Glas Javnosti

POSKUPLJUJE GORIVO, SKAČU I CENE PREVOZA: Otkrivamo šta se krije iza PAPRENIH cenovnika

Ekonomija
Autor: Glas javnosti

U Srbiji dolazi do poremećaja cena i naglih promena kada su energenti u pitanju a koji u najvećoj meri diktira rusko-ukrajinski rat, direktor poslovnog Udruženja drumskog saobraćaja Srbijatransport Goran Aleksić otkriva uzrok nastalog problema.

Građani su sve zabrinutiji zbog rasta cene goriva, ali i razlike u politici akciza imeđu Srbije i Evropske unije (EU), prevoznici najavljuju da će u borbi sa aktuelnom ekonomskom situacijom cene prevoza rasti između 10 i 15 odsto.

U razgovoru za Biznis.rs direktor poslovnog Udruženja drumskog saobraćaja Srbijatransport Goran Aleksić kaže da se radi o problemu koji se u ekonomskom smislu preliva i na Srbiju i da je neophodno da se reaguje na neki način kako bi prevoznici opstali.


- Rast cena energenata je ozbiljan problem za privredu, odnosno za proizvodne sisteme koji koriste usluge transporta, a pokazalo se u vreme korona krize da je transport suština, odnosno temelj svakog života – dolazak ili odlazak na posao, u školu, prevoz privrednih sirovina, gotovih proizvoda - ističe Aleksić.

Aleksić ukazuje da su troškovi transporta zapravo sastavni deo cena krajnjih proizvoda, odnosno usluga, naročito ako se ima u vidu da se transport mnogo puta javlja u procesu koji nazivamo - od njive do trpeze.

Kao glavni razlog za rast cene transporta Aleksić navodi poskupljenje goriva, kao i činjenicu da se politika oporezivanja prevoznika u Srbiji i EU drastično razlikuje, pri čemu EU daje određene povlastice svojim kompanijama.


U tom smislu, on podseća da prevoznici četiri godine od Vlade Srbije traže da postupi u skladu sa evropskim propisima, odnosno da smanji akcize.

- Akciza u EU je 39 dinara po litru goriva, a u Srbiji više od 50 dinara. Kada bi se i kod nas smanjila akciza to bi nam olakšalo poslovanje - naglašava naš sagovornik, dodajući da su cene goriva otprilike izjednačene sa EU, ali ne i visina akcize.

Ipak, budući da ovi zahtevi nisu ispunjeni, Aleksić kaže da je naša transportna privreda nekonkurentna na evropskom nivou, budući da su cene morale da budu prilično visoke kako bi se pokrili troškovi, a prevoznici rade sa vrlo malom zaradom ili na ivici gubitka.

- To se vidi i po kvalitetu autobusa ako izađete iz Beograda. Međutim, to kod nas nije slučaj i mi nemamo drugo rešenje za izlaz iz negativnog poslovanja, već da korigujemo cene za 10 do 15 odsto. To može da pokrije troškove i da prevaziđe velike gubitke u teškim uslovima - kaže Goran Aleksić.

Usled naglog rasta cena goriva, mnoge evropske države ukinule su akcizu za legalne prevoznike koji zadovoljavaju niz neophodnih kriterijuma.

BONUS VIDEO


SKINI APLIKACIJU

glas javnosti android
glas javnosti IOS


POVEZANE VESTI




KOMENTAR