Učesnici konferencije objasnili su da je lizing preferirani način finansiranja MSP klijenata u čitavoj Evropi što se odražava na dalju ekspanziju lizing industrije.
Tokom panela izneto je da je lizing najzastupljeniji vid finansiranja novih vozila u Srbiji, da je lizing industrija jedan od finansijskih partnera u projektima standardizacije taksi prevoza u Srbiji i subvencionisanja opreme, da finansira modernizaciju javnog gradskog prevoza, manjih dostavnih vozila i kompanijskih flota, ali i da izbor lizinga kao finansijskog instrumenta ima veliki potencijal kad su u pitanju fizička lica.
Očekivanja učesnika su da će u narednih nekoliko godina dve trećine svih lizing ugovora biti potpisano digitalnim putem.
Ivan Jauković, predsednik Asocijacije lizing kompanija Srbije, ističe da nas u narednom periodu očekuje modernizacija autobusa, tramvaja i trolejbusa, ali i poboljšanje kvaliteta mobilnosti.
„Današnji ciklus upotrebe vozila je takav da se ona koriste kraći period i menjaju češće. Samim tim, korisnik ima mogućnost da vozi najnoviji model, da izbegne periode češćih kvarova i većih servisa. Osim toga, primetno je pomeranje fokusa sa koncepta vlasništva na koncept iznajmljivanja, jer savremeni vozači ne žele da razmišljaju o vozilu i održavanju vozila, već samo o njihovom korišćenju“, objašnjava Jauković.
Dodao je da bili da su u pitanju hibridna ili električna vozila, ljudi definitivno teže ekološki prihvatljivim alternativama kad je transport u pitanju.
„To je svakako posledica podizanja svesti o značaju električnih vozila, veće dostupnosti vozila na teritoriji Republike Srbije i poboljšane infrastrukture za električna vozila. Kad je u pitanju javni prevoz, već danas na ulicama možemo videti nova vozila od kojih je značajan procenat hibrida i vozila na prirodni gas. Očekivanja su da bi naredna godina mogla da bude obećavajuća kad je u pitanju urbana elektromobilnost“, kaže.
Teodora Milenković, generalni sekretar ALCS, podseća da je svako treće novo vozilo u Republici Srbiji finansirano putem lizinga: „Specifičnost lizinga je da je sredstvo finansiranja ujedno i predmet obezbeđenja, što ovaj način finansiranja čini veoma pogodnim za najznačajniji segment evropske i domaće privrede, a to su mikro, mala i srednja preduzeća.
Putnička vozila su najzastupljenija u strukturi finansiranja na lizing, pa u trećem kvartalu 2024. godine imaju udeo od 44 procenata.
Predstavnici lizing industrije saglasni su da je digitalizacija društva uticala i na promene u lizingu. Jauković objašnjava da su se promenili načini donošenja odluka, upravljanja rizikom i da je poslovno okruženje još više usmereno na korisničko iskustvo.
„Lizing je i ranije bio prepoznat kao brz i efikasan finansijski instrument, ali u poslednjih nekoliko godina procesi za potpisivanje lizing ugovora dodatno štede vreme i resurse. Potpisivanje ugovora je moguće za svega nekoliko minuta i to digitalnim putem“, ističe Jauković.
Očekivanja su da će industrija u narednih tri do pet godina u potpunosti preći na bez-papirne ugovore, ali i da će odobrenja biti moguća na veb sajtovima ili u salonu. Između ostalog, lizing želi da doprinese ESG principima i da smanji količinu potrebnih papira.“
Na najvećoj konferenciji o lizingu u Republici Srbiji, ALCS je predstavila i rezultate za treći kvartal tekuće godine.
Rast vrednosti novozaključenih ugovora davalaca finansijskog lizinga od 30 odsto registrovan je u prvih devet meseci 2024. godine u odnosu na isti period prethodne godine.
Posmatrajući prema segmentima, rast vrednosti novozaključenih ugovora davalaca finansijskog lizinga zabeležen je u skoro svim segmentima finansiranja, a najveći je u segmentu komercijalnih i teretnih vozila i autobusa gde iznosi skoro 47 procenata kao i putničkih vozila (novih i polovnih) gde je rast više od 22 odsto.
Iz ALCS zaključuju da se, prema dosadašnjem trendu, može očekivati da lizing industrija nastavi rast i sledeće poslovne godine.
Glas javnosti / FO1