Očekuje se da će se promotivnim projektima u 2023. istaći i podržati proizvodi koji su u skladu s ciljevima kao što su održivost poljoprivrede Unije, poboljšanje dobrobiti životinja i podsticanje potrošnje svežeg voća i povrća te zdrave i održive prehrane.
Iznosi raspoloživi za odabrane kampanje u 2023. gotovo su ravnomerno raspodeljeni na promociju na unutrašnjem tržištu Unije (83,3 mil EUR) i u trećim zemljama (83,1 mil EUR), prenosi portal Ekapija.
- Prošle su godine evropski poljoprivrednici, suočeni s poremećajima i visokim troškovima, pokazali veliku otpornost. Promocija evropskih poljoprivredno-prehrambenih proizvoda i njihovog kvaliteta u Uniji i u celom svetu važna je dimenzija Komisijine podrške poljoprivrednicima i proizvođačima. Naša politika promocije pomaže im da pronađu nova tržišta i šire ugled svojih proizvoda. Zahvaljujući produktivnosti i priznatoj izvrsnosti, Unija je vodeći svetski izvoznik poljoprivredno-prehrambenih proizvoda - izjavio je Janusz Wojciechowski, savetnik za poljoprivredu
Izvan Unije glavni su ciljevi promotivnih aktivnosti zemlje i regije s velikim potencijalom rasta, na primer Kina, Japan, Južna Koreja, Singapur i Severna Amerika. Osim toga, Novi Zeland i Australija mogli bi predstavljati nove tržišne mogućnosti za evropske izvoznike. Naposletku, Ujedinjena Kraljevina i dalje je jedno od glavnih izvoznih tržišta za poljoprivredno-prehrambene proizvode iz Unije, koje apsorbira 25 % izvoza iz EU-27.
Odabranim kampanjama informisaće se potrošači u Uniji i svetu o različitim sistemima kvaliteta i oznakama EU o kvalitetu, kao što su oznake geografskog porekla ili ekološki proizvodi. Za kategoriju ekoloških proizvoda dodeljena su sredstva u iznosu do 28 miliona evra radi podsticanja potražnje za ekološkim proizvodima u skladu s akcijskim planom za ekološku proizvodnju.
Dodatnih 36 mil EUR za promociju održivih poljoprivrednih praksi korisnih za klimu, životnu sredinu i dobrobit životinja usmereno je na evropske potrošače te potrošnju poljoprivredno-prehrambenih proizvoda proizvedenih na održiv način.
Kako bi se podstakla zdravija i uravnotežena prehrana, više od 19 mil EUR namenski će se izdvojiti za promociju svežeg voća i povrća kako bi se tom sektoru pomoglo da prebrodi stalne izazove kao što su pad potrošnje i izvoza te slab pregovarački položaj u odnosu na velike maloprodajne lance i prerađivače. Generalno, promotivne aktivnosti usmerene na potrošače na unutrašnjem tržištu trebalo bi da odražavaju prehrambene smernice ciljanih država članica i da budu usklađene s njima.
Evropska izvršna agencija za istraživanje objaviće u januaru 2023. pozive na podnošenje predloga za predstojeće kampanje za 2023. Zahteve za finansiranje i predloge mogu podneti brojna tela, kao što su trgovinske organizacije, udruženja proizvođača i grupe iz poljoprivredno-prehrambenog sektora odgovorne za promotivne aktivnosti. Predloge za takozvane "jednostavne" programe može podneti jedna ili više organizacija iz iste države članice Unije, dok predloge za programe s više korisnika podnose najmanje dve nacionalne organizacije iz najmanje dve države članice odnosno jedna ili više evropskih organizacija.
Promotivne kampanje o poljoprivrednim proizvodima Unije osmišljene su kako bi se stvorile nove tržišne mogućnosti za poljoprivrednike u Uniji i za širu prehrambenu industriju te kako bi im se pomoglo u poboljšanju poslovanja. Osim povećanja održive proizvodnje i potrošnje poljoprivrednih proizvoda, politikom promocije podupire se i održiv oporavak poljoprivredno-prehrambenog sektora Unije u zahtevnom privrednom kontekstu.