U Srbiji u sektoru proizvodnje auto-delova i auto-komponenti posluje više od 200 kompanija koje zapošljavaju oko 100.000 ljudi. Kriza koja je pogodila nemačke i ostale evropske proizvođače, smanjiće broj zaposlenih u Srbiji.
Bez posla može da ostane najmanje 10 odsto. A posebno će biti pogođen izvoz, kaže za Forbes Magazin Nikola Avramović, direktor finansijskih usluga kuće Alvarez i Maršal za Austriju, centralnu i istočnu Evropu. S obzirom na stanje na tržištu električnih automobila, veruje da šansa za kragujevački Stelantis leži u mogućnosti proizvodnje hibridnih modela, za kojima potražnja raste.
„Komponentaši kod nas čine veći deo autoindustrije, a kod nas je autoindustrija jedan od ključnih sektora i izvozno tržište je upravo Nemačka. Kod nas upošljavaju oko 100.000 ljudi. Očekivanja da će biti otpušteno oko 10.000 ljudi, što je negde oko 10 odsto, ne zvuči nerealno. To je nešto što možemo očekivati u narednom periodu, možda i u narednih godinu do dve“, navodi Avramović.
Prema njegovim rečima, Srbija oseća krizu u nemačkoj autoindustriji i najveći deo ovih proizvođača kod nas su velike firme koje rade za nemačku autoindustriju, „tako da ako oni imaju problem, imaćemo i mi“.
„Na kratak rok, sve ove firme u Srbiji suočavaju se u poslednjih godinu dana sa padom prihoda, a ti prihodi potiču od izvoza i to na evropsko tržište. I naredna godina će biti izazovna u smislu da se kriza još nije prelila na nas iz evropske auto industrije“, smatra Avramović.
On kaže i da se primećuje pad direktnih stranih investicija iz auto sektora. To jasno govori da ovde neće biti proširenja pogona i novih kapaciteta. Avramović dodaje da sve to sugeriše da možemo očekivati poremećaj u ovom sektoru na domaćem tržištu, u kratkom roku.
„Srbija više nije destinacija jeftine radne snage, što je s jedne strane i dobro, ali nosi i određene rizike. Jer, u narednih pet godina možemo očekivati odlazak firmi koje upravo na tome baziraju svoj biznis model. Rizik je što negde celi gradovi i regioni zavise od ovih firmi. Pa bi na vreme trebalo da vidimo kako i čime da se supstituiše ovaj gubitak“, ocenjuje Avramović.
Za sada je kriza u autoindustriji relativno mlada, smatra sagovornik Forbes Magazina, i još nije pokazala svoj pun negativan potencijal. Ipak, dodaje da će se to desiti i da još nismo krenuli da razmišljamo u tom smeru.
„Izvoz će definitivno biti najbolnija tačka u našoj ekonomiji, a njen najviše pogođeni deo je autoindustrija. Za Srbiju bi serijska proizvodnja Fijat Pande bila značajna iako ta proizvodnja neće biti velika. Čuo sam najave da bi u prvoj godini proizvodnja bila negde oko 50.000, gde bi proizvodnja onda išla na 100-150.000. Postoji i pitanje da li uopšte postoji tržište za tu količinu, s obzirom na to da je potražnja za njima u Evropi izuzetno niska. Definitivno, proizvodnja će krenuti, a ova proizvodnja u Kragujevcu lako može da se preusmeri na proizvodnju hibridnih modela kojima potražnja raste. Tako da je moguće da se pogon u Kragujevcu preorijentiše na hibride“, zaključuje Avramović.