Nalaz Državnog inspektorata Hrvatske otkrio je da je samo u decembru čak 30 odsto trgovaca prevarilo kupce na prehrambenim proizvodima. U 163 kontrole prehrambenih proizvoda obavljene u poslednjih 20 dana decembra, otkriveno je čak 46 kršenja zakona o zaštiti potrošača. U više od polovine ovih slučajeva utvrđene su nepoštene poslovne prakse trgovaca, od obmanjivanja potrošača sniženim cenama do četiri slučaja direktnog kršenja odluke Vlade o kontroli cena zaštićenih proizvoda.
Josip Kelemen, savetnik udruženja potrošača "Zdravo, inspektore", kaže da ga rezultati uopšte ne čude. „Ovo je, nažalost, postalo uobičajena poslovna praksa u tržnim centrima i na to se potrošači najviše žale.
Stalno ističemo da potrošači svakodnevno na policama vide proizvode koji su „na sniženju“, ali zapravo nisu rasprodajni proizvodi ili sniženja. „Ovo se dešava praktično od Crnog petka, kada je došlo do masovne prevare potrošača, gde su kao osnovnu cenu isticali jednu cenu, da bi na kraju prikazali stvarnu cenu, mnogo veću nego što je zapravo bila na rasprodaji“, kaže Kelemen za RTL.
„Udruženje je nedavno izvršilo inspekcijski nadzor i utvrdili smo niz nepravilnosti, pre svega da su prodavali kvarljivu, trulu robu, da smo postali kontejner za sve neispravne i loše proizvode iz Evropske unije. Utvrdili smo da varaju potrošače gde god da stignu, posebno na proizvode koji dolaze iz Evropske unije, gde su prikazane cene koje su daleko niže nego u Hrvatskoj. Veoma je interesantno da nam prodaju robu kojoj je istekao rok trajanja“, ističe Kelemen.
Dao je i važan savet za potrošače: „Pre svega da čitaju i prate šta piše na etiketama. Izjava je osnov za svaku reklamaciju. Savetujem im i da se obrate Državnom inspektoratu, udruženjima za zaštitu potrošača, a posebno bih skrenuo pažnju na javnu politiku koju u Hrvatskoj propisuju pre svega Vlada, Ministarstvo privrede i Ministarstvo finansija. „Mislim da je rešenje za ovu situaciju u njihovim rukama i javnoj politici koju kreiraju“, zaključuje Kelemen.
Glas javnosti/B06S