Glas Javnosti

ZANIMLJIVO POREĐENJE: Koliko se za kupovinu polovnog automobila mora raditi u Srbiji, a koliko u regionu?

Ekonomija
Autor: Glas javnosti

Posedovanje automobila trebalo bi da bude nešto što je uobičajeno, a ne luksuzno. Međutim, da bi zaradio za jedan polovan automobil, radnik u Srbiji, koji zarađuje prosečnu platu, trebalo bi da radi duže od godinu dana - i da za to odvaja i štedi celu platu.

S druge strane, u okruženju do automobila stižu brže, pa je u Crnoj Gori potrebno mesec manje u odnosu na radnika u Srbiji.

Nova S, kako bi proverila koliko je u praksi teško priuštiti automobil od plata koje zarađuju građani Srbije i regiona, izračunali su koliko je prosečnih plata potrebno za kupovinu polovnog vozila, s obzirom na to da retko ko može da priušti novo.


Međutim, treba imati na umu da bi ova računica značila da kupac neće trošiti ni dinar/evro plate na bilo šta drugo, nego će sve što zaradi štedeti za automobil.

Stvari su, u praksi, ipak malo drugačije, pogotovo kada se u obzir uzme činjenica da su cene svih neophodnih namirnica previsoke, te da i ako bi potencijalni kupac mogao da odvaja celu platu sa strane jer, primera radi, živi sa partnerom, život dve osobe od jedne plate bi se sveo na puko preživljavanje.

Takođe, proverili su i koliko treba da rade građani Crne Gore, Hrvatske, Bosne i Hercegovine, Mađarske, Rumunije, kao i Slovenije, kako bi kupili automobil iste vrednosti.

U Srbiji se automobil "zaradi" za 14 meseci

Pre svega, prosečna plata u Srbiji je u oktobru bila oko 86.000 dinara, odnosno približno 730 EUR, što je ujedno i najsvežiji podatak o prosečnoj zaradi. S druge strane, prema podacima sajta Polovni automobili, iz septembra prošle godine, prosečna cena putničkog automobila starosti do 20 godina iznosila je oko 10.000 EUR. To znači da građanin Srbije koji radi za prosečnu platu, za ovakav automobil bi morao da radi 14 meseci. Dakle, ako bi svaki dinar svoje plate odvajao i štedeo za kupovinu polovnog automobila, trebalo bi mu duže od godinu dana.

U Crnoj Gori potrebno mesec dana manje, samo u BiH se za kola radi duže

Kada je reč o državama regiona, počećemo sa Crnom Gorom, u kojoj je prosečna plata nešto veća nego u Srbiji, 800 EUR. To znači da će Crnogorac, koji sve što zaradi odvaja za automobil, vozilo od 10.000 EUR moći da priušti za 13 meseci. To je mesec dana brže u odnosu na Srbiju.

Kada je reč o Hrvatskoj, prosečna plata iznosi skoro 1.200 EUR, što znači da će Hrvat sa ovom zaradom koji krene da štedi danas, automobil od 10.000 moći da kupi za devet meseci, a to je pet meseci brže u odnosu na Srbiju.

Ako bi komšija iz BiH hteo da kupi automobil koji košta 10.000 EUR, za to bi mu trebalo još više – jer je prosečna plata u Bosni i Hercegovini 655 EUR. Dakle, radnik koji u BiH prima prosečnu platu, za auto ove vredosti trebalo bi da radi oko godinu i četiri meseca.

Potom, na red dolazi Mađarska, u kojoj prosečna plata iznosi oko 1.010 EUR, što znači da se za automobil novac sakupi za 10 meseci.

Nešto duže od Mađara, moraće da radi Rumun – sa prosečnom platom od 944 EUR, za kola od 10.000 moraće da radi, i samo za to odvaja novac, narednih 11 meseci.

Što se tiče Bugarske, u kojoj prosečna plata iznosi oko 822 EUR, za kupovinu automobila potrebno je 13 mesečnih plata.

Za kraj, tu je Slovenija u kojoj prosečna plata iznosi 1.435 EUR, pa je jasno da od svih zemalja koje su nam blizu, jedan prosečan Slovenac treba da radi najmanje kako bi sebi kupio automobil do 10.000 EUR. Naime, on će nakon sedam meseci moći da kupi polovni auto ove vrednosti.


Glas javnosti/ B02S

BONUS VIDEO


SKINI APLIKACIJU

glas javnosti android
glas javnosti IOS


POVEZANE VESTI




KOMENTAR