Sezona godišnjih odmora je u jeku, a većina nas često ni ne razmišlja kako će plaćati svoje troškove ukoliko putuju u inostranstvo. Kako biste tokom letovanja racionalno trošili svoj novac trebalo bi za početak da znate da kada van Srbije podižete novac sa svog dinarskog računa, gubite na nepovoljnom bankarskom kursu prilikom konverzije domaće valute u evro.
Ipak, prilikom korišćenja kartica van zemlje, važno je prethodno proveriti sa bankom u Srbiji da li postoje dodatni troškovi za plaćanje putem POS terminala ili za podizanje gotovine na bankomatima.
U većini slučajeva, podizanje gotovine u inostranstvu nosi određene troškove, kao što je to slučaj i u Srbiji kada se novac podiže na bankomatu koji ne pripada banci korisnika. Posebno treba obratiti pažnju na situacije kada bankomat u inostranstvu, na primer u Grčkoj, automatski prepozna korisnika iz Srbije i ponudi podizanje gotovine u dinarima – što najčešće podrazumeva nepovoljan kurs. Zbog toga se savetuje da korisnici uvek biraju naplatu u evrima.
Korišćenje kartica vezanih za devizni račun u evrima generalno je najpovoljnija opcija za plaćanje u inostranstvu, pod uslovom da banka ne naplaćuje dodatne naknade za transakcije na POS terminalima.
Kod kreditnih kartica, međutim, može postojati dodatna „zamka“ – jer neke banke naplaćuju potrošnju u inostranstvu iz dinarskog, a ne iz deviznog računa, što može rezultirati dodatnim konverzijama i troškovima. Zato je važno pročitati uslove korišćenja kartice pre puta.
"Ono što uvek navodimo korisnicima je i da svakako memorišu broj kontakt telefona sa kartice u imenik mobilnog telefona kako bi, u slučaju potrebe, mogli da na jednostavan način kontaktiraju banku izdavaoca kartice. U slučaju krađe ili gubitka kartice, potrebno je da odmah o tome obavestite banku koja vam je izdala karticu kako bi se blokadom kartice sprečilo njeno neovlašćeno korišćenje", rekli ranije u odgovoru na ovo pitanje za "Blic Biznis" iz Narodne banke Srbije (NBS)
Korisnici platnih kartica moraju biti svesni određenih rizika pri njihovom korišćenju nezavisno od mesta potrošnje.
U tom smislu, rizici kojima su korisnici platnih kartica izloženi tokom sezone odmora su isti oni kojima su izloženi tokom cele godine, uz napomenu da je rizik u vezi sa korišćenjem platnih kartica veći tokom sezone odmora zbog pojačanih gužvi na pojedinim javnim mestima i veće potrošnje.
Prednost platne kartice u odnosu na gotovinu jeste u tome da za razliku od situacije kada je ukraden ili izgubljen gotov novac – gubitak kartice ne mora istovremeno da znači i gubitak novca, pod uslovom da korisnik kartice reaguje na vreme. Ukoliko bi se neželjeni slučaj dogodio i kartica bila ukradena, potrebno je bez odlaganja informisati izdavaoca kartice kako bi je blokirao i na taj način pomogao da se spreči veća šteta.
Zato je savet građanima da uvek imaju kod sebe imaju broj kol-centra banke čiju karticu koriste kako bi bez odlaganja reagovali u slučaju krađe ili gubitka kartice. U slučaju krađe ili gubitka kartice, ključno je, u što kraćem roku, o tome obavestiti banku koja je korisniku izdala karticu.
Glas javnosti/B06S