- U anketi u septembru 28,9 odsto kompanija se izjasnilo da planira da poveća broj zaposlenih u naredna tri meseca. Uz to, i 0,5 odsto firmi planira smanjenje u istom periodu, što je nešto bolji rezultat u odnosu na avgust (jedan odsto) - navodi se u najnovijem časopisu MAT. Stručnjaci podsećaju da su očekivanja po pitanju novog zapošljavanja veća u odnosu na avgust, kao i u odnosu na uporedivi septembar prošle godine - dodaje se u analizi, prenosi Politika. .
Ipak, Dragoljub Rajić, iz Mreže za poslovnu podršku, smatra da će većina kompanija u Srbiji do početka 2025. težiti da ispuni poslovne planove, a da će nova zapošljavanja sprovoditi samo onda ako su u planu nove poslovne aktivnosti ili širenje obima posla, što se mahom dešava tek s proleća.
- U strukturi naše privrede dosta toga zavisi od sezonskih poslova i doba godine. Svi letnji poslovi sada posustaju, a od novembra kreću dodatna zapošljavanja u sektoru trgovine, jer je to mesec akcija i sniženja cena. Onda dolazi decembar, pred praznike, kada je kupovina na svom maksimumu. Zato su i potrebni radnici u trgovini, prevozu i distribuciji robe, ali i u marketingu i dizajnu, jer se sada na internetu kači i priprema veliki broj reklama - ističe Rajić, dodajući da, s druge strane, broj zaposlenih u građevinarstvu opada, jer deo građevinskih poslova zastaje oko novogodišnjih praznika ili im se intenzitet smanjuje.
- Stoga, sem u navedenim oblastima, nova zapošljavanja u novembru i decembru nisu tipična - dodaje on i podseća da je u poslednje dve godine inflacija „pojela" sav privredni rast.
- Mi smo zapravo imali samo održavanje tog rasta, a povremeno neke firme su imale da ponude visokokvalitetne tehnološke proizvode, zbog čega jesu zabeležile razvoj i rast, uspevajući da plasiraju robu i na druga tržišta. Ipak, takvih firmi je malo u strukturi naše privrede - ističe Rajić, koji smatra da pravi udarci na privredu dolaze tek kada inflatorni talas prođe.
- Te posledice će tek sada firme u Srbiji da osete, pa će mnoge, umesto da ulažu u razvoj, morati da investiraju u saniranje posledica inflacije. Tada će se zapravo dešavati da kapacitet za dalje zapošljavanje krene da opada, jer u praksi jedna godina inflacije znači dve godine stagnacije u biznisu - objašnjava Rajić.
Glas javnosti/B06S