Lemon8 je društvena mreža koju je ranije ove godine u SAD pokrenula TikTok-ova kineska matična kompanija ByteDance, usred saveznih i državnih napora da zabrane ili ograniče TikTok u zemlji zbog zabrinutosti za nacionalnu bezbednost.
U danima nakon što je Kongres po prvi put ispitivao generalnog direktora TikTok-a, mnogi korisnici ove mreže počeli su da objavljuju videe o platformi pod nazivom Lemon8.
Više korisnika TikTok-a je opisalo aplikaciju kao „da su Pinterest i Instagram dobili bebu, ali sa TikTok algoritmom“. Neki su je uporedili sa TikTok-om iz perioda oko 2020. godine i ohrabrili druge influensere da se pridruže aplikaciji pre nego što postane popularnija.
Kako se ispostavilo, aplikacija nije bila samo nasumična alternativa TikTok-u. Lemon8 je društvena mreža koju je ranije ove godine u Sjedinjenim Američkim Državama pokrenula TikTok-ova kineska matična kompanija ByteDance, usred saveznih i državnih napora da zabrane ili ograniče TikTok u zemlji zbog zabrinutosti za nacionalnu bezbednost.
Sličnosti u video snimcima kreatora koji upoređuju novu uslugu sa Instagramom i Pinterestom, pokrenule su pitanja o tome da li su ti ljudi plaćeni da promovišu novu aplikaciju na TikTok-u. Ali uprkos tim spekulacijama i sve većoj kontroli TikTok-a i ByteDance-a – veliki broj američkih korisnika i influensera sada reklamira Lemon8, sa fokusom na fotografije i visoko informativni sadržaj.
-Moramo da razgovaramo o novoj sestrinskoj aplikaciji TikTok-a- rekao je jedan kreator u takvom videu.
-Videla sam mnogo važnih kreatora sadržaja koje volim na njoj, koji je promovišu na svojim Instagram pričama, pa sam pomislila da je vreme da se i ja ubacim, rekla je Melani Kruz, koja je počela da kreira sadržaj kao YouTube vlogerka još u srednjoj školi, oko 2018. godine.
-Sviđa mi se što je jednostavna, nije ništa previše napadno.
Aplikacija Lemon8 je preuzeta nešto više od milion puta u SAD-u otkako je postala dostupna u februaru, a prošlog meseca je imala oko pola miliona dnevno aktivnih američkih korisnika, prema obaveštajnoj platformi Apptopia.
Interesovanje za Lemon8 nagoveštava izazov sa kojim bi zakonodavci mogli da se suoče, nakon zauzdavanja TikTok-a i drugih platformi. Takođe, nagoveštava uspon kakav je imao TikTok, koji je, navodno, delimično podstaknut oglašavanjem ByteDance-a na rivalskim platformama Facebook i Snapchat. Ovog puta, međutim, najbolje mesto za promociju sledećeg TikTok-a može biti na samom TikTok-u.
New York Times je prošlog meseca objavio da je ByteDance započeo da promoviše Lemon8, između ostalog, i saradnjom sa influenserima. Sada se čini da neki kreatori predstavljeni na platformi Lemon8 sami otkrivaju tu saradnju koristeći hashtag #Lemon8Partner u svojim objavama.
Izvor iz kompanije ByteDance je rekao da je Lemon8 još uvek u povoju i da testira kako da radi sa korisnicima. Rekli su da ByteDance nije pokrenuo nikakve zvanične marketinške kampanje za Lemon8, ali je u nekim slučajevima sklopio ugovore sa influenserima, kojima je platio da objavljuju na toj platformi. Međutim, oni su demantovali glasine da je influenserima plaćeno da promovišu novu aplikaciju na TikTok-u.
ByteDance je takođe nedavno otvorio pozicije za partnerstvo sa influenserima na Lemon8, prema objavama koje je pregledao CNN. „Lemon8 je platforma posvećena izgradnji raznolike i inkluzivne zajednice u kojoj ljudi mogu svaki dan da otkrivaju novi sadržaj i kreatore“, piše u oglasima za posao.
Povratak fotografijama
Fokus Lemon8 na fotografijama označava očigledan pomak od većine velikih društvenih mreža koje su poslednjih godina, prateći TikTok, dale prioritet kratkim video snimcima.
Početna stranica Lemon8 je fid „za vas“ gde korisnici mogu da se gledaju sadržaj slično kao na TikTok-u, ali umesto video zapisa, tu se nalaze fotografije u dve kolone. Svaku objavu mogu da čine jedna ili više fotografija. Takođe je moguće objavljivati video zapise u ovoj aplikaciji, ali su manje popularni.
Aplikacija je u velikoj meri usredsređena na sadržaj o lepoti i životnom stilu – stranica „za vas“ može da se sortira u šest kategorija, uključujući modu, uređenje doma i putovanja. Pored sličnosti sa Instagramom i Pinterestom, Lemon8 izgleda skoro identično kineskoj aplikaciji Xiaohongshu.
Ipak, aplikaciji nedostaju neke standardne funkcije koje imaju druge platforme, kao što su razmena poruka i opcija označavanja drugih korisnika u objavama.
-Izgleda da je ljudi vole ili mrze- rekla je Medison Bravenek, trener i kreatorka sadržaja. Međutim, Medison je dodala da je ciljani fokus aplikacije na određene vrste sadržaja olakšao pronalaženje zajednice koja je zainteresovana za sadržaj koji ona voli da kreira o zdravim životnim navikama, dok su najpopularniji postovi na TikTok-u oni koji se dopadaju široj publici.
Neki kreatori kažu da Lemon8 popunjava rupu koja je na društvenim mrežama nastala kada je Instagram počeo da daje prioritet video sadržaju kratke forme kako bi se takmičio sa TikTok-om, frustrirajući mnoge kreatore koji su se pridružili aplikaciji zbog njenog prvobitnog fokusa na fotografije.
-Mi nismo videografi, mi nismo tipovi ljudi koji bi želeli da menjaju način na koji kreiramo sadržaj i komuniciramo sa drugima samo zato što platforma daje prioritet jednoj vrsti objave- rekao je Ken Ahtam, profesionalni fotograf koji koristi Instagram duže od jedne decenije.
-Dakle, svi smo osetili uticaj manjeg dosega fotografija koje smo delili na Instagramu.
Ahtam je dodao:
-Ako bismo ga sada uporedili sa Lemon8, Lemon8 bi imao prednost kada je u pitanju deljenje fotografija.
Može li rast potrajati?
Broj korisnika Lemon8 je i dalje daleko manji od 150 miliona, koliko TikTok ima u SAD.
Ipak, u videima o platformi Lemon8, neki kreatori su izjavili da li bi aplikacija na kraju mogla da funkcioniše kao zamena ako bi TikTok bio zabranjen u Americi, zadržavajući algoritam koji preporučuje sadržaj, a koji je pomogao TikTok-u da postane jedna od najpopularnijih platformi u zemlji i koji je pokrenuo karijere brojnih influensera.
Ali ako bi TikTok propao, Lemon8 bi mu se verovatno pridružio, kaže Džejms Luis, direktor programa strateških tehnologija u Centru za strateške i međunarodne studije.
-Zabrinutost je i dalje ista, a to je da je ByteDance kineska kompanija koja podleže kineskim zakonima-rekao je Luis.
-Ako prikuplja lične podatke korisnika, onda imate isti problem.
TikTok je sa svoje strane rekao da njegova aplikacija ne predstavlja rizik za američke korisnike i da kineska vlada nikada nije tražila podatke o američkim korisnicima.
Što se tiče zabrane, Luis je rekao da ne očekuje da će bilo koji nacionalni zakon biti usvojen pre kraja ove godine, i da bi se gotovo sigurno suočio sa pravnim izazovima koji bi mogli da odugovlače njegovu eventualnu implementaciju.
-Pokretanjem nove aplikacije, čak i dok je TikTok u centru pažnje, „ByteDance se očigledno ne oseća kao da su u opasnosti-rekao je Luis.
Glas javnosti /bizportal.rs