Glas Javnosti

Koliko je Rafael Nadal zaradio tokom karijere

Sport
Autor: Glas javnosti

Španski teniski as se povlači iz sporta nakon Dejvis kupa, ali će i dalje imati snažan portfolio investicija i sponzorstava.

Španski teniski as se povlači iz sporta nakon Dejvis kupa, ali će i dalje imati snažan portfolio investicija i sponzorstava.

Španija će se suočiti s Holandijom u četvrtfinalu Dejvis kupa, i to znači da je Rafael Nadal spreman da se oprosti od profesionalnog tenisa. Ovaj 38-godišnji superstar objavio je prošlog meseca u emotivnom video snimku na društvenim mrežama da će se povući nakon turnira. To će biti 19 godina nakon što je osvojio prvu titulu na Grend slemu. I 25 godina nakon što je potpisao svoj prvi veliki sponzorski ugovor sa kompanijom Najk.

Tokom četvrt veka, Nadal je bio uspešniji od gotovo bilo koga ko je ikada uzeo reket u ruke. Njegove 22 titule na Grend slemovima postavile su rekord u muškoj konkurenciji, koji je kasnije nadmašio Novak Đoković. Njegova zarada od 134,9 miliona dolara u karijeri druga je u istoriji ATP tura, odmah iza Đokovića. Nadal je takođe zaradio više od 415 miliona dolara od sponzorstava, nastupa i drugih poslovnih poduhvata, što ukupno prema Forbes procenama iznosi više od 550 miliona dolara pre oporezivanja.

Nenadmašni Rodžer

Daleko je iza velikog rivala, Rodžera Federera, koji je tokom svoje izuzetne karijere do penzionisanja 2022. godine stekao 1,1 milijardu dolara. Nadal je, međutim, otprilike na istom nivou s Đokovićem, koji i dalje dominira u tenisu sa 37 godina. Ipak, nijedan drugi teniser ne može da se približi tim brojkama. Čak je i Serena Vilijams, koja je osvojila 23 Grend slem titule i postavila nove standarde za zarade ženskih sportista pre nego što je napustila sport 2022. godine, iza Nadala za oko 120 miliona dolara.

„Mislim da on i dalje ‘štampa’ novac“, kaže jedan teniski agent o Nadalu, koji je u protekloj godini van terena zaradio procenjenih 23 miliona dolara. „Ne radi ništa osim ako nije velika zarada. On je i dalje Rafa Nadal“. 

Niko ga nije napustio

Nije promenio pravila igre u marketingu poput Federera (jedan od samo sedam sportista koji su zaradili više od milijardu dolara dok su još bili aktivni) ili Vilijams (koja je postala jedna od najbogatijih žena u Americi sa bogatstvom koje Forbes sada procenjuje na 340 miliona dolara). Ipak, Nadal je zadržao snažan i stabilan sponzorski portfolio. To je retkost u tenisu, gde se sponzorski ugovori menjaju svakih nekoliko godina.

Pored dugogodišnje saradnje s kompanijom Najk, Nadal je vezan za Kiju od 2004. godine. Ugovor je potpisao godinu dana pre nego što je zabeležio proboj osvajanjem Rolan Garosa. Koristi Babolat rekete još od 1995. godine. Tada je kao devetogodišnjak bio juniorski igrač, a prvi međunarodni ugovor s tom kompanijom potpisao je 2001. Sarađuje i s brendovima Richard Mille od 2010. godine i Telefónica od 2014. godine. Infosys, Louis Vuitton i Subway neki su od novijih dodataka u portfoliju koji broji više od desetak brendova.

„Mnoga sponzorstva su došla tokom perioda kada je bio povređen i nije bio u centru pažnje, što govori mnogo o tome šta je učinio za te brendove“, kaže Džo Favorito. Dugogodišnji marketinški konsultant i bivši izvršni direktor WTA tura dodaje: „Niko ga nije napustio“.

Imidž borca

U ranim godinama, Nadalov donekle nesiguran engleski mogao je ograničiti njegov globalni uticaj. Ali, počeo je da privlači pažnju marketinških stručnjaka oko 2011. godine. Tada je prvi put zaradio više od 20 miliona dolara van terena nakon osvajanja četiri Grend slema u pet pokušaja. „Ono što je Rafa imao više od bilo koga drugog bila je njegova emocija, i nosio je na rukavu“, kaže Favorito.


On takođe ističe da je Nadalov osećaj za modu, uključujući boju njegovih patika, učinio da bude odmah prepoznatljiv. Sponzori su bili posebno privučeni njegovim neprestanim rivalstvom s Federerom. Manji turniri bili su spremni da im plate po više od milion dolara samo da se pojave.

Rodžer je bio klasičan, elegantan tip zvezde, dok je Rafa bio suprotnost, borac sa isečenim rukavima i dugom mediteranskom kosom. Mislim da su se savršeno dopunjavali“, kaže Stjuart Džugid, suosnivač agencije za talente Evolve. On predstavlja aktuelne zvezde poput Naomi Osake i Nika Kirjosa. „Verovatno ne bismo mogli da zamislimo karijeru jednog bez drugog na mnogo načina“.

Božanski status

U svojoj rodnoj Španiji, Nadal je na potpuno drugačijem nivou. „Verovatno je veći nego što je Lebron Džejms u SAD“, kaže Džugid. Ističe da je Nadal imao konzistentnu vidljivost kakvu većina ostalih španskih sportista, koji dolaze iz timskih sportova, nikada nije postigla. Favorito, koji se seća Nadala sa prethodnog Dejvis kupa u Španiji, još je direktniji u opisu njegovog mesta u panteonu zemlje: „To je gotovo božanski status“.

Mnogi, ako ne i svi Nadalovi sponzori, verovatno će ga podržavati i u penziji. Već je pokazao da može biti relevantan promotivni ambasador čak i kada ne igra. Povrede su ga ograničile na samo devet turnira u poslednje dve sezone, uključujući samo dva od poslednjih osam Grend slemova.

Federerovo iskustvo služi kao primer. Švajcarska teniska legenda (43 godine) i dalje zarađuje procenjenih 95 miliona dolara godišnje nakon što se povukao iz tenisa. Zadržao je saradnju s većinom partnera iz igračkih dana.

Penzionisanje donosi i jednu prednost za marketinške aktivnosti. Aktivni igrači, ograničeni celogodišnjim rasporedom turnira, obično pokušavaju da zguraju sve svoje obaveze prema brendovima u nekoliko slobodnih dana. Nadal će odjednom imati mnogo više vremena da se posveti partnerima, ako to bude želeo. 

Izbeći sudbinu Samprasa

To, međutim, nosi važnu napomenu. Nadal će morati da radi na tome da ostane u centru pažnje poput ikona iz drugih sportova, Toma Brejdija i Dejvida Bekama. To mora da ne bi postao sledeći Pit Sampras, zasenjen novom generacijom teniskih velikana. Janik Siner i Karlos Alkaraz već postavljaju temelje za rivalstvo koje bi moglo definisati novu eru. Osvojili su šest Grend slem titula pre nego što su napunili 24 godine.


Nadal će takođe morati da očuva ugled, nakon što je možda napravio prvi veliki marketinški gaf u karijeri postavši ambasador Saudijske teniske federacije u januaru. Iako se veruje da mu ovaj ugovor donosi više miliona dolara godišnje, navijači, posebno u Španiji, kritikovali su ga zbog učestvovanja u kampanji „sportswashing-a“ koja skreće pažnju sa istorije kršenja ljudskih prava u Saudijskoj Arabiji.

Investiranje i pokretanje biznisa

Ipak, Nadal uzima sudbinu u svoje ruke kroz preduzetničke poduhvate. Stiče vlasničke udele i pokreće sopstvene biznise. Nedavno je uložio u Playtomic, startap koji pomaže amaterskim teniserima da rezervišu termine na terenima. I navodno razvija luksuzne stambene nekretnine na španskoj obali Costa del Sol. Takođe je vlasnik tima za električne čamce u seriji E1 i restorana Tatel zajedno sa Po Gasolom i Kristijanom Ronaldom. A prošle godine je u saradnji sa Meliá Hotels pokrenuo brend rizorta pod nazivom Zel.

Možda mu je najdraži projekat teniska akademija u njegovom rodnom gradu Manakoru, na španskom ostrvu Majorka. Akademija je stekla brojne poštovaoce u svetu sporta. Pomogla je u razvoju Kaspera Ruda, koji je sada stalni član ATP-ovih najboljih 10 igrača.

„Mislim da to nije opcija dostupna većini sportista. Rezervisana je za one najelitnije ili posebno relevantne“, kaže Džugid o Nadalovom rastućem pristupu poslovanju, s manje naglaska na tradicionalna sponzorstva. „Mislim da ga inspirišu ljudi poput Kobija Brajanta i Lebrona Džejmsa, koji su uspeli da steknu vlasničke udele u kompanijama i preuzmu rizike koji su se na kraju isplatili desetostruko ili više“.


Glas javnosti / FO1 

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu.

BONUS VIDEO


SKINI APLIKACIJU

glas javnosti android
glas javnosti IOS


POVEZANE VESTI




KOMENTAR