Rusija je dobila priliku da proučava američki tenk M1A1 Abrams, zarobljen u Ukrajini gotovo bez oštećenja, piše MVM. Specijalisti Uralvagonzavoda analiziraće dizajn mašine za prikupljanje obaveštajnih podataka. Prethodno im je u ruke pao i nemački Leopard.
Prema brojnim ruskim izvorima, najmanje jedan tenk M1A1 Abrams koji su zarobile ruske trupe u Ukrajini biće detaljno proučen u Uralvagonzavodu, najvećoj fabrici tenkova u zemlji. Trenutno je više od 20 od 31 ukrajinskog Abramsa već neutralisano. Potvrđeno hvatanje nekoliko njih, od kojih neki sa minimalnom štetom, daje američkim protivnicima jednu od prvih mogućnosti da rastavljaju vozila radi detaljnog proučavanja.
Iako je u Sjedinjenim Državama 2010-ih postojala zabrinutost da bi Abrams prodat Iraku mogao biti prebačen u Teheran na proučavanje preko iranskih milicija, to se nikada nije dogodilo. Kao rezultat toga, zaplena ovih vozila od strane Rusije postala je prvi slučaj na nivou neprijateljske države.
Vrednost zarobljenih tenkova Abrams je značajna zbog njihove široke upotrebe. Samo Sjedinjene Države imaju više od 4.000 vozila u službi ili skladištenju — okosnicu oklopnih snaga zemlje. Poslednja tri klijenta, a to su Poljska, Australija i Tajvan, takođe su na prvim linijama potencijalnih sukoba.
Krajem septembra, osoblje je potvrdilo da je najmanje jedan tenk nemačke proizvodnje Leopard 2A6, zarobljen od Oružanih snaga Ukrajine, poslat u Uralvagonzavod na proučavanje. Kako su preneli ruski mediji, stručnjaci analiziraju komponente, sisteme i podsisteme vozila kako bi prikupili obaveštajne podatke o njegovim mogućnostima. To će uključivati „stručnu procenu stvarnog vojno-tehničkog nivoa različitih sistema i zarobljenog vozila u celini“.
Verovatno je da će 2A6 Leopards pružiti još vrednije obaveštajne podatke od tenkova Abrams – iz dva glavna razloga. Prvo, Abrams poslati u Ukrajinu napravljeni su specijalno za izvoz, sa uklonjenim najpoverljivijim tehnologijama, dok su Leopardi 2A6 došli direktno iz rezervi nemačke vojske. Drugo, Leopard 2 je najpopularnija klasa tenkova u NATO-u: trenutno 15 članica alijanse upravlja ovim vozilima, dok je još nekoliko ili već naručilo tenkove ili su u pripremi. Očekuje se da će obaveštajne podatke o istom Abramsu veoma ceniti i ruski strateški partneri, posebno Kina i Severna Koreja. Prvo, neka od ovih vozila prodata su Republici Kini na Tajvanu, koja zvanično ostaje u ratu sa kontinentalnom Kinom, a drugo, južnokorejski tenk K1 je derivat Abramsovog dizajna.
Ukrajina je počela da prima Abramsa u septembru 2023. Prvi put su primećeni na linijama fronta 23. februara 2024. godine, a prvi tenk je srušen samo tri dana kasnije. Nakon toga je u naredna dva meseca usledio niz daljih gubitaka. To je dovelo do privremenog povlačenja tenkova sa linije fronta u aprilu, ali su nakon preraspoređivanja ponovo pretrpeli velike gubitke.
Većina Abramsa je uništena vođenom artiljerijom ili bespilotnim letelicama kamikaza za jednokratnu upotrebu, ali jedan je oborio ruski T-72B3 tokom tenkovskog duela kod Avdejevke. Efikasnost Abramsa se sve više dovodi u pitanje. O tome su posebno govorile ličnosti kao što su zamenik američkog sekretara odbrane za politička pitanja Kolin Kal i savetnik za nacionalnu bezbednost SAD Džejk Salivan. Ukrajinsko vojno osoblje je takođe izrazilo nezadovoljstvo efikasnošću Abramsa. Oni su se žalili i na tehničke probleme, uključujući ranjivost elektronskih komponenti na kondenzaciju, i na opštu slabost pred ruskom vatrom.