Glas Javnosti

Kineski megaprojekat koji će ih učiniti najmoćnijom silom sveta

Ekonomija
Autor: Glas javnosti

"Novi put svile" je megaprojekat Kine koji će ovu zemlju dovesti do neviđene globalne ekonomske moći i političkog uticaja.

Naime, do oktobra 2049., svet turizma drastično će se promeniti. Kina će se za to postarati! I to sve zahvaljujući novoj ruti koja će ići do samog srca Evrope, ali i Azije i Afrike, piše Travel Mole.

Novi put svile, kako je nazvan najbitniji kineski projekat u istoriji zemlje, omogućiće nastanak dva trgovačka puta koja bi Kinu povezivala sa ostatkom sveta.

Novi put – kopneni i primorski, prolaziće kroz 60 zemalja iz Evrope, Azije i Afrike. Kompletna infrastruktura koja podrazumeva izgradnju luka, saobraćajnica i elektrana koštaće Kinu oko hiljadu milijardi dolara.

Kada ruta zaživi, kineski vozovi velike brzine dovešće milione kineskih turista do odredišta, a potom će im ponuditi smeštaj u hotelima gde Kinezi imaju najveći udeo. Naravno, podrazumeva se da će se Kinezi u stranim zemljama hraniti u kineskim restoranima, oblačiti odećom koja je Made in China, i kupovati suvenire u kineskim marketima.

Kina je inače svetski broj 1 po broju turista koje „izvozi“.

Više od 200 miliona Kineza putuje godišnje van Kine. Kinezi su takođe i putnici koji najviše troše u inostranstvu. Mnogi su ih prozvali „hodajuće novčanice“ zbog svota koje troše van zemlje.

Očekivanja su da do 2049. godine po sadašnjoj stopi rasta, ta cifra bude verovatno veća od 600 miliona, pa čak i do milijardu kineskih turista u inostranstvu!

Foto: Pixabay

Da li će virus COVID-19 „zaustaviti“ Kineze?

Kinezi koji putuju uglavnom su u potrazi za jedinstvenim iskustvima koje mogu dobiti samo na Zapadu. Zato se veruje kako će se odman nakon ukidanja zabrane putovanja, kineski turisti vratiti na staro.

Foto: Mika Baumeister from Unsplash
Ovi putnici će imati milijarde dolara da potroše, ali već sada postoji uverenje kako će Kinezi trošiti tamo gde sama Kina želi da se ti dolari potroše. Sve atrakcije na „novom putu svile“ sigurno će biti prilagođene kineskom ukusu.

Već su planirani gradovi-kazina, nalik Las Vegasu i centri za zimske sportove oko Kazahstana i ostalih zemlji kroz koje će ruta ići.

Cela ruta biće osmišljena kao jedan povezani sistem koji funkcioniše u ekonomskim zaštićenim zonama, odlobođen taksi. Kroz Kinu, Kazahstan, Tadžikistan i Uzbekistan, pa sve do Mađarske i Evrope.

U SAD ruta će ići preko Severnog puta svile, a u Africi preko Južnog. Turisti će sada imati jedinstvenu priliku da dođu brzo do istorijskih gradova „puta svile“ (kojih ima na stotine), kao što su Samarkand, Kabul, Širaz, Almati i mnogi drugi.

Kineski turist već sada kroje mnoge gradove koji se nalaze na Putu svile.

Na primer, oko Bajkalskog jezera u Sibiru postoji lokalna uznemirenost dok Kinezi nastavljaju da kupuju imovinu. U blizini grada Almati u Kazahstanu, gradi se niz kazina koji će privući Kineze da se kockaju i opuštaju. Takođe u Kazahstanu se pravi veliki broj skijaških staza kako bi se privukli kineski skijaši.

To je samo jedan deo uticaja, drugi podrazumeva otvaranje hotela, restorana, prodavnica i drugih kineskih firmi koje postavljaju kineske brendove, duž cele rute, sve do Nemačke i Italije.

Pored toga, Kina već sada postaje veliki vlasnik mnogih železnica, luka i bescarinskih tržnih centara duž ovog novog puta.

Podsetimo se da je luka Pirej u Grčkoj u vlasništvu kineske firme Cosco. Kina bi takođe do 2023. godine trebalo da sagradi brzu prugu od Beograda do Budimpešte.

Foto: Pixabay

Novi put svile – koje su koristi za Kinu?

Dok se ceo svet utrkuje u optuživanju Kine da ovim projektom želi da upravlja globalnom ekonomijom i jača svoju političku moć, evidentno je da Kina uz pomoć inicijativnog turizma (outbound tourism) jača svoj položaj.

Pa samim tim iako je „novi put svile“ predstavljen kao turistički projekti, Kina je optužena da iza svega krije duge cilje koji su krajnje ekonomske i političke prirode.

Dok Kina obećava da će Novi put svile biti otvoren, transparentan i ekološki prihvatljiv, čini se da mnogim “ projekatima“ unutar rute nedostaje transparentnost.

Postoji zabrinutosti da će standardni 99-godišnji zakupi za ove projekte dovesti do socijalnih, ekonomskih i ekoloških izazova, kao što su rad unutar sive ekonomije, korupcija i raseljavanje stanovništva.

Dok Novi put svile obuhvata 65 različitih zemalja, kineski turizam na globalnom nivou ima potencijal da redefiniše međunarodnu industriju, infrastrukturu, ekonomiju, pa čak i upravljanje mnogih drugih zemalja, jer Peking uspostavlja svoje norme, pravila i institucije.

 

Izvor: travelmagazine

SKINI APLIKACIJU

glas javnosti android
glas javnosti IOS


POVEZANE VESTI




KOMENTAR