Iako su najavljene izmene Zakona o bezbednosti saobraćaja još uvek u fazi razmatranja i čekaju usvajanje u Skupštini Srbije, javne diskusije, predlozi i vesti ukazuju da će biti znatno oštrije kazne za najteže prekršaje.
Mnoge od tih izmena direktno će uticati na svakodnevne vozače i imaju za cilj povećanje bezbednosti na putevima. Vožnja pod uticajem alkohola i psihoaktivnih supstanci ostaje jedan od najvećih problema, a novi zakon bi to trebalo da reši još strožim merama. Brojke o saobraćajnim nesrećama na putevima Srbije pokazuju da ove mere stižu u pravi čas, objavljuje Telegraf.
Naime, podaci Ministarstva unutrašnjih poslova i Agencije za bezbednost saobraćaja pokazuju da vožnja pod dejstvom alkohola predstavlja jedan od najvećih problema na srpskim putevima. Tako su tokom 2024. godine, vozači pod uticajem alkohola izazvali su 67 saobraćajnih nesreća sa smrtnim ishodom, kao i 1.779 nesreća sa povređenim licima.
Prema novim merama, za vozače koji se uhvate za volan sa više od 1,2 promila alkohola u krvi, što bi otprilike bilo sa pet popijenih čaša piva što se već tretira kao nasilnička vožnja, najavljene su zatvorske kazne bez mogućnosti uslovne osude. Uz to, sledi im i dugotrajno oduzimanje vozačke dozvole.
Vožnja pod dejstvom droge već je kažnjiva, ali se najavljuje oštrija primena propisa i neuporedivo rigoroznije kazne.
Vozači koji prekorače brzinu za više od 80 km/h van naseljenog mesta mogu ostati bez automobila i vozačke dozvole, koja bi im bila trajno oduzeta. Povećane kazne očekuju i one koji pretiču kolonu vozila preko pune linije, što je čest uzrok saobraćajnih nesreća, najavljuju.
Takođe se priča i o tome da bi se neregistrovana vozila i falsifikovane tablice mogle tretirati kao krivično delo.
Vlasti su odlučne da se obračunaju sa vozačima koji izbegavaju registraciju svojih vozila, pa bi tako pored značajnog povećanja novčane kazne, mogla biti i trajnog oduzimanja vozila.
Za ovo delo falsifikovanja tablica najavljuje se tretiranje kao krivično delo, što bi dovelo do znatno oštrijih posledica od prekršajnih kazni.
Pomoćnik direktora Agencije za bezbednost saobraćaja, Mirko Koković kaže da se u Srbiji godišnje izgubi više od stotinu života zbog nekorišćenja sigurnosnog pojasa. Podaci su poražavajući: samo 85% vozača i suvozača vezuje pojas, dok se to dešava sa tek svakim petim putnikom na zadnjem sedištu. Alarmantno je i to što se samo 68% dece propisno prevozi.
Novi zakon bi trebalo da donese drastično veće kazne. Jedna od najznačajnijih izmena je da će vozač biti odgovoran za sva lica koja prevozi, a koja ne koriste pojas. Kao primer, Koković navodi Grčku, gde novi zakon predviđa kazne od 350 do 2.000 evra za ovaj prekršaj, uz mogućnost oduzimanja vozačke dozvole.
Iako su ove promene još uvek u formi predloga, apeluje se na vozače da se već sada pridržavaju važećih propisa. Bezbednost na putu je najvažnija, a strože kazne su samo mehanizam da se smanji broj tragičnih ishoda u saobraćaju.
Glas javnosti/ T02S