Spektar poslova je širok i čini se da se gotovo svako može pronaći makar u jednom od njih.
Naravno, sada je u poslovnoj modi obnavljanje starih veština i zanata, ali i njihovo povezivanje s novim trendovima – zdravom ishranom, prirodnom kozmetikom, uz naglasak na održivosti i unikatnim proizvodima. Umesto tradicionalnog zaposlenja, sve više ljudi meandrira kroz neformalni rad, pokrećući sopstveni biznis u kojem kombinuje ručni rad s promocijom na društvenim mrežama.
Među savremenim i istovremeno profitabilnim zanatima danas se izdvajaju zanimanja poput proizvodnje prirodne kozmetike – domaćih sapuna, balzama i dezodoransa bez hemikalija, zatim pravljenja hleba od kiselog testa i bez aditiva, prateći trendove zdrave ishrane (trenutno je najpopularnije pravljenje surdo hleba, odnosno, hleba s prirodnim kvascima koji se danima uzgajaju). Pčelari koji nude med, polen i propolis u luksuznim pakovanjima i pod ekološkim brendom beleže ozbiljan rast, posebno ako izvoze ili sarađuju s urbanim radnjama zdrave hrane.
Obrada kože je takođe sve traženija – ručno pravljeni kaiševi, torbe, novčanici ili pregače za kuvare i barmene prodaju se kao unikatni proizvodi. Slično važi i za obradu drveta – mlade zanatlije restauriraju stare stolice, prave daske za serviranje ili police s retro estetikom, brzo reagujući na interesovanje tržišta. Kroz trend vintidž enterijera i ručno rađenog nameštaja, ovakvi proizvodi nalaze put do restorana, kafića i domaćinstava koja žele toplinu i originalnost u prostoru.
Takođe, sve je više mladih koji se bave tumačenjem prirode kroz estetiku – kroz mikrobilje, urbane bašte, izradu vertikalnih zelenih zidova i saksija sa samoodrživim sistemima navodnjavanja. Ovo je posebno zanimljivo za unutrašnje uređenje kancelarija, kafića i salona. U ovom domenu uspevaju i oni koji se bave izradom predmeta od epoksidne smole – stočići, nakit, držači za vino, a posebno ako je svaki predmet unikatan i izrađen uz video dokumentaciju procesa. Tu je, naravno, i 3D print, za one koji žele individualizovane proizvode
Još jedan trend u porastu je zanatsko pivarstvo – domaće kraf pivo postaje sve popularnije, a male pivare u garažama prerastaju u ozbiljne brendove s lokalnim identitetom. Isto važi i za grnčariju –masovno se izrađuju činije, šolje, tanjiri, i to na ručnom točku, uz oslikavanje, pečenje i prodaju pod geslom „umetnost za sto”.
- Danas nije teško napraviti kraft pivo – kaže Miroslav Janković iz Nove Pazove, koji proizvodi pšenično pivo za sebe i prijatelje, a ponekad nešto i proda preko Instagrama, gde ima puno pratilaca. – Kompletna početna oprema može se kupiti polovna za nešto više od 200 evra, dok nova košta oko 600. Važno je imati dobru sirovinu i znati šta radiš, ostalo je stvar ideje i marketinga – ističe Miroslav, koji još uvek nema otvorenu proizvodnju, pa zato njegovo pivo nema ni zvanično ime.
Zarada u ovim poslovima varira, ali u proseku preduzetnici mogu mesečno zarađivati od 100.000 do 300.000 dinara, dok uspešnije zanatlije, koji izvoze, rade za luksuzne brendove ili imaju razvijen onlajn biznis, prelaze i 500.000 dinara mesečno.Ključ je u originalnosti, kvalitetu i dobroj promociji, ali i spremnosti da se brzo reaguje na trendove.
A ako želite da se upustite u neki od ovih poslova, znanje možete steći kroz kurseve i radionice – u umetničkim školama, na fakultetima poput Šumarskog, ali i kroz onlajn platforme (YouTube, Udemy, Skillshare). Neki od najpoznatijih domaćih sajtova za plasman ručnih proizvoda su fino.rs, zanateria.com i stranice na Instagramu i Fejsbuku, dok je Etsy popularan za inostrano tržište.
Promocija se mahom obavlja preko društvenih mreža, a od vrste rada zavisi i omiljena platforma. Instagram i TikTok se koriste za prikazivanje procesa rada, završnih proizvoda, kratkih tutorijala, a sve je praćeno heštagovima i vizuelnim identitetom brenda. Google My Business i lokalni marketi pomažu u dolasku do klijenata u okolini, a saradnja sa tematskim festivalima i radionicama pomaže u širenju publike.
Glas javnosti/B06S