snalaze na kineskom tržištu.
Čuveni japanski giganti automobilske industrije dobar su pokazatelj tog trenda. Krajem leta prošle godine japanska kompanija „Micubiši“ objavila je povlačenje iz svoje jedine fabrike u Kini u Hunanu, dok je krajem prošlog meseca i „Nisan“ najavio zatvaranje jednog od svojih postrojenja u Kini u Čangdžou
Pošto je u Kini dolazak stranih automobilskih kompanija na domaće tržište dugo bio uslovljen ulaganjem u formiranje zajedničkog preduzeća sa nekom od domaćih fabrika, povlačenje stranih auto proizvođača obično u praksi znači ustupanje sopstvenog vlasničkog udela u zajedničkom preduzeću domaćoj kineskoj kompaniji: kada je „Micubiši“ u pitanju to je kineski „GAC“, a u slučaju „Nisana“ to je „Dongfeng“.
Inače, od januara do juna, prenose mediji u Zemlji izlazećeg sunca, vodeća japanska trojka „Tojota“, „Nisan“ i „Honda“ prodala je u Kini 1,54 miliona vozila, što je za 13 odsto manje nego u istom periodu prošle godine.
Novi veliki udarac za poslovanje japanskih proizvođača automobila u Kini je vest da se iz te zemlje dobrim delom povlači japanska čeličana „Nippon steel“, koja je, iako je i dalje u plusu, ocenila da više nema prostora za rast i napredak u najmonogoljudnijoj zemlji sveta.
„Nippon steel“ posluje na kineskom tržištu već dve decenije i njene glavne mušterije su upravo bile fabrike japanskih auto proizvođača u Kini.
Ta velika japanska kompanija, koja je u Kini proizvodila 3,6 miliona tona čelika godišnje, objavila je ove nedelje da se povlači iz zajedničkog preduzeća sa domaćom fabrikom „Baosteel“, što praktično znači da će njena proizvodnja u Kini opasti za čitavih 70 posto.
Zajedničko preduzeće „Baosteelu-Nippon steel“ produkovalo je 2,6 miliona tona, dok je za preostalih milion tona čelika odgovorna fabrika „Nippon steel“ u Vuhanu, koja do daljnjeg nastavlja da radi u nepromenjenom režimu.
Osnovni razlozi za povlačenje te japanske čeličane iz Kine su, dakle, pad prodaje i povlačenje japanskih proizvođača automobila, ali i činjenica da su kineske kompanije u međuvremenu osvojile tehnologije za izradu najkvalitetnijeg čelika koju je „Nippon steel“ svojevremeno doneo u Kinu i zahvaljujući kojoj je izvesno vreme imao i poseban status na kineskom tržištu.
Sigurno je da poslovanje otežavaju i društvena situacija u kojoj se kinesko stanovništvo sve više usteže da troši i odlučuje za štednju i geopolitičke trzavice između SAD i njenih vojnopolitičkih saveznika (među kojima je i Japan) i Kine, koje generišu atmosferu neizvesnosti i straha.
Japanska kompanija će svoje deonice u zajedničkom preduzeću prodati svom kineskim partneru „Baosteelu“ za oko 240 miliona dolara i bolju, profitabilniju budućnost probati da nađe na indijskom i američkom tržištu.
Glas javnost/B10S