Bili su to dramatični dani raspada SFRJ, rat u BiH se nezadrživo rasplamsavao, a JNA se povukla u Srbiju i Crnu Goru koje su ostale u Saveznoj Republici Jugoslaviji (SRJ).
Subota rano ujutro 16.maja 1992 godine tačno u 5.20 sati odjeknula je prva jaka eksplozija, pet minuta do šest začula se serija eksplozija na pistama aerodroma Željava kod Bihaća, u 6.47 sati začula se jaka eksplozija uz jaku grmljavinu sa kojom su sva četiri ulaza u podzemne hangare vojnog aerodroma Željava bili zarušeni. Na ovaj način specijalna inženjerijska jedinica bivše JNA digla je u vazduh jednu od najskupljih investicija bivše JNA, podzemni čija je gradnja trajala skoro 10 godina i u koji je uloženo osam milijardi dolara da bi predstavljao jedan od građevinskih simbola bivše SFRJ.
Aerodrom se nalazio na granici BiH i Hrvatske, na padinama planine Plješevice, i bio je najveći takav objekat u Jugoslaviji, simbol njene vojne moći ali i građevinskog umeća u godinama Hladnog rata. Pre svega zbog podzemne kompletne podzemne infrastrukture, uključujući prostor za smeštaj aviona, goriva i sve prateće opreme i naravno pilota, vojnika i drugog osoblja. Koliko je koštala njegova izgradnja zvanično nije poznato, ali se u procenama pominju milijarde dolara. Impresivni objekat izgrađen šezdesetih godina prošlog veka je, prema raspoloživim podacima, mogao da izdrži i manje nuklearne eksplozije, piše Politika.
Na njemu su bili smešteni lovački avioni tipa „mig 21” koji su „pokrivali” zaštitu zapadnog dela vazdušnog prostora bivše Jugoslavije. Aktivno je upotrebljavan 1991. i početkom 1992. godine prilikom sukoba u Sloveniji, Hrvatskoj i BiH.
U zoru 16. maja 1992. godine Bihać i okolinu zatresla je serija snažnih eksplozija. Inženjerci JNA uništili su piste i ulaze u podzemne objekte, usečene u planinu. Taj zadatak su obavili efikasno i aerodrom od tada više nije upotrebljavan.
(Glas javnosti)
1 sat