Glas Javnosti

KAMIKAZE NA TROTOARU! Električnim trotinetima gaze pešake, ali sad ih stižu KAZNE!

Društvo
Autor: Glas javnosti

Sve više građana odlučuje se za transport električnim trotinetima zato što žele da izbegnu gužve u saobraćaju ali i boravak u zatvorenom prostoru sa više ljudi.

Mikromobilna prevozna sredstva postaju sve popularnija. Zakoni za vozače trotineta još uvek nisu precizno definisani, a glavno pitanje vezano za budući zakon jeste potencijalno ugrožavanje bezbednosti pešaka i vozača. Godinama se najavljuje da će pitanje vozača električnih trotineta biti rešeno novim Zakonom o bezbednosti u saobraćaju, ali se rešenja odlažu.

- Oni su sada ispod zakonodavnog radara, tako da za njih ne postoje nikakva pravila. Vozači trotineta koriste trenutnu situaciju i voze se gde se njima dopada. Trotoar, kolovoz, biciklistička staza. Voze se brzinom kojom hoće, a pošto se oni ne vode kao vozači, odnosno kao vozila, ne postoji ni evidencija o saobraćajnim nezgodama. U pripremi je novi zakon i taj zakon će svakako regulisati upotrebu mikromobilnih prevoznih sredstava, u koja spada i električni trotinet. Pri tome, ne samo da će biti definisani uslovi za njihovo učestvovanje u saobraćaju, već i šta tačno spada u električni trotinet - izjavio je za "Glas javnosti" Damir Okanović iz Komiteta za bezbednost saobraćaja.

Postoji mogućnost da će po novom zakonu trotinet moći da se vozi po trotoaru i to maksimalnom brzinom od šest kilometara na sat, a zatim i po biciklističkim stazama uz ograničenje brzine. Okanović tvrdi da je izrazito protiv ovakve odluke, zato što smatra da ona ugrožava bezbednost i slobodu pešaka.

- Ja sam izrazito protiv takvog rešenja. Trotoar je površina za kretanje pešaka. Ako oduzmete pešacima jednu jedinu površinu koja je rezervisana za njih, oni više nigde nemaju slobodu kretanja. To bi značilo da svaki put kad izlazite iz zgrade morate da pogledate levo i desno da ne naiđe trotinet, a ako izvedete dete u šetnju moraćete konstantno da ga držite za ruku, jer ako dete napravi jedan iskorak u stranu, može da ga pokupi trotinet i da ga ubije. U Srbiji trenutno ne postoji veliki broj trotineta, ali imajte u vidu da će oni postati sve češći i da će im cene biti sve povoljnije. – rekao je on i dodao da pojedini trotineti mogu da razviju brzinu od čak 100 km/h.Foto: EnvatoElements- U Srbiji su sada u prodaji električni trotineti koji imaju deklarisanu najveću brzinu od 100 km/h. To prevozno sredstvo nema osobine mopeda, nego motocikla - kaže Okanović za "Glas javnosti" i dodaje da trenutno nije moguće utvrditi da li se trotinet kreće 6 km/h i dodaje:

- Što se toga tiče, postoje dve mogućnosti. Ili će im dozvoliti da idu i po pešačkim zonama ili će imati dozvolu da idu samo po kolovozu. Zagovornici ideje da se tronineti voze po trotoaru, smatraju da je za to potrebno uvesti ograničenje brzine. Međutim, tu postoji jedan praktičan problem, a to je kako iskontrolisati brzinu kretanja trotineta? Predlog je da im brzina bude limitirana na 6 km/h. Ali, ko će to da iskontroliše i na koji način? Naša policija trenutno nema opremu za merenje tako malih brzina. U slučaju sudara sa pešakom, veštak teško može da odredi da li je udarna brzina bila šest, sedam ili 10 km/h. Kad bi uveli ovaj propis o ograničenju brzine, on ne bi mogao da se sprovede i to bi bila samo stavka na papiru, koja u praksi ne bi imala značaja - rekao je on.

 

S druge strane, oni koji smatraju da trotinetistima treba da bude dozvoljeno kretanje u pešačkoj zoni, zabrinuti su za njihovu bezbednost na putu.

- Oni koji se zalažu za to da trotinetisti dobiju dozvolu da se kreću po pešačkoj zoni, tvrde da će trotinetisti stradati ako ih pošaljemo na kolovoze. - izjavio je Okanović za "Glas javnosti".  

Zbog sve veće popularnosti električnih trotineta, u Beogradu je pre mesec dana, otvoren prvi zvanični parking za trotinetiste.

Prvo parking mesto za čuvanje i punjenje električnih trotineta i bicikala u Beogradu, nalazi se na Kalemegdanu između stepeništa i Carigradskog druma, a osmišljeno je u okviru projekta „Točkologija“. 

„Smart siti“ tip stanica pruža mogućnost sigurnog parkinga i punjenja električnih trotineta. Besplatna je za sve korisnike, a mesto na stanici otključava se pomoću Bikip aplikacije na mobilnom telefonu ili preko beskontaktne kartice. Ima četiri nivoa bezbednosti: čeličnu konstrukciju, video nadzor, sirenu i prosleđivanje signala u slučaju pokušaja krađe.

Nije neobično što postoji više oprečnih mišljenja o mogućim zakonima za trotinetiste. Ovakvo prevozno sredstvo je prilično nova kategorija, u koju možemo da svrstamo i električne bicikle.

(Glas javnosti) 

SKINI APLIKACIJU

glas javnosti android
glas javnosti IOS


POVEZANE VESTI




KOMENTAR