Glas Javnosti

Zašto poskupljuje voda u flašicama po marketima?

Ekonomija
Autor: Glas javnosti

Poslednjih meseci, cene flaširane vode u trgovinama svih formata značajno su porasle. Čak i vode "trgovačkih marki" su zabeležile rast, ali daleko manji od cene vode svih robnih marki.

Prema informacijama sajta cenoteka.rs, regularne cene vode se kreću od 58 do čak 85 dinara za standardnu PET bocu od 1,5 litara. Možda bi se cene na prvi pogled mogle objasniti poskupljenjem proizvodnih cena, ali to ipak ne bi bilo tačno. Naime, u proizvodnji boce od PET ambalaže dominira jedinična cena po komadu, koja ima tri osnovna inputa.

Prvi je epruveta ili pretforma koja se u mašinama za automatsko punjenje uduvavanjem oblikuje u formu u koju se puni voda. Druga je plastični zatvarač i treći etiketa. Posle dolaze proizvodni troškovi, gde energija učestvuje značajno, zatim zarade, održavanje, indiretni troškovi i sl.

Pravilo je sledeće: kod svih ovih troškova, s obzirom na to da se radi o masovnoj proizvodnji i alokaciji na veliki broj jedinica, cene osnovnih inputa su glavna determinanta.

Kako je poslednjih gotovo dve godine cena pretforme u padu zbog stabilizacije tržišta granulata, ova cena se kreće od 3 do 7,5 dinara. Etiketa i zatvarač su na velike količine praktično oko dinar po komadu. Tu treba dodati i rentu za eksploataciju vode, koja košta 1,5 dinara po litri. Ukupna proizvodna cena za pomenuti format je oko 15-20 dinara po boci.

Kod manjih formata od 0,5 i 0,33 litra cene su značajno niže, dok su prodajne cene tek neznatno niže. Drugim rečima, glavni profit donose manji formati.



Glas javnosti/B06S

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu.

BONUS VIDEO


SKINI APLIKACIJU

glas javnosti android
glas javnosti IOS


POVEZANE VESTI




KOMENTAR