Sa eID identifikatorom, javni organi će imati pristup svim našim ličnim podacima, poreskim, medicinskim, porodičnim, ..., bez izuzetka, u kontekstu ostvarivanja svojih legitimnih ciljeva i mogućnosti kao i radi naše identifikacije.
U zahtevu za primenom Zakona o centralnoj evidenciji stvarnih vlasnika pokušava se nezakonitim i protiustavnim postupkom formirati identifikacija ličnosti koja bi povezivala sve podatke o konkretnoj ličnosti na platformi preko tzv. eID identifikatora ne ostavljajući mogućnost za alternativnim načina komunikacije sa Agencijom za privredne registre zlouptrbljavajući proceduru pribavaljanja dokumenata samo preko tzv. eID platforme. Sledi dokument koji objašnjava pravnu osnovu protivzakonite primene navedenog Zakona ne ostavljajući pravnim subjektima alternativni način komunikacije sa APR-om upućenog odgovornima APR-a.
Obraćam vam se povodom primene novog Zakona o evidenciji stvarnih vlasnika (dalje Zakon o evidenciji), protestvujući zbog njegove primene, jer ona predstavlja kršenje osnovnih ljudskih prava regulisanih Ustavom kao i Zakonom o zaštiti podataka ličnosti, pošto se istim zakonom, zakulisno uvodi obavezni eID identifikator za fizička lica kao stvarne vlasnike, bez njihovog pristanka i saglasnosti. Zapravo u samom tekstu Zakona o evidenciji se nigde izričito ne pominje izraz eID identifikator, ali se u samom postupku konkretnog sprovođenja Zakona i evidentiranja, eID pojavljuje kao obavezan element bez koga se ne može ni početi ni završiti postupak evidentiranja, čime je javnost pogrešno i informisana i obmanjena. Uvođenje eID identifikatora, je suprotno Direktivi EU 2612/2102 i 2019/1024 i Uredbi EU 2016/679 o zaštiti fizičkih lica u vezi sa obradom ličnih podataka i o slobodnom kretanju takvih podataka. Ne poštujući kako naše unutrašnje akte tako i navedene evropske direktive i evropsku uredbu GDPR, koje utvrđuju eID identifikator kao opcionu, a ne kao obaveznu, uz istovremeno obavezu da obezbedimo alternativne načine upravljanja našom identifikacijom, koji već postoje ( lična karta, PDV broj, matični broj ...), tako da je, isključivo naš izbor da li ćemo iskoristiti mogućnost dobijanja eID identifikatora ili ne. U proceduri u vezi Zakona o evidenciji određeni su tj definisani uslovi za automatsko izdavanje eID identifikatora, bez obzira ko je u stvari protiv toga i koji se mogu identifikovati putem svojih, već postojećih identifikacionih dokumenata (PDV, JMBG, Matični broj ...).
Drugim rečima, definisano je tj. određeno izdavanje i dodela eID broja, obavezno i bez mogućnosti izbora, svima koji se evidentiraju, bez obzira na njihovu volju.
Sa eID identifikatorom, javni organi će imati pristup svim našim ličnim podacima, poreskim, medicinskim, porodičnim, ..., bez izuzetka, u kontekstu ostvarivanja svojih legitimnih ciljeva i mogućnosti kao i radi naše identifikacije. A, naša identifikacija se već efikasno i bez ikakvog rizika po bezbednost obrade ličnih podataka , posebno osetljivih, može utvrditi putem pokazivanja naše lične karte, pasoša... To je i dovoljno i neophodnno za identifikaciju, bez ikakve potrebe za eID identifikatorom.
Iz gore navedenih razloga, ističe se da je automatsko davanje eID identifikatora, nepotrebno, nezakonito, protiivustano i neprihvatljivo, te u suprotnosti i sa međunarodnim propisima, i to:
1. Uvođenjem eID identifikatora ili specifičnog naloga, svi naši podaci (poreski, osiguravajući, zdravstveni, finansijski, socijalni, sudski itd.) obavezno se povezuju u jedan numerički identifikator. Drugim rečima vi nas, kao pojedince, činite i pretvarate u brojeve, veoma dostupne
2. Praksa koja se uvodi eID indefitikatorom krši osnovne principe Uredbe EU 2016/679 – Opšte uredbe o zaštiti podataka (GDPR), a posebno:
- Princip zakonitosti i pravedne obrade (član 5 stav1 slovo a)
- Princip ograničenja svrhe (član 5 stav1 slovo b), budući da Zakon o zaštiti podataka dozvoljava neograničeno korišćenje podataka u svrhe koje nisu one za koje su prikupljeni
- Princip minimiziranja podataka (član 5 stav1 slovo c), koji zahteva da se prikupljaju i obrađuju samo podaci neophodni za svaku konkretnu svrhu, a ne svi podaci zajedno.
- Princip tačnosti i bezbednosti (član 5 stav1 slovo d i f , članovi 25 i 32), jer kreiranje eID, koji „ otključava“ sve lične podatke, geometrijski povećava rizik od povrede, presretanja ili nezakonite obrade
3. Zato što je, prema članu 6 GDPR-a , obrada ličnih podataka zakonita samo ako je zasnovana na jasnom pravnom osnovu. Nametanje ličnih podataka bez mogućnosti izbora krši kriterijum saglasnosti (član 5 stavo 1 slovo a), jer saglasnost mora biti slobodna, konkretna, eksplicitna i alternativna.
Obavezno nametanje ličnih podataka predstavlja prinudu, a ne slobodan pristanak ili obezbeđivanje alternativne mogućnosti komunikacije korištenjem važećih identifikacijskih dokumenata (lična karta, pasoš…) u procesu rada državne agencije u prezentovanju i prikupljanju dokumentacije na neposredan način ili preko portala koji nemaju mogućnost povezivanja drugih vrsta informacija i baza podataka kakvu ste ponudili.
4. Zato što član 7 GDPR predviđa da saglasnost subjekta mora biti u mogućnosti da se povuče u bilo kom trenutku, dok vršenje prava (članovi 12-22 GDPR: pristup, ispravka, brisanje, ograničenje obrade, prigovor) ne može biti ograničeno od strane državne administracije. Uvođenjem eID identifikatora građanin se praktično lišava vršenja ovih prava i postaje potpuno zavisan od eID identifikatora.
5. Zato što što obavezna koncentracija svih podataka u jednoj tački protivreči smernicama Evropskog odbora za zaštitu podataka (EDPD), koje eksplicitno upozoravaju na prekomernu koncentraciju, i favorizuju decentralizaciju iz razloga bezbednosti i zaštite osnovnih prava
6. Zato što se pomoću eID identifikatora, kreira „super ključ“ za pristup bazi podataka koja prikuplja sve lične podatke osobe, što u slučaju kršenja podataka ili zlonamerne upotrebe direktno ugrožava sve aspekte privatnosti, ličnosti i ekonomske i socijalne sigurnosti građanina, a što je u suprotnosti sa našim Ustavom, Zakonom o zaštiti podataka, i dr.
Otuda, neophodno je i nužno u što skorije vreme- odmah, pristupiti ukidanju eID identifikatora, kako bi svaki građanin, bar donekle, bio kreator sopstvenih okolnosti u kojima živi.
Bog je stvorio čoveka po liku Božijem i dao Prvorođenima, imena, Adam i Eva. U Svetom Jevanđelju, apostoli, posle velike radosti govore našem Gospodu Isusu Hristu da su im demoni pokorni, a Gospod im odgovara:
„Ipak ne radujte se tome što vam se duhovi pokoravaju. Radujte se više što su vaša imena upisana na nebesima“. Sve naše Svete Crkve slavimo po imenima, a ne po brojevima. Iz tog razloga naša crkva je utvrdila da u Svetom Krštenju, onaj koji se krštava treba da dobije ime, a ne broj. Životinje su već dobile brojeve. Ne možemo prihvatiti našu transformaciju iz lica u brojeve, jer nam naša savest to ne dozvoljava.eID identifikator krši versku slobodu pravoslavnih hrišćana, jer protivreči predanju Crkve, Svetoj Tajni Krštenja i Imenovanja koje se kroz njega odvija, jer zamenjuje ime osobe i čini je brojem. Iz ovih razloga pošto protestvujem protiv nezakonitog, obaveznog i bez mog pristanka nametanja meni eID identifikatora i obaveznog povezivanja svih mojih ličnih podataka pod jedinstvenim kodom.
Neophodno je i nužno u što skorije vreme - odmah, pristupiti ukidanju obaveznog eID identifikatora, kako bi svaki građanin, bar donekle, bio kreator okolnosti u kojima živi.
Nužno je i neophodno obezbediti i uvažiti alternativni način identifikacije, putem već postojećih metoda identifikacije ( poreski identifikacioni broj, broj socijalnog osiguranja, Jmbg ...), poštujući princip slobode izbora i saglasnosti.
U tom istom Zakonu o evidenciji se prikriva stvarna namera koja se želi postići a to je povezivanje svih podataka vezanih za ličnost koja predstavlja privredno društvo, a što se postiže dodelom eID identifikatora, što je nedopustivo, protivustavno i neprihvatljivo.