Glas Javnosti

Zabavni parkovi su velika investicija, a profit tek nakon nekoliko godina

Ekonomija
Autor: Glas javnosti

Početak proleća izmamio je ljude u prirodu, pa je sve više posetilaca i u zabavnim i tematskim parkovima širom Srbije.

Ovakvi turistički kompleksi najčešće nude zabavu za više generacija, a poslednjih godina su sve brojniji takozvani dino i avantura parkovi.

Podaci bonitetne kuće CompanyWall pokazuju da se u našoj zemlji ovom delatnošću trenutno bavi 199 preduzeća, a rezultati poslovanja su im različiti. Investitori u gradnju zabavnih i tematskih parkova ulažu i po nekoliko desetina miliona dinara, a najveći broj njih očekuje da im se investicija isplati nakon nekoliko godina prenosi biznis.rs.

Stručnjaci za nekretnine i razvoj biznisa su nešto oprezniji u procenama, pa tvrde da je većina ovakvih projekata u Srbiji uglavnom na granici profitabilnosti.

Dino park Zlatibor najuspešniji

Jedan od najpopularnijih zabavnih parkova, sudeći i po rezultatima poslovanja iz 2021. godine, je Dino park koji se nalazi u centru Zlatibora. Ovaj tematski park se prostire na šest hektara, a nalazi se u borovoj šumi i u njemu se može videti čak 20 multimedijalnih replika dinosaurusa iz doba Krede i Jure. Sadržaj je raznolik, a među ponuđenim atrakcijama su avantura park, veštačka stena, zip line, dečije dino selo, streličarstvo, poligon za rolere i trotinete, jahanje konja…


Najverovatnije zbog mera zatvaranja tokom pandemije korona virusa za ovu firmu nisu dostupni podaci o poslovanju u 2020. godini. Međutim, ukupni prihodi u 2019. godini porasli su u odnosu na 2018. i iznosili su 111,52 miliona dinara (godinu dana ranije – 94,15 miliona dinara). Dino park je otprilike isti prihod ostvario i u 2021. godini – 110,58 miliona dinara.

Kada je reč o dobiti, ona je u 2021. godini, kada je firma imala 32 zaposlenih, bila praktično na istom nivou kao 2018. godine (18,31 milion dinara prema 18 miliona). To je skoro 50 odsto više u odnosu na rezultate poslovanja iz 2019. godine – 12,58 miliona dinara.

Iznajmljivanje opreme za zabavu kao dobar biznis

Da u okviru delatnosti zabavnih i tematskih parkova ne posluju samo firme koje imaju svoje komplekse i sadržaje na jednoj lokaciji pokazuje primer kompanije Plava Ptica-Maksimović. Osnovana 2008. godine u Velikoj Moštanici, ovo je jedna od najvećih firmi koje se bave iznajmljivanjem opreme za zabavu. U njihovoj ponudi nalaze se arkadne igre, najrazličitija oprema za luna parkove, dvorci na naduvavanje, i još mnogo toga.

Finansijski podaci pokazuju da ova firma nije imala pad ukupnih prihoda tokom pandemije, već su oni iz godine u godinu sve veći – od 27 miliona dinara u 2019. godini, preko 30,7 miliona do 50,65 miliona dinara u 2021. godini.


Manji pad dobiti zabeležen je u 2020. godini – sa 5,93 miliona na 5,39 miliona dinara, ali su zato godinu dana kasnije rezultati poslovanja Plave ptice bili više nego duplo bolji – 12,43 miliona dinara dobiti.

Prva interaktivna „Kuća strave“ u Srbiji

Rastko Ilić je preduzetnik koji stoji iza „Kuće strave“ koja se nalazi u Beogradu na prvom spratu tržnog centra Ada Mall. Na zvaničnoj stranici ove kuće navodi se da je inspirisana svetskim turističkim atrakcijama, kao i da je prva interaktivna „Kuća strave“ u Srbiji. Kako kažu, reč je o specijalno dizajniranom ambijentu koji je bogat grotesknim detaljima, a posebno je namenjena ljubiteljima horora. Prostire se na 430 metara kvadratnih i ima 13 soba.

Ovo mikro preduzeće osnovano je avgusta 2020. godine, pa nema baš puno podataka za poređenje. Zvanične informacije pokazuju da su su ukupni prihodi u 2021. godini iznosili 10,86 miliona dinara, uz ostvarenu dobit od 2,27 miliona dinara.

Rad zabavnih i tematskih parkova u Srbiji u poslednjih nekoliko godina definitivno nije bilo lak, zbog uticaja pandemije korona virusa koja je mnoge od ovih kompleksa zatvorila ili im privremeno ograničila broj posetilaca. Ipak, bilo je i onih koji su uspeli da prilagode svoje poslovanje i ponude alternativne aktivnosti, kao što su virtuelne ture ili druge vrste online iskustava, kako bi privukli posetioce i tokom korona krize.


Podaci bonitetne kuće CompanyWall pokazuju da je postojao evidentan pad u poslovanju u celokupnoj delatnosti, tako da su tokom 2020. godine preduzeća registrovana kao zabavni i tematski parkovi imala ukupne prihode od 155,37 miliona dinara.

To je skoro tri puta manje u odnosu na 2019. godinu kada su prihodi iznosili 415,79 miliona dinara. U 2021. se nazire blagi oporavak jer su ova preduzeća ostvarila ukupne prihode od 234,41 milion dinara.

BONUS VIDEO


SKINI APLIKACIJU

glas javnosti android
glas javnosti IOS


POVEZANE VESTI




KOMENTAR