Glas Javnosti

PREVOZNICI OČAJNI: Dizel PREŠIŠAO 200, ko će to da PLATI?

Ekonomija
Autor: Glas javnosti

Sa novim cenama goriva, gde je litar dizela prešao granicu od 200 dinara, srpski prevoznici su se našli u ogromnim cenovnim makaza i upozoravaju da neće moći dugo da izdrže

Nove cene goriva, određene danas po podne za narednih sedam dana, neprijatno su iznenadile vozače u Srbiji. Iako su vozači, kao i pojedini vlasnici benzinskih pumpi, očekivali da će da ostane ista cena, ako ne i da se smanji zbog toga što je u međuvremenu prilično pala cena sirove nafte, cena goriva je znatno porasla.

Po izmenjenoj uredbi o ograničenju cene goriva, trećoj po redu od sredine februara, cena je skočila za čak deset dinara po litru, na 184 dinara za benzin i čak 206,2 dinara za dizel.



Cena koja je za nedelju dana porasla gotovo šet odsto je ozbiljan udarac za građane, a katastrofalan za auto-prevoznik, upozoravaju iz poslovnog udruženja prevoznika „Međunarodni transport“. Građani mogu da donekle smanje trošak tako što će manje voziti automobil, ali privrednici ne mogu da zbog goriva smanje obim posla.

"Mi stvarno ne znamo šta ćemo i kako ćemo. Ova cena je ogromna, a mi ne možemo da povećamo cene transporta privredi jer ovde posluje i konkurencija iz inostranstva, od Makedonije i Bosne pa nadalje. A svima njima po Evropi je cena goriva mnogo manja nego kod nas, gde smo izjednačeni sa građanima, i dobijaju razne druge subvencije" – kaže Neđo Mandić, predsednik udruženja.

Prevoznici su sa uredbama o ograničenju cene goriva ostali i bez onih devet dinara povraćaja akcize po litru dizela, koju su imali pre nego što je cena počela da bude „zamrzavana“.



"I to je bila mala subvencija, a sada smo ostali i bez toga. Naša konkurencija po Evropi dobija od 20 do 40 centi po litru, a mi više ni to malo nemamo. Svi drugi troškovi su nam porasli, povećane su putarine, vozači traže veće plate… Prevoznici rade sa gubicima, topi se kapital u koji smo svi godinama ulagali, i to ne samo parama kompanije nego i ličnim novcem vlasnika. Ne znamo koliko još možemo da izdržimo pre nego što propadne čitav domaći prevoznički sektor. A onda će da dođu da prevoze stranici, po cenama koje oni odrede" – naglašava Mandić.

Malo vraćena akciza, malo povećana marža, a gorivo mnogo skuplje

Novom uredbom o ograničenju visine cena derivata, koja će važiti do 31. maja, izmenjeni su neki parametri za određivanje cene goriva svakog petka do 15 časova.



Osnova ostaje srednja velikoprodajna cena goriva, koju utvrđuje Ministarstvo rudarstva i energetike, ali je povećana marža trgovaca na malo, odnosno benzinskih pumpi. Marža je sada sedam dinara po litru, umesto šest, odnosno 5,6 dinara kada se odbije PDV.

Povećana je i akciza, tačnije smanjeno je umanjenje akcize koje je uvedeno drugom uredbom o ograničenju cene. Umesto umanjenja akcize od 20 odsto, što je zakonski maksimum, ona će sada biti smanjena 15 odsto.

Ovakva kalkulacija, bazirana na „naftnoj formuli“, odnosno kotacijama derivata na berzi za Mediteranski region, dala je neočekivano veliku cenu od 1,58 evra za benzin (BMB95) i 1,75 evra za dizel.



Nebojša Atanacković, predsednik UO "Nafta AD" i vlasnik benzinske stanice, juče je za 24sedam rekao da očekuje smanjenje cene derivata jer su prethodne visoke domaće cene formirane na ranijim visokim cenama nafte. 

Da cene na pumpama koje idu samo uzbrdo na prate cenu nafte, koja se u poslednjih mesec dana kreće između 104 i 113 dolara za barel evropskog brenta, a trenutno je na 110 dolara, uverili su se i vozači u regionu.

Tako litar benzina u Hrvatskoj košta 1,63 evra, a dizela 1,83, dok su u Crnoj Gori oba derivata 1,74 evra. Nešto malo manji trošak imaju u BiH, gde je cena 1,5 za benzin i 1,7 evra za dizel, što „petrol turistima“ iz Srbije daje uštedu od 400 do 500 dinara po napunjenom rezervoaru, pišu Novosti.

BONUS VIDEO


SKINI APLIKACIJU

glas javnosti android
glas javnosti IOS


POVEZANE VESTI




KOMENTAR