Prema pravilima Instituta Batut, koja je Ministarstvo prosvete prosledilo nadležnima svako ko ulazi u studentski dom moraće da ima zaštitnu masku na licu.
Domovima je potrebno obezbediti i dovoljno toplomera, a iz upotrebe treba izbaciti posluživanje kečapa, senfa, soseva, ulja, slanika, šećera, čajeva i sličnož iz posuda za zajedničku upotrebu.
U svim situacijama treba voditi računa da se održava fizička distanca od najmanje metar i po.
Treba izbegavati i veštačku klimatizaciju, a ako je neophodna – koristiti samo onu koja uvlači vazduh iz spoljne sredine. Zabranjena je upotreba klimatizacije s recirkulišućim vazduhom.
- Čitaonice je potrebno što češće provetravati i obezbediti fizičku distancu između studenata od najmanje dva metra u svim pravcima. Zbog boravka većeg broja studenata i dužine potencijalne ekspozicije, u čitaonicama i crtaonicama je potrebno da studenti nose masku sve vreme – navodi se u merama.
Deo života koji je pre pandemije Kovida 19 bio neizostavni deo se isključuje - u studentskim domovima su do daljeg zabranjene posete, prenoćišta i slavlja u sobama.
- Neophodno je da studenti svakodnevno prate svoje zdravstveno stanje i ukoliko se pojave simptomi respiratorne infekcije da se jave lekarima na brojeve telefona koje treba postaviti na svim vidnim mestima u studentskom domu. Potrebno je da obaveste i upravnika studentskog doma i roditelje. Upravnik studentskog doma je dužan da u slučaju pojave sumnje na COVID-19 odmah obavesti epidemiologa nadležnog instituta/zavoda za javno zdravlje putem telefona – poručuje se u merama za studentske domove.
Stručno uputstvo o merama zaštite zdravlja učenika i zaposlenih ali i realizaciji vaspitnog rada u domovima učenika srednjih škola, duže je i obimnije od onog za studente. Prvenstveno - organizacija života i rada u ustanovama učeničkog standarda u uslovima pandemije zavisiće i od oblika organizacije obrazovno-vaspitnog rada u školama koje učenici pohađaju.
Upustva za učeničke domove menjaće se u zavisnosti od kretanja epidemije I odluka I preporuka Кriznog štaba I Ministarstva prosvete. Zbog toga je neophodno da direktori i zaposleni u ustanovama redovno prate preporuke.
Prvo direktori ustanova treba da uspostave blisku saradnju sa školama koje učenici pohađaju, kao i nadležnim zdravstvenim i epidemiološkim službama, radi planiranja načina rada i pružanja pravilne i pravovremene podrške svim učenicima koji borave u ustanovi.
Deo preporuka vezanih za održavanje higijene, a koji se odnosi na osoblje je isti kao i kada je reč o studentskim domovima. Od redovnog provetravanja do dezobarijera ispred doma.
- Učenici treba da nose maske u objektu, a naročito tokom kretanja kroz zajedničke prostorije i tokom stajanja u liniji u trpezariji.
Svi koji ulaze u dom od učenika preko zaposlenih do roditelja moraju da imaju masku, da dezinfikuju ruke i obuću a prođu merenje a potrebno je i da im se izmeri telesna temperatura na ulazu.
- U ustanovama sa trpezarijom male kvadrature u jelovnik češće uvrstiti vrste obroka koji se mogu deliti u formi „lanč paketa“ koji će se konzumirati van ustanove, na otvorenom – navodi se u preporukama.
Kada je reč o preporukama vezanim za praćenje zdravstvenog stanja učenika i zaposlenih - svim zaposlenima i drugim licima treba meriti temperaturu prilikom ulaska u ustanovu (beskontaktno).
Ukoliko neko od zaposlenih ima povišenu temperaturu i druge simptome COVID-a 19 odmah ga udaljiti i uputiti na pregled kod lekara.
- Učenici su obavezni da svako jutro i pred spavanje, ličnim toplomerom, samostalno mere temperaturu i ukoliko imaju povišenu temperaturu i druge simptome bolesti da odmah o tome obaveste dežurnog vaspitača. Dežurni vaspitač obaveštava upravu doma i nadležnog lekara koji daje dalje preporuke o postupanju. Istovremeno se obaveštavaju i roditelji učenika – strogo je propisana mera.
Ukoliko roditelji učenika žive u mestu koje je u blizini doma, učenik se smešta u sobu za izolaciju do dolaska roditelja koji su u neodložnoj obavezi da dođu u ustanovu i da odvedu učenika kod lekara. Isti režim se sprovodi ukoliko u domu učenika nije moguće obezbediti uslove za samoizolaciju, te se ona sprovodi kod kuće.
- Ukoliko je učeniku određena mera samoizolacije zbog bolesti, rizičnog kontakta ili sumnje na bolest, smešta se u sobu za izolaciju do dolaska roditelja ili drugog zakonskog zastupnika. Roditelj je obavezan da u što kraćem vremenskom roku dođe po učenika ukoliko je određena mera samoizolacije.
Prilikom upisa u dom roditelji će prilagati pisane potvrde sa izjavom da učenik i članovi porodice nisu pod zdravstvenim nadzorom, odnosno da kod učenika i članova porodice ne postoji sumnja na infekciju niti je potvrđena bolest COVID 19.
- Кrevete u učeničkim sobama rasporediti tako da razmak između uzglavlja ne bude manji od 2 metra.
- Za učenike koji borave u ustanovi a imaju nastavu na daljinu, obezbediti nesmetan pristup internetu, praćenje predavanja putem televizije i druge neophodne tehničke uslove, a obavezno ako ne poseduju lični smartfon, tablet ili prenosni računar.
- Obezbediti da učenici učestvuju u donošenju odluka i da budu redovno i tačno informisani o svim merama koje se preduzimaju.
- Programom vaspitnog rada ne treba planirati manifestacije, proslave kao ni organizovane grupne posete mestima gde se očekuje okupljanje većeg broja osoba. Isplanirati sve aktivnosti u skladu sa aktuelnom epidemiološkom situacijom.
- Vaspitne aktivnosti planirati tako da se odvijaju u grupama ne većim od 15 učenika u prostoru gde je obezbeđena fizička distanca (pratiti preporuke iz uputstava koja se odnose na srednje škole).
- Ustanove su u obavezi da o načinu realizacije vaspitnog rada vode pisanu evidenciju i da se svi bitni događaji i primenjene mere pravovremene i pravilno evidentiraju.
(Glas javnosti/Kurir.rs)