Ovi metali, ključni za komponente poput motora, senzora, svetala i sistema upravljanja, gotovo u potpunosti dolaze iz Kine, koja kontroliše više od 90% svetskih kapaciteta za njihovu preradu. Početkom aprila Peking je uveo nova ograničenja izvoza, što je dodatno zakomplikovalo ionako složen i netransparentan proces izdavanja dozvola – često zahteva stotine strana dokumentacije.
U pismu američkoj administraciji od 9. maja, automobilska udruženja AAI i MEMA upozorila su da bi nestašica ovih sirovina mogla da zaustavi proizvodne trake u SAD-u. Iako su kineske vlasti formalno pristale da ukinu ograničenja, američki zvaničnici tvrde da se dogovor sporo sprovodi.
„Još nismo videli očekivane količine metala“, rekao je trgovinski predstavnik SAD, uz napomenu da bi u slučaju prekida proizvodnje Vašington mogao odgovoriti kontramerama.
I dok su neki dobavljači, poput onih koji rade za Volkswagen, već dobili izvozne dozvole, indijski proizvođači i nemački Bosch i dalje imaju ozbiljne probleme. Bosch je potvrdio da se suočava s dugotrajnim administrativnim procedurama u Kini, koje ugrožavaju kontinuitet isporuka.
Upozorenje dolazi u trenutku kada se američko-kineski trgovinski odnosi dodatno komplikuju, a bivši predsednik Donald Tramp optužuje Peking da „potpuno krši“ postignuti dogovor o ublažavanju trgovinskih barijera.
Glas javnosti/B06S