U anketi koja je obihvatila 3.575 vlasnika MSP i onih koji donose odluke na 15 tržišta šitom sveta, čak 72 odsto ispitanika smatra da širenje na inostrana tržišta rezultira povećanjem prihoda, međutim manje od polovine tačnije 41 odsto njih za sada koristi ovu priliku.
Ovakav optimizam nije bez osnove, jer, uprkos svim izazovima, čak dve trećine MSP-a oseća se podržanim od strane državne uprave, koje im pružaju savetodavnu podršku i obuke, pomoć u trgovini i izvozu, poreske olakšice i slično.
Rezultati istraživanja pokazuju i da polovina anketiranih MSP očekuje da do 2024. njihovi kupci i dobavljači budu pretežno iz inostranstva i time bi koeficijent od 39 odsto, koliko trenutno iznosi, u naredne dve godine dostigao 48 odsto inostranih kupaca.
- Ovim se izlazak u svet nameće kao glavni poslovni prioritet kod 41 odsto ispitanika naspram 47 odsto onih koji smanjenje troškova navode kao primaran plan - navodi se u saopštenju.
Kao glavni problem, kada je u pitanju težnja MSP za širenje poslovanja van granica matične zemlje, u istraživanju se navodi poremećaj u globalnom lancu snabdevanja, kao i infrastruktura prekograničnog plaćanja.
Preko 90 odsto anketiranih MSP i dalje prima uplate iz tri ili više zemalja, ali skoro polovina navodi da devizni kursevi, naknade za transfer, kašnjenja u plaćanju i potvrdama predstavljaju značajnu prepreku za poslovanje na globalnom nivou.
U anketi su učestvovala MSP iz SAD, Srbije, Brazila, Argentine, UK, Francuske, Izraela, Južne Koreje, Filipina, Vijetnama, Kine, Indije, Bangladeša, Ujedinjenih Arapskih Emirata i Ukrajine.
Glas javnosti/T01S