Kada je bio izabran papa Franja 13. marta 2013. godine, TV prenos je gledalo milijardu ljudi, a samo u Italiji 29 miliona gledalaca. Tada je na Tviteru bilo registrovano 132.000 tvitova u minutu i više od sedam miliona poruka u kojima se pominje novi papa samo u jednom danu, piše francuski dnevnik Mond.
Profil @Pontefix (koji nije bio zvaničan papin nalog na Tviteru) posetilo 10 miliona ljudi u narednih šest meseci. Osam od deset trendova na Tviteru odnosilo se na konklave, RTS.
Konklava, ili konklave pošto ih obično bude više pre nego što novi papa bude izabran, jedan je od najpraćenijih svetskih događaja zajedno sa venčanjima i sahranama članova britanske kraljevske porodice ili Olimpijskim igrama.
Ceremoniju otvaranja Olimpijskih igara u Londonu 2012. godine pratilo je 900 miliona ljudi, sahranu kraljice Elizabete Druge 2022. više od četiri milijarde ukoliko se računaju i kratki video-klipovi na društvenim mrežama.
No, ovaj događaj prate i svetske radio-stanice, onlajn mediji, društvene mreže, kao i tradicionalna štampa. Predviđa se da će izbor za novog papu pratiti milijardu i 406 miliona ljudi.
Tokom konklava iznajmljuju se terase koje gledaju na Trg Svetog Petra dok cene za eventualno iznajmljivanje stana dostižu vrtoglave cifre.
Još tokom 2013. godine, prema podacima agencija za nekretnine prostori oko Trga Svetog Petra dostizale su sume od 2.000 do 3.000 evra na dan. Cene smeštaja oko Vatikana su se utrostručile u odnosu na uobičajenu cenu, a ni ove godine nije drugačije.
Cena za balkon sa koga se mogao videti beli dim kretala se se od 1.000 evra pa naviše za jedan dan i svi su bili rezervisani od strane stranih televizija.
Izbor novog pape i turizam
Foto: Printscreen/X
Izbor pape ima i veliki uticaj na turizam. Kada je izabran papa Franja, između marta i decembra 2013. godine 6,6 miliona ljudi učestvovalo je u događajima koji su imali veze sa novim papom u Vatikanu. U odnosu na 2012. to je uvećanje od 180 odsto. Opština Rim registrovala je dodatnih sedam odsto turista i 66 odsto onih iz Argentine. To je hotelima i restoranima donelo zaradu od više miliona evra, piše RTS.
Iako se odvijaju bez sponzora i prodaje ulaznica, konklave donose zaradu poput najvećih sportskih događaja, ali Habemus Papam! (Imamo papu!) ima veći uticaj od svih jer ujedinjuje veru, politiku i društvo. Radi se o besplatnom događaju koji vredi više miliona evra indirektne zarade i ogromne medijske pokrivenosti.
Najmanje dva kladioničara zaradila na izboru pape više od 50.000 dolara
Mali broj ljudi je ostvario velike profite nakon izbora novog poglavara Katoličke crkve, Roberta Fransisa Prevoa. Smatrali su ga autsajderom na sve popularnijim tržištima predviđanja koja korisnicima omogućavaju da se klade na vesti.
Na sajtu Polymarket, zasnovanom na blokčejnu, šest korisnika je ostvarilo profit od najmanje 20.000 dolara kladeći se na Prevost, prema javno dostupnim evidencijama svih opklada na toj platformi.
Najveći među njima bio je korisnik pod imenom „JustPunched“, koji je ostvario neverovatan profit od 63.650,65 dolara, nakon što je investirao 1.059,52 dolara — što predstavlja povraćaj investicije od preko 6.000%.
Polimarketov rival, platforma Kalši, kaže da je jedan od njenih korisnika osvojio 52.641 dolar nakon što je uložio samo 526 dolara.
Prevost je bio veoma mali kandidat na obe platforme pre nego što je crkva objavila njegov izbor, sa tržišno procenjenim šansama od samo 1,6% na Kalšiju i 1,8% na Polimarketu od 12:00 časova po istočnom vremenu u četvrtak.
To znači da bi opklada od 170 dolara na Prevosta u tom trenutku isplatila približno 10.000 dolara.
Vrednost isplata vezanih za opklade na izbor pape na obe platforme iznosila je 40,4 miliona dolara.
Suprotan trend
Italijanski kardinal Pjetro Parolin bio je favorit za papu na obe platforme pre završetka konklave. Najmanje devet korisnika na Polimarketu izgubilo je 10.000 dolara ili više kladeći se na Parolinov izbor.
Rođen u Čikagu i diplomirao na Univerzitetu Vilanova, šezdesetdevetogodišnji Prevost je prvi američki papa. Platforme za prognoziranje kao što su Kalši, Polimarket i druge postale su poznate tokom predsedničkih izbora 2024. godine, posebno zbog toga što su se više oslanjale na Trampovu pobedu nego na modele zasnovane na anketama. Među Kalšijevim investitorima su američki milijarderi Henri Kravis i Čarls Švab, dok je Donald Tramp Mlađi, sin predsednika Donalda Trampa, strateški savetnik kompanije.
Glas Javnosti/ B06S
53 min