Britanska Fondacija za bezbednost u saobraćaju (RSF) objavila je studiju koja preporučuje ograničenje od samo 16 km/h (10 mph) u određenim zonama, što je izazvalo brojne reakcije u javnosti.
Prema izveštaju RSF-a, ova izuzetno niska brzina trebalo bi da se primenjuje na svim putevima oko škola i bolnica, kao i u blizini velikih sportskih, društvenih i kulturnih događaja. Cilj predložene mere je sprečavanje smrtnih slučajeva i smanjenje broja teških povreda u saobraćajnim nezgodama.
Za lakše razumevanje, brzina od 16 km/h je otprilike ekvivalentna brzini rekreativnog trkača ili sporijeg bicikliste. Ovo bi značilo da bi se automobili u određenim zonama morali kretati brzinom koja je značajno sporija od sadašnjih ograničenja u urbanim sredinama.
RSF u svom istraživanju navodi da su predložena ograničenja zasnovana na fizičkim zakonima i krhkosti ljudskog tela. Pored predloga za ograničenje od 16 km/h u osetljivim zonama, izveštaj takođe sugeriše da bi ograničenje od 20 mph (32 km/h) trebalo da se primenjuje na svim ostalim putevima gde automobili dele prostor sa biciklistima i pešacima, čak i tamo gde postoje odvojene biciklističke staze.
Alijansa britanskih vozača kritikovala je ovaj predlog. U medijskim izveštajima navodi se da predstavnici ovog udruženja smatraju ideju o tako niskom ograničenju brzine neprihvatljivom.
Implementacija ovako niskih ograničenja brzine značajno bi uticala na vreme putovanja u gradskim sredinama. Postoje zabrinutosti da bi ovo moglo dovesti do povećanja zagušenja saobraćaja.
U izveštajima se navodi da RSF svoj predlog vezuje za politiku "vizija nula", koja se zasniva na uverenju da nijedna smrtna posledica u saobraćaju ne bi trebalo da se smatra prihvatljivom. Slični primeri već postoje - Vels je nedavno postavio podrazumevano ograničenje brzine od 20 mph (32 km/h) u naseljenim mestima.
Zanimljivo je da je prvo numeričko ograničenje brzine za motorna vozila na putevima bilo upravo 10 mph (16 km/h), uvedeno u Velikoj Britaniji davne 1861. godine. Od tada su se ograničenja značajno menjala, prateći razvoj tehnologije i saobraćajne infrastrukture.
Prema podacima iz britanskih istraživanja, značajan procenat vozača već sada prekoračuje postojeća ograničenja brzine. Ostaje da se vidi da li će ovako radikalan predlog biti prihvaćen ili će vlasti pronaći ravnotežu između bezbednosti i efikasnosti saobraćaja.
Glas javnosti T02S