Glas Javnosti


Albanci pozvali na bojkot Coca-Cole u Severnoj Makedoniji

Okruženje
Autor: Glas javnosti

Naime, deo albanske javnosti u toj zemlji pozvao je na bojkot proizvoda Coca-Cole u Severnoj Makedoniji jer u spomenutoj kampanji na bocama nema albanskih imena, piše tportal.

Personalizovana kampanja međunarodne korporacije Coca-Cola u okviru koje su boce popularnog pića "ukrašene" imenima privlači popriličnu pažnju u celom svetu, a jedan od najneverovatnijih primera identifikacije pojedinaca s ovim popularnim brendom dolazi iz Severne Makedonije.


Naime, deo albanske javnosti u toj zemlji pozvao je na bojkot proizvoda Coca-Cole u Severnoj Makedoniji jer u spomenutoj kampanji na bocama nema albanskih imena, piše tportal.

Akcija je krenula sa stranice "Don‘t you 20% me" na Fejsbuku, čije je ime referenca na tvrdnje s makedonske strane da u toj zemlji živi 20 posto Albanaca, iako ih po - doduše, često osporavanom - popisu iz 2021. službeno ima 24,3 posto ili 509.083. Predstavnici te inicijative smatraju da je i to netačan podatak i navode da je Albanaca u toj zemlji tačno 672.408 ili 30 posto.

Na osnovu toga, smatraju da je aktuelna kampanja Coca-Cole, na čijim bocama su, tvrde, navedena samo makedonska i torbeška imena (Torbeši su slovenizovani pripadnici turske nacionalne manjine) isključujuća, diskriminatorna i antialbanska.

"Direktna uvreda za Albance"

‘U zemlji s dva službena jezika i multietničkom stvarnošću, Coca-Cola odlučuje da ignoriše 30 posto albanskog stanovništva. Na etiketama njihovih proizvoda nalaze se samo slovenska i torbeška imena, napisana isključivo ćirilicom. Reklamni panoi postavljeni širom zemlje su jednostrani dok se sajt i promotivne aktivnosti sprovode samo na makedonskom jeziku i u gradovima u kojima su Albanci manjina: Skoplje, Đevđelija, Dojran, Štip, Strumica, Bitojl. Ovo nije samo prezir prema albanskom jeziku – koji je službeni jezik u zemlji – već i direktna uvreda za 672.840 albanskih građana koji svakodnevno doprinose privredi ove zemlje kao potrošači, radnici i preduzetnici‘, kažu iz inicijative.


Aktivisti pozivaju kupce da ne kupuju Coca-Colu u Severnoj Makedoniji i da podržavaju proizvode koji poštuju njihov jezik i identitet. ‘Coca-Cola više nije ‘ukus života‘, već ukus prezira i isključenosti‘, zaključuju.

Za inicijativu se javno založila i Lume Hiseni, komentatorka dnevnog lista Koha, a koji u značajnom tiražu izlazi u Albaniji, na Kosovu i Metohiji i u Severnoj Makedoniji. Ona oštro i direktno napada Skopsku pivovaru, koja puni Coca-Colu u Severnoj Makedoniji, a njihova je verzija u globalnom izboru ljubitelja tog popularnog pića čak dva puta proglašena najboljom na svetu.

"Ne kupujemo Ljupčo kolu"

‘Skopska pivovara posluje kao da je podružnica VMRO-a u nekom selu, a ne deo međunarodne korporacije Coca-Cola HBC. Čak i s drskošću Aleksandra Velikog, misli da može ostvariti profit zaobilazeći tržište od 672.840 Albanaca. Stoga je naša dužnost kao Albanaca da dokažemo da njihova procena nije samo pogrešna, već i idiotska! Želimo vam sreću u pokušaju prodaje Coca-Cole ‘Ljupčo‘ u Dojranu i Delčevu! Ne kupujemo ‘Ljupčo kolu‘‘, ističe Hiseni, pozivajući kupce da potraže proizvode albanske filijale Coca-Cole.


Ni makedonska ni albanska filijala Coca-Cole nisu se oglašavale o ovoj situaciji, ali zanimljivo je istaći da lokalizovana makedonska stranica Coca-Cole na Fejsbuku već nekoliko dana nije dostupna, pa nije moguće videti reakcije ni na kampanju ni na albanski poziv na bojkot, piše tportal.




Glas javnosti/ T02S

Pratite nas na našoj Facebook , Instagram , Telegram , Tiktok , Jutjub stranici, ali i na X nalogu.

SKINI APLIKACIJU

glas javnosti android
glas javnosti IOS


POVEZANE VESTI




KOMENTAR