Glas Javnosti

Zbog nedostatka kablova, dizelaši i benzinci idu u zaborav?

Ekonomija
Autor: Glas javnosti

Skromni i jeftini svežanj kabla postao je noćna mora automobilske industrije zbog nestašice uzrokovane ratom u Ukrajini. Zbog toga neki čak predviđaju ubrzani odlazak automobila na benzin i dizel u penziju i snažniji prodor električnih automobila na tržište.

Zalihe autodelova, a posebno kablova, smanjene su zbog rata u Ukrajini i otežane ili nikakve isporuke iz te zemlje. Ukrajina je dom značajnog dela svetske proizvodnje, kablovi koji su izrađeni tamo se ugrađuju u stotine hiljada automobila prenosi Energija Balkana.
Ti niskotehnološki delovi sa niskom maržom, izrađeni od žice, plastike i gume i sa mnogo jeftinog ručnog rada, možda nisu na glasu poput mikročipova i motora. Međutim, automobili se bez njih ne mogu proizvoditi.
Njihov nedostatak mogao bi ubrzati planove automobilskih kompanija da se prebace na novu generaciju lakših, fabrički izrađenih kablova dizajniranih za električna vozila. Na kraju bi mogli doći glave klasičnim automobilima, kažu Rojtersovi sagovornici iz automobilske industrije. Mnogi ocenjuju da je to još jedan razlog više za industriju da ubrza prelaz na električni pogon.

Automobili sa pogonom na benzin i dizel još uvek čine najveći deo prodaje novih automobila. Prodaja električnih automobila udvostručila se prošle godine na četiri miliona, ali oni prema podacima analitičke kuće JATO Dinamics, još uvek čine samo 6% globalne prodaje vozila.
Izvršni direktor Nisana, Makoto Uhida rekao je za Rojters da su poremećaji u lancu snabdevanja, poput ukrajinske krize, podstakli tu firmu na razgovore sa dobavljačima o odstupanju od dosadašnjeg modela proizvodnje kablova uz angažman jeftine radne snage.
Proizvođači istovremeno premeštaju proizvodnju kablova u druge zemlje sa nižim troškovima. Tako je Mercedes-Benz uspeo organizovati dopremu iz Meksika, a neki japanski dobavljači snabdevaju se iz Maroka, dok drugi traže nove proizvodne linije u Tunisu, Poljskoj, Srbiji ili Rumuniji.

I do 5 km kablova u vozilu

U klasičnim automobilima na benzin i dizel kablovi mogu biti ukupno dugi do pet kilometara. Povezuju sve – od grejača sedišta do prozora. Izrada im je radno intenzivna, a gotovo svaki model je jedinstven. Zbog toga je teško na brzinu osigurati alternativnu proizvodnju u slučaju prestanka proizvodnje kod uhodanih dobavljača.
Poremećaji u snabdevanju iz Ukrajine bili su grubo buđenje za automobilsku industriju. Proizvođači i dobavljači kažu da su početkom rata tamošnje fabrike ostale otvorene samo zahvaljujući odlučnosti radnika. Oni su održavali smanjenu proizvodnju iako su bili suočeni sa isključenjima struje, upozorenjima na vazdušne napade i policijskim satom.
Izvršni direktor Bentlija, Adrian Halmark kaže da je taj britanski proizvođač luksuznih automobila isprva zbog nedostatka kablova strahovao od gubitka 30 do 40 posto svoje proizvodnje u 2022. godini.
- Ukrajinska kriza je donela pretnju da će doći do potpunog zatvaranja naše fabrike na nekoliko meseci, mnogo duže nego zbog kovida - rekao je Halmark. Dodao je da je pronalaženje alternativnih izvora proizvodnje komplikovano, jer se za Bentli u Ukrajini proizvodilo 10 raznih delova, kod 10 dobavljača.
Dodao je da su problemi sa snabdevanjem dodatno podstakli ulaganja u razvoj jednostavnog kablovskog sklopa za električna vozila, kojim će upravljati centralni računar.
Nova generacija žičanih sklopova, prisutna u električnim modelima poput Tesle, mogu se izraditi na automatizovanim proizvodnim linijama. Ujedno su lakši, što je ključno za smanjenje težine vozila i povećanje dometa.
Mnogi menadžeri i stručnjaci sa kojima je Rojters razgovarao kažu da automobili na fosilna goriva, koji se suočavaju sa pretećim zabranama u Evropi i Kini, neće "poživeti" dovoljno, kako bi opravdali ulaganja u redizajn kablovskih sklopova, prenosi portal Energija Balkana.
- Trenutno ne bih uložio ni peni u motore sa unutarnjim sagorevanjem - rekao je auto konsultant Sendi Munro iz Mičigena. On procenjuje da će električna vozila činiti polovinu globalne prodaje novih automobila do 2028. godine.

SKINI APLIKACIJU

glas javnosti android
glas javnosti IOS


POVEZANE VESTI




KOMENTAR