Glas Javnosti

Најављена модернизација српског војног транспортера има и добре и лоше стране

Vesti
Autor: Glas Javnosti / Beta

Предложена модернизација домаћег Борбеног возила пешадије (БВП) М-80А унапредиће могућности тог времешног оклопњака али он и даље неће бити упоредив са савременим возилима тог типа а чак ће и изгубити неке добре особине које је имао, пише портал Балканска безбедносна мрежа.

Тај портал (њњњ.балкансец.нет) подсећа да Војно-технички институт из Жаркова интензивно ради на развоју БВП М-80АБ1 и да приказани демонстратор има бољу оклопну заштиту, ватрену моћ и покретљивост, али да ће изгубити неке традиционалне предности као што су пловност и бочне пушкарнице које су омогућавале укрцаним војницима да дејствују из личног наоружања.

Према речима пуковника Звонка Марића из Управе за планирање и развој Генералштаба Војске Србије главни разлози за модернизацију БВП-а су бројност тих возила у војсци, потреба да се унапреде његове борбене способности и свест о томе да се суседне земље наоружавају сличним средствима.

БВП М-80А је најзаступљеније борбено возило у Војсци Србије које попуњава осам механизованих батаљона, што значи да их у активној употреби има више од 320 комада.

Планирано је да на М-80АБ1 буде уграђен модуларни оклоп од композитног материјала, топ од 30 уместо од 20 милиметара, аутоматски бацач граната, противоклопна ракета 2Т5 и систем за управљање ватром, који до сада није постојао.

И док из званичних извора стижу само речи хвале за ново решење, независни стручњаци скрећу пажњу да оно има своје предности и мане, наводи портал.

Мастер инжењер машинства Лука Понорац, који је у Војсци Србије радио као командир вода техничке радионице за одржавање борбених возила у логистичком батаљону, наводи да праве перформансе модернизованог АБ1 нисмо видели и да се у овом тренутку могу оцењивати само саопштени тактично-технички подаци.

Он је поздравио увођење система за управљање ватром, иако нема конкретних сазнања о његовим перформансама, инсталирање аутоматског бацача граната и додао да ће додатни оклоп унапредити пре свега бочну заштиту возила, која је увек била велика мана БВП-а.

Понорац је, међутим, оценио да су нека предложења решења за модернизацију прилично неочекивана јер нису у складу са модерним тенденцијама у тој области док нека чак деградирају и особине које је БВП имао на почетку употребе.

Као замерке навео је конструкцију нове куполе са негативним угловима, што може довести до рикошета пројектила у горњу плочу транспортера али и повећање укупне тежине возила, што може довести до слабљења покретљивости возила.

"Додатне оклопне плоче направиле су проблем и око чувене пловности возила. БВП је пловио тако што се на чланцима гусеница налазе лопатице које у доњој трајекторији захватају воду и праве потисак. У горњој трајекторији би тај потисак био у супротном смеру али је БВП имао бранике који су спречавали лопатице да захватају воду у горњој трајекторији. На представљеној модернизацији, тих браника нема, тако да возило не може пловити", додао је Понорац.

Према његовим речима, на АБ1 верзији није посвећана скоро никаква пажња активној заштити возила јер нема система за ометање ласера нишанских справа непријатеља, детекције ласерског зрачења, за окретање куполе у правцу ласерског снопа, сигнала да је возило обележено и уређаја са муницијом који треба да уништи долазећи пројектил непријатеља.

"Сматрам да је уместо оволико пасивне заштите, чија се ефикасност може довести у питање, било сасвим изводљиво поставити експлозивни реактивни оклоп на критична места. За већину ових функција није потребно превише материјалних средстава, више је реч о креативности", навео је он.

"По свему судећи, упркос бројним недостацима, Србија нема превише алтернативе наставку пројекта модернизације БВП М-80А, јер у овој ситуацији не би било смислено да се то возило једноставно избаци из употребе јер не постоје огромна финансијска средства за замену комплетног контигента тог оклопњака", закључује се у тексту портала Балканска безбедносна мрежа.

SKINI APLIKACIJU

glas javnosti android
glas javnosti IOS


POVEZANE VESTI




KOMENTAR