Objavljena do sada najdetaljnija slika atoma na svetu – sa najvećom rezolucijom

Vesti

Objavom do sada najdetaljnije  slike pojedinačnog atoma, koja je dobijena snimanjem u do sada najvećoj rezoluciji, naučnici sa Univerziteta Kornel (Cornell) u Njujorku su oborili i Ginisov rekord iz 2018. godine.

Dejvid Miler i njegove kolege na Univerzitetu napravili su ovu neverovatnu fotografiju koristeći se ptihografijom, računarskom metodom mikroskopskog snimanja tokom koje su x-zracima gađali kristal PrScO3, a zatim na osnovu uglova razbacanih elektrona vizualizovali oblike atoma iz kojih su oni raspršeni, objavljeno je u naučnom časopisu Sajens (Science), a preneli su svetski mediji.

Uz pomoć elektronske ptihografije novi vizuelni prikaz atoma, potpuno različit u odnosu na slike u udžbenicima

U ovom istraživanju, pod nazivom ,,Elektronska ptihografija postiže ograničenja atomske rezolucije postavljene rešetkastim vibracijama” (Electron Ptychography Achieves Atomic-Resolution Limits Set by Lattice Vibrations), postignuto je da se ove fotografije značajno razlikuju od dosadašnjeg vizuelnog prikaza atoma kakav se može videti u školskoj literaturi gde je slika jezgra oko koje se vrte (orbitiraju) elektroni samo  ilustracija onoga što se događa. Naučnici su sada uspeli da snime atome samo kao "kuglice".

Za precizniju fotografiju malenog atoma potrebni su posebni mikroskopi i posebne tehnike snimanja - poput ptihografije, ističu naučnici sa Kornel Univerziteta, koji su snimili i prethodnu najdetaljniju fotografiju atoma koja je ušla u Ginisovu knjigu rekorda kao mikroskopska fotografija najveće rezolucije.

FOTO: CornellUniversity

"Ključni preokret je bio taj što smo smislili način da razmrsimo to višestruko raspršivanje, što je problem star 80 godina. Dakle, 80 godina nismo imali rešenje za to, a sada smo sa nekoliko vrlo pametnih algoritama, koje su razvili naše kolege, uspeli taj problem da rešimo, izjavio je Miler za "New Scientist".

Naučnici sa Kornela najavili još bolje fotografije

"Možemo da postignemo još nešto bolji rezultat ako smanjimo temperaturu uzorka. Kada ohladite uzorak, atomi slabije podrhtavaju", objasnio je on. Novi rekord bi mogli da postignu  korišćenjem materijala od težih atoma, koji slabije podrhtavaju, ili hlađenjem uzorka. Ali čak i pri nultoj temperaturi atomi i dalje imaju kvantne fluktuacije, tako da je pitanje do koje se mere rezolucija može poboljšati.

Vidljiva svetlost, naime, nije dobar alat za gledanje atoma, jer je njena talasna dužina mnogo veća od samih atoma. Da bi se oblik mogao jasno videti, on mora biti veći od talasne dužine svetlosti. Dakle, iako atomi mogu odražavati vidljivu svetlost, s obzirom na to da su manji od nje, mi vidimo samo nešto što liči na mutnu tačku, objasnili su autori ove neverovatne fotografije.

(Glas Javnosti)

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu.