Irski niskotarifni prevoznik, koji je izgradio poslovni model na atraktivnim osnovnim tarifama uz dodatne naplate za prtljag, prioritetnim ukrcavanjem i druge usluge, najavio je poskupljenja karata u narednim mesecima, piše Simpleflying.
Kompanija je upravo objavila finansijske rezultate za fiskalnu 2024/25. godinu, koja je završena 31. marta. Iako je prvi put premašila 200 miliona prevezenih putnika u jednoj godini – tačno 200,2 miliona, što je rast od 9% – Rajaner je zabeležio pad neto dobiti za 16%. Dobit posle oporezivanja iznosila je 1,61 milijardu evra, naspram 1,92 milijarde evra iz prethodne godine.
Pad profita prvenstveno je posledica rasta troškova za plate zaposlenih i druge operativne izdatke, ali i kašnjenja u isporuci aviona od strane Boinga (Boeing).
Istovremeno, prosečne cene karata su pale za 7%, čime je pritisak na zaradu postao još izraženiji.
Izvršni direktor Rajanera Majkl O’Liri (Michael O’Leary) izjavio je da su cene u prvom kvartalu fiskalne 2025/26. već u proseku između 10 i 20 odsto više nego u istom periodu prethodne godine.
O’Liri očekuje delimičan oporavak i u drugom kvartalu, ali napominje da će krajnji rezultat u prvoj polovini godine u velikoj meri zavisiti od last-minute rezervacija i prihoda tokom špica letnje sezone.
Kao i obično u ovom periodu godine, ističe O’Liri, kompanija još nema jasnu sliku o drugoj polovini, ali se nada da će uspeti da nadoknadi veći deo prošlogodišnjeg pada cena.
Rajaner planira da broj prevezenih putnika u 2025/26. poraste za samo 3%, na oko 206 miliona. Kašnjenja u isporukama aviona ostaju glavni ograničavajući faktor. Kompanija je najavila da će dodatni kapacitet usmeriti ka tržištima i aerodromima koji ukidaju vazduhoplovne takse i stimulišu rast saobraćaja.
Kako navode iz kompanije, dodatni kapaciteti biće usmereni ka aerodromima i regijama koje ukidaju vazduhoplovne takse i podstiču rast saobraćaja, dok istovremeno isporuke novih aviona kasne zbog problema u lancu snabdevanja i proizvodnji motora, što pogađa i Erbas (Airbus) i Boing (Boeing).
Među spoljnim faktorima koji bi mogli dodatno otežati poslovanje, Rajaner navodi potencijalne trgovinske sukobe, eskalaciju sukoba u Ukrajini i na Bliskom istoku, kao i hronične probleme sa upravljanjem evropskom kontrolom letenja i nedostatkom osoblja.
Uprkos izazovima, Rajaner nastavlja modernizaciju svoje flote. Na kraju fiskalne godine imao je 181 avion tipa Boing 737 MAX 8-200, što predstavlja gotovo trećinu ukupne flote od 618 aviona. Ovi avioni, sa 197 sedišta u ekonomskoj klasi, trebalo bi da doprinesu povećanju kapaciteta uz niže operativne troškove.
Preostalih 29 aviona iz postojeće narudžbine od 210 komada očekuje se do leta 2026, a prvi Boing 737 MAX 10 trebalo bi da stignu u proleće 2027. godine.
Iako Rajaner i dalje ostaje lider u segmentu niskotarifnog avio prevoza, poskupljenje karata deluje neizbežno. S obzirom na rast troškova, kašnjenja u isporukama aviona i geopolitičke rizike, kompanija pokušava da pronađe ravnotežu između pristupačnih cena i finansijske održivosti.
U tom smislu, Rajaner nije izuzetak – čitav sektor niskotarifnog prevoza nalazi se u fazi prilagođavanja novim ekonomskim i logističkim realnostima. Viz Er (Wizz Air), IziDžet (easyJet) i drugi pokušavaju da održe konkurentnost u novim uslovima, a era simbolično jeftinog letenja, kakvu su putnici godinama poznavali, izgleda da polako odlazi u prošlost.
Glas Javnosti/ T02S