Glas Javnosti

NIKO NE PITA KOLIKO ĆE NAS KOŠTATI KREDITI? Evropa i Amerika u trci za srpske pruge i puteve

Ekonomija
Autor: Glas javnosti

U svetu biznisa se zna da nigde nema besplatnog ručka. Američke investicije za infrastrukturne projekte i dolazak Američka razvojna agencije, već je preduhitrila Evropska unija, tako da će gradnja autoputa i pruge od Niša do Merdara početi evropskim novcem.

Ministarka Zorana Mihajlović jajavljuje da očekuje američke investicije u iznosu od najmanje 3,7 milijarde evra u autoput i prugu od Niša do Merdara. Ali za te iste projekte kesu već delimično odrešila Evropska unija. Ne zna se do kraja ko će biti izvođač radova, niti koliko će sve biti isplatvo za građane Srbije, na čija bi pleća kako upozoravaju ekonomisti, lako mogao da padne tret ovih dogovora.

Ministarka građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Srbije Zorana Mihajlović rekla je danas u Vranju da je ekonomski sporazum, potpisan u Vašingtonu, u pogledu novih investicija u vrednosti blizu četiri milijarde dolara. Ona je navela da će se graditi autoput Niš-Merdare-Priština, kao i da će za prvu deonicu od Niša do Pločnika dugu 33 kilometra tender biti raspisan krajem oktobra ili početkom novembra.

Trenutno jedina obećana sredstva za ovaj projekat, koji pominje u jednoj od tačaka dokumenta o ekonomskoj normalizaciji iz Vašingtona, dolaze iz EU.

- Za tu deonicu smo obezbedili 40 miliona evra bespovratnih sredstava od EU, imamo potpisan ugovor sa Evropskom investicionom bankom na 100 miliona evra i uskoro ćemo potpisati ugovor sa Evropskom bankom za obnovu i razvoj za ostatak sredstava - istakla je Mihajlović, saopštio je njen kabinet.

Međutim, ministarka je kazala i da će se uporedno razgovarati sa Američkim fondom za razvoj o finansiranju ostalih deonica.

Prema njenim rečima Američki fond za razvoj, koji je posetio Srbiju u februaru, ima mogućnost da investira van SAD 60 milijardi dolara i da su zainteresovani da plasiraju novac u ovaj region.

- Na nama je da tu šansu iskoristimo jer nam je u interesu da gradimo infrastrukturu. Ovim ekonomskim sporazumom razmišlja se o gradnji još jednog autoputa od Bujanovca, preko Gnjilana do Štrpca, kao i gradnji pruge preko Merdara do Prištine - rekla je Mihajlović.

Međutim, dugogodišnji ekonomski novinar Milan Ćulibrk upozorava da - to nije bespovratan novac, već dodatni dug koji će Srbija morati da vraća.

- Plašim se, ako stigne tih 4-5 milijardi, da će stići s kamatom i postavljam samo jedno pitanje - da li će te pruge i ti putevi biti ekonomski isplativi. Koliko automobila dnevno treba da prođe da bi to jednog dana samo moglo da se izdržava? Plašim se da će to pasti na teret građana - kaže Ćulibrk.

Za Ćulibrka je ključno pitanje da li Američka razvojna agencija, koja po sporazumu dolazi u Beograd, samo daje zajam ili i uslovljava ko dobija poslove.

- Da li to onda znači da te sve poslove dobija Behtel kao što će graditi Moravski koridor?- pita Ćulibrk

Na komentar da postoji izreka u svetu da zemlja u koju dođe Behtel posle uživa američku zaštitu, Ćulibrk odgovara: "Behtel je već u Srbiji, a ja se ne osećam zaštićeno".

Šest meseci pre zaključivanja sporazuma u Vašingtonu delegacija američkog DFC-ja bila je u Beogradu i informisala se o potencijalnim projektima. Navodno postoji i interesovanje za obnovu pruge Beograd-Niš, ali više će se znati 21. septembra kada delegacija Američke razvojne agencije stiže u Beograd.

(Glas javnosti/Beta/N1)

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu.

SKINI APLIKACIJU

glas javnosti android
glas javnosti IOS


POVEZANE VESTI




KOMENTAR