Po novim pravilima, ako bilo ko na zadnjem sedištu ne „klikne“ pojas – odnosno ne veže ga u potpunosti – vozač će biti kažnjen sa 25 dolara po osobi koja nije vezana. Zakon su usvojili zakonodavci Virdžinije tokom poslednje sednice Generalne skupštine.
Predlog zakona podnela je Karen Keys-Gamarra, poslanica Demokratske stranke iz okruga Ferkfaks.
Ovaj zakon je klasifikovan kao sekundarna kazna, što znači da policija može napisati kaznu samo ako je vozač prethodno zaustavljen zbog nekog drugog prekršaja – kao što su prekoračenje brzine ili prolazak kroz crveno svetlo.
Virdžinija zahteva vezivanje pojasa za putnike na prednjem sedištu još od 1988. godine. Ova obaveza uvedena je kao odgovor na pritisak savezne vlade, koja je pretila da će uskratiti sredstva za izgradnju puteva državama koje se ne usklade s pravilima.
Državni podaci pokazuju da neprivezivanje pojasa i dalje predstavlja ozbiljan problem na putevima u Virdžiniji, navodi The Progressive Index.
Prema podacima Ministarstva saobraćaja, 35% poginulih u saobraćajnim nesrećama 2024. godine nije imalo vezan pojas.
Virdžinija se sada pridružuje još 34 američke savezne države i Vašingtonu D.C., koje takođe zahtevaju vezivanje pojasa i na zadnjem sedištu. Samo 15 država i dalje ograničava obavezu vezivanja pojasa na prednja sedišta.
Nju Hempšir je jedina američka savezna država u kojoj odrasli uopšte nisu obavezni da nose pojas, bez obzira na to gde sede u vozilu.
Od istog datuma, ulična preuzimanja (eng. street takeovers) biće tretirana kao nesavesna vožnja.
Ovi haotični događaji uključuju ulične trke, „kruženje“ (donuts), driftovanje i vožnju po haubi automobila, najčešće u većim grupama na javnim putevima i parkinzima.
Predlog je podržao poslanik Demokratske stranke David Bulova, takođe iz okruga Ferkfaks.
Prema podacima Insurify, Virdžinija je prošle godine bila na šestom mestu u SAD po broju uličnih preuzimanja. Na listi ispred nje nalaze se: Severna Dakota, Vajoming, Kanzas, Montana i Juta – sve države sa znatno manjim brojem stanovnika.
Velika promena očekuje se i od jula 2026. godine, ali neće odmah stupiti na snagu.
Naime, vozačima uhvaćenim u značajnom prekoračenju brzine moglo bi biti naređeno da u svoja vozila ugrade elektronski „limitator“ brzine.
Ovaj uređaj funkcioniše preko GPS-a i blokira papučicu gasa kada se dostigne dozvoljena brzina. Sudije će moći da naredi ugradnju uređaja kao alternativu oduzimanju vozačke dozvole.
Međutim, svako ko bude uhvaćen da vozi brže od 100 milja na sat (160 km/h), bez izuzetka će morati da ugradi uređaj. Predlog je podneo demokratski poslanik Patrick Hope iz Arlingtona.
Zvaničnici navode da će jednogodišnje odlaganje omogućiti sprovođenje kampanja za podizanje svesti i uspostavljanje sistema za sprovođenje zakona.
Prema evidenciji države, prekoračenje brzine i dalje je jedan od glavnih uzroka smrtonosnih nesreća u Virdžiniji.
Glas javnosti/B06S