Glas Javnosti

NOVO POSKUPLJENJE POLOVNJAKA IZ NEMAČKE: Povećanje cena za 20 odsto NOV UDAR na džep kupaca vozila u Srbiji!

Ekonomija
Autor: Glas javnosti

Jedna od gorućih tema koja se tiče evropske ekonomije jeste povećanje cena polovnjaka koji iz Nemačke stižu na tržište Srbije i ostalih zemalja u regionu. Rast cena polovnih vozila koja dolaze iz Evrope prouzrokovana je krizom sa kororna virusom, a sada nam preti novo poskupljenje.

Ukoliko Nemačka bude usvojila nov Zakon o garancijama polovni automobili koji iz te zemlje stižu u Srbiju mogli bi da budu skuplji od 10 do 20 odsto. Ovo će biti ozbiljan udar na džep svih ljudi koji planiraju da uvezu automobile u Srbiju.

Cena polovnih automobila po evropskim zemjama počela je da raste još polovinom prošle godine, ponuda je sve oskudnija, a cene uvećane i za 20 odsto.

Kako navode pojedini vlasnici auto-kuća i auto placeva, pre korone je na licitacijama evropskih lizing kuća nedeljno bilo od 4.000 do 5.000 vozila, a sada je ta količina prepolovljena. Takođe, cene su otišle naviše, pa su automobili koji su koštali oko 7.000 evra sada skuplji i za 1.500 evra. Pojedini modeli su čak i duplirali cene.

Nemačko udruženje dilera automobila očekuje da bi usvajanje izmena zakona donelo rast cena polovnih automobila za 10 do 20 procenata i praktično kraj prodaje starijih polovnih vozila.

Prethodni rok za garancije bio je šest meseci, a produženje garancije i efekti, odnosno troškovi takve odluke stvaraju problem trgovcima. S druge strane, iako ova odluka ide na ruku kupcima polovnih vozila, jer bi trebalo da im obezbedi veću sigurnost da su vozila koja kupuju ispravna ili bar besplatnu popravku u roku od godinu dana ako dođe do nekog kvara, dugoročno bi moglo doći do negativnih promena, poput poskupljenja automobila

Državno udruženje nezavisnih trgovaca motornim vozilima (BVfK) zato je apelovalo na nemačko Savezno veće u pokušaju da spreči usvajanje ovih izmena.

"Promene su nesrazmerno nepovoljne i neodržive za trgovinu motornim vozilima", navodi se u saopštenju BVfK.

Prodaja novih vozila u našoj zemlji čini oko 15 odsto ukupne prodaje, dok su sve ostalo polovnjaci. Pri tom 80 odsto polovnih vozila starije od 10 godina, što govori o vrlo lošoj statistici prosečne starosti voznog parka u Srbiji, koja iznosi oko 17 godina.
 
Ukoliko Srbija zabrani uvoz polovnjaka sa Euro 3 motorom, naši vozači će automobil koji danas košta oko 3.000 evra plaćati najmanje 500 evra više, a najstariji auto koji će biti moguće uvesti u našu zemlju imaće 15 godina.

U junu prošle godine čak tri miliona vozila sa dizel motorima standarda evro 4 i evro 5 stajalo je na placevima u Nemačkoj i čekalo kupce većinom sa naših prostora, jer su tim vozilima novi propisi zabranili ulazak u gradska jezgra u mnogim nemačkim gradovima.

Korona je prošle godine delimično zaustavila priliv polovnjaka, mada podaci govore da je tokom 2020. u Srbiju stiglo samo 750 korišćenih vozila manje nego 2019.

Mnogi građani Srbije ne znaju da ako kupe polovni automobil u Nemačkoj mogu da dobiju i povrat poreza na dodatu vrednost koji u toj zemlji od sredine 2020. iznosi 16 odsto.

Naime, Nemačka je omogućila firmama koje izvoze polovnjake u države koje nisu članice Evropske unije da izvrše povraćaj PDV-a. To praktično znači da ako kupite vozilo koje košta 5.000 evra, možete da dobijete nazad porez u vrednosti od 800 evra.

Da bi vozači ostvarili ovu olakšicu moraju da provere da li auto koji kupuju sadrži u svojoj ceni ovaj porez. Na računu prodavca mora da bude iskazan PDV, odnosno razdvojeno navedena cena vozila i poreza.

Uvoznici polovnjaka u Srbiji objašnjavaju da PDV imaju automobili koji su bili u vlasništvu neke kompanije. Njih kupac iz Srbije može direktno da pazari od te firme ili na nekom auto-placu.

Kako bi se izbegle zloupotrebe, prodavci u pojedinim slučajevima traže i da se najpre auto registruje u Srbiji i da kupac zatim, uz ostalu dokumentaciju, priloži i saobraćajnu dozvolu kako bi mu se vratio PDV.

(Glas javnosti/Blic)

SKINI APLIKACIJU

glas javnosti android
glas javnosti IOS


POVEZANE VESTI




KOMENTAR