Sve više nameštaj se kupuje onlajn, pa je i gužva na Beogradskom sajmu nameštaja manja, a proizvođači popuste do 20 odsto nude i u svojim objektima.
"Marina" je napravljena od orahovine i goveđe kože. Dobitnica je prve sajamske nagrade za dizajn "Zlatni ključ". Proizvodi se u Doboju. U Beogradu košta 600 evra, na Menhetnu 1.200.
Bili smo svesni šta naši ljudi rade već godinama i kakav kvalitet imamo i u samom dizajnu i u samom kvalitetu drveta, preradom izradom, ali zadnjih godina svi su se kitili našom slavom, Italijani, Danci. I onda je bilo - zašto mi ne uzmemo moć i vratimo u naše ruke, ajde da mi to odradimo sami ", navodi Slobodan Todorović iz "Moku nameštaja".
Kažu da, kada bi imali i četiri puta veću proizvodnju, sve bi prodali. Ni industrijska proizvodnja ne beleži pad. Izvoz drvenog nameštaja u prvih osam meseci vredeo je 232 miliona dolara i povećan je osam i po odsto u odnosu na lane. U tonama je manji, ali je rast cena od 40 odsto nadomestio zaradu.
"Došlo je do totalnog poremećaja u snabdevanju repromaterijalima, zbog jednog, bukvalno rečeno, cenovnog ludila na tržištu. Što se tiče industrije nameštaja, sirovine i repromaterijali koji se koriste poskupeli su od 40 do 140, a pojedini materijali čak i 210 odsto, to se sve odrazilo na kalkulacije cena na cenu gotovog proizvoda", pojašnjava Slađan Disić iz "Simpa".
Drveta za nameštaj imamo, ali meblove i ostali repromaterijal moramo da uvozimo. Sajamska ponuda povoljnijeg pločastog nameštaja je najmanja. Uglavnom se traže i gledaju komadi od masiva i garniture od finijeg štofa.
"Slika sajma ne odražava pravo stanje u drvnoj industriji. Nama je drvna industrija u suštini u rastu i nema nekih velikih promena što se tiče broja kompanija koje posluju. Isto je činjenica da mnoge firme sada nastupaju i okrenute su ka stranim kupcima, a mnoge su uložile mnogo u onlajn kupovinu", ističe prof. dr Jelena Matić sa Šumarskog fakulteta.
O cenama se može raspravljati, ali o ukusima ne vredi. Sajam protiče u odmeravanju snaga minimalističkih dizajnera čiji su komadi svedeni i jednostavni, i zanatskih proizvođača, koji neguju stil sa mnogo ručnog rada i rezbarija.
Ono što im je zajedničko jeste da i jedni i drugi sve češće moraju kupcima da odgovore na ista pitanja – o tome odakle potiče građa, da li je ekološki dobijena, da li su boje prirodnog porekla.