Letnja je šema. Narod se umorio od ratovanja u Palestini, masakra Benderovskih nacista u Ukraini, izbora u Americi a olimpijada u Parizu preti da bude ekonomski fijasko. Zato je tu večni auto ZIL (zavod imena Lihačova). Večnom autu došao kraj ali ga rusi i dalje vole. Evo i zbog čega.
Istorija kafanskih priča počinje od Josifa Vaserijonoviča . Učitelj Staljina - Lenjin se pojavljuje kao ljubimac buržoazije . U garaži na „Lenjinskim Gorkama“ se čuva Rols Rols koi je prvi Gen- Sek drpio od poslednjeg cara Nikolaja Drugog. Prva flaša votke i počinje priča :
Vladimir Iljič Lenjin je voleo sve vrste automobila, ali je uglavnom vozio strane automobile, kao što je Rols Rols . Prvi lider sovjetske države koji je prešao na ruski automobil bio Josif Visarionovič Staljin. Po njegovom nalogu, automobilska fabrika ZIL u Moskvi stvorila je luksuzni automobil ZIL-101, koji je godinama bio omiljeni automobil „vođe naroda“. Automobil je u to vreme imao napredne karakteristike - sistem grejanja u kabini, ugrađeni radio, kao i vakumsko kvačilo i pojačivače kočnica.
Foto: privatna arhiva
ZIS-110 - prvi posleratni vladin automobil
ZIS-101 je služio kao glavno vladino vozilo skoro deset godina, do 1945. godine, kada ga je zamenio ZIS-110. U početku je planirano da ovaj automobil bude kreiran na osnovu američkog «Pakard 180» , ali su zbog dizajnerskih karakteristika, neka rešenja pozajmljena od «Buik Limited 90 L». Automobil ZIS-110 se pretvorio u specijalnu vladinu verziju ZIS-110B (blindirana), koju su vozili ne samo Staljin, Hruščov i drugi sovjetski lideri, već i kineski veliki kormilar Mao Ce Tung, severnokorejski lider Kim Il Sung i Albanac Enver Hodža.
ZIS-110 je zastareo za samo nekoliko godina. Izgrađen po predratnom dizajnu, ranih pedesetih je izgledao kao dinosaurus u poređenju sa posleratnim automobilima. Stoga je 1959. godine uveden novi automobil za najviše rukovodstvo zemlje - ZIL-111 . U međuvremenu je 1956-e ,posle smrti Staljina, ime fabrike automobila promenjeno je ime iz Staljina u Lihačov).
U tehničkom smislu, se razlikovao od svog prethodnika, ali je izgledao mnogo modernije. Tokom posete Moskvi 1963. godine, Fidel Kastro je dobio takav automobil na poklon. ZIL-111 je postao prvi sovjetski automobil posebno kreiran za parade.
Foto: privatna arhiva
ZIL-115 - poslednja sovjetska limuzina
ZIL-115 (kasnije preimenovan u ZIL-4104) postao je poslednji automobil Leonida Iljiča Brežnjeva i poslednja sovjetska vladina limuzina. Ovaj automobil se i dalje može smatrati jednim od najluksuznijih na svetu u čitavoj istoriji automobilske industrije. Sedišta u njemu bile su obložene kožom, a vrata od kareljske breze. ZIL-4104 se proizvodio u različitim modifikacijama do 2002. godine. Najpoznatije varijante bile su Feton (za parade) i Crni doktor (reanimacijsko vozilo za kolonu generalnog sekretara). Zanimljivo je da su 2010. godine proizvedena tri primerka ZIL-4104 za jubilarnu paradu na Crvenom trgu.
Foto: privatna arhiva
Foto: privatna arhiva
U Rusiji su do nekog vremena državni lideri vozili ZIL automobile. Prelaskom Jelcina sa ZIL-a na Mercedes, ZIL je prestao da proizvodi limuzine.
Predsednički automobil je poseban automobil. Pored reprezentativnog izgleda, takav automobil mora imati moćan sigurnosni sistem. Mašine najvišeg nivoa imaju posebne zahteve. Karoserija vozila mora biti blindirana i izdržati najmanje eksploziju ručne bombe i rafal iz mitraljeza kalibra 7,62. Staklo takođe mora biti otporno na metke debljine do 48 mm. Automobil mora biti opremljen specijalnim kaljenim gumama kako bi automobil mogao da se kreće brzinom do 150 km/h čak i sa izbušenim točkovima. To su o tehničke karakteristike automobila koje moraju da budu ispoštovane.
Foto: privatna arhiva
Foto: privatna arhiva
Zil je automobil iz prošlog veka koji se malo promenio tokom vremena. Dizajn poslednjeg „Zila“ za predsednika napravljen je 80-ih godina prošlog veka. Kako učiniti da predsednikov automobil izgleda moderno i odgovara zahtevima vremena, a da se zadrži „Zilovski” stil, nije lak zadatak. Ipak, izgleda da je to rešeno...
Kako je Svjatoslav Sakjan stvorio ZIL 4112P za Ruskog predsednika
Prema usvojenom kodeksu najvećih zemalja, predsednički automobil je biran iz domaćih brendova. U Rusiji su donedavno državni lideri vozili ZIL automobile. U vezi sa Jelcinovim prelaskom sa ZIL-a na Mercedes, ZIL je prestao da proizvodi limuzine. Međutim, stvari bi se uskoro mogle vratiti u normalu.
Studio za industrijski dizajn «Slava Saakjan» predstavio je sopstveni koncept za predsednički „Zil”. Svjatoslav Saakjan je imao ideju da napravi novi automobil za predsednika.
Njegov glavni projekat bio je razvoj dizajna novih « Zil « limuzina. Saakjanov projekat je, čim se pojavio na internetu, privukao pažnju svih. U maju 2010. ruski predsednik Dmitrij Medvedev je naredio svojoj administraciji da prouči mogućnosti zamene Mercedesa iz predsedničke flote « Zilovima» i već je spreman prvi i za sada jedini projekat Zila za predsednika.
Saakjanov projekat je kreiran uzimajući u obzir automobile „Gorbačov“ i „Jeljcin“. Novi, virtuelni automobil ima duže međuosovinsko rastojanje u odnosu na svoje prethodnike. Što se tiče eksterijera, Saakjan je napomenuo da „takvi automobili ne bi trebalo da budu „zatrpani“ kao Mercedes. Aerodinamika nije toliko bitna, važna je funkcija prevoza putnika i to je oblikovalo dizajn. Saakjan je uspeo, zadržavajući stil Zilova, da očisti površinu, učini je konciznijom i liši model nepotrebnih detalja koji bi u budućnosti mogli zastareti. Za njih je važno da automobil ostane relevantan decenijama. Dužina automobila biće više od 6m. Automobili Gorbačova i Jeljcina imali su približno iste parametre. Međutim, mala promena u proporcijama učinila ga je masivnijim i reprezentativnijim. Prema rečima Saakjana, namerno je učinjeno da izgled predsednikovog automobila bude monumentalan i hladan. Nasuprot tome, unutrašnjost će biti mekana, topla, udobna. Osećaj bi trebalo da bude ovakav: kada se vrata otvore, želiš da uđeš u salon
Šta Putin voli?
Šta voli sadašnji šef Rusije? Kažu da voli internet, čak ima i svoj mikroblog na TVITER-u. Dakle, ako maštate, možete pretpostaviti da je kompjuterizovani „Zil“ za predsednika Ruske Federacije sasvim stvaran, samo ga morate poželeti. U svakom slučaju, projekat „Zila” za predsednika je gotov, ali šta će biti i da li će uopšte biti, pokazaće budućnost...
„U početku je planirano da unutrašnjost i brojne tehničke opcije razvija proizvodi belgijska kompanija Karat, koja je bila lider u ovoj oblasti i koja je u to vreme opremala Mercedesove automobile za predsednika Ruske Federacije. videvši naš automobil kao direktnog konkurenta proizvođačima nemačkih predsedničkih automobila, i pod njihovim pritiskom, potpuno su poremetile posao, a da ga nisu ni pokrenuli.
Foto: privatna arhiva
Sve je urađeno rukama ruskih stručnjaka. Većina delova je napravljena ručno. Za razliku od Jeljcinovog automobila, koji se, inače, opremljen u istoj radionici, novi primerak nije blindiran. Prvo, model mora biti odobren „na vrhu“. Sada automobil teži 3700 kg, oklop će dodati još minimum 2 tone Debljina oklopne kapsule, na koju se zatim „stavlja“ okvir automobila, kreće se od 8 do 20 mm. Debljina pancir stakla je 48 mm.
Mnoge stvari su prenesene iz Jelcinskog ZIL-a kao što je bio motor od 7,7 litara i 8 cilindra. Urađen je specijalni automatski menjač i kuća unutrašnjih rešenja i izgleda. Naravno, frižider i internet su bili rutina . Sve je bilo super ali se predsedniku Putinu nije nešto svidelo i prototip ZIL-a 4112P urađen u jednom primerku nije ušao u Kremljovsku garažu. Na kraju je ponuđen bogatim amerikancima na nekoj aukciji sa početnom cenom od 1,2 miliona dolara.
Priča o ruskim luksuznim tenkićima na točkovima se završava projektom novih auta za predsednika Putina sa ,pomalo glupim imenem -AURIS ! Kasnije su dodali i ime Senat da bi Putinu kupili i Rimsku Imperiju a njega proglasili za Julija Cezara.
Šone Ninin, svedoči o udobnosti Jelcinovog ZILA. Udobno, ali na putu bez rupa. Blind je uređen iz mnoštvo pločica koje nisu fiksirane pa je pri velikoj brzini ZIL prilično –bučan.
Glas javnosti/AUTOR: Šone Ninin