Borelj je, u intervjuu za „Fajnenšel tajms”, rekao da će pokrenuti to pitanje danas u razgovoru sa ministrom spoljnih poslova Indije Subrahmanjamom Džaišankarom.
„Ukoliko dizel ili benzin ulaze u Evropu iz Indije koja prerađuje rusku naftu, to je svakako zaobilaženje sankcija prema Rusiji i države članice EU moraju da preduzmu mere u vezi sa time”, istakao je Borelj.
Borelj je rekao da bi svaki mehanizam za zaustavljanje protoka ruske nafte trebalo da sprovode nacionalne vlasti, što znači da treba da se proveri koje kompanije kupuju naftne derivate iz Indije.
Indijske rafinerije, koje su ranije retko kupovale rusku naftu zbog visokih transportnih troškova, uvezle su od 970.000 do 981.000 barela nafte dnevno u fiskalnoj 2022/23. (april – mart), što čini više od petine ukupnog indijskog uvoza goriva.
Indija se u protekloj godini pojavila kao najveći kupac ruske nafte od početka rata u Ukrajini.
Pristup jeftinoj ruskoj nafti povećao je proizvodnju i profit indijskih rafinerija, što im omogućava izvoz rafiniranih proizvoda u Evropu i zauzimanje većeg udela na tržištu, ukazuje britanska agencija.
Najveći ruski proizvođač nafte Rosnjeft i glavna indijska rafinerija „Indian Oil Corp” potpisale su ugovor o značajnom povećanju i diversifikaciji kvaliteta nafte isporučene u Indiju.
Indija je izvozila u proseku 154.000 barela dnevno dizela i mlaznog goriva u Evropu pre rata u Ukrajini.
Međutim, to se povećalo na 200.000 barela dnevno nakon što je EU zabranila uvoz ruskih naftnih derivata od 5. februara ove godine.
Glas javnosti/T01S