Kriza u tom sektoru se, takoreći, prelila na više strana: na jednoj imamo žene (uglavnom lepši pol radi ovaj posao) koje su samozaposlene, odnosno same traže klijente; na drugom kraju su zaposlene preko agencije, a u Beogradu je takvih firmi sve više; zatim, tu su radnice koje čiste stanove/kuće, i one posvećene stambenim zgradama/poslovnim objektima.
Zaključak je da je posao generalno opao na nivou cele 2020, pa i sada, posebno u momentima kada su tzv "pikovi" zaraze. Osim toga, ljudi masovno rade od kuće, više od 12 meseci, te je potreba za odlaskom u kancelarije dosta manja. Samim tim, jenjava i potreba za čišćenjem radnih prostora u istom obimu.
Tamo gde se rad održava neprekidno, samo je došlo do pojačanja u načinu čišćenja i dezinfekcije (vrste sredstava, učestalost brisanja i "ubijanja" virusa, postavljanje dezobarijera i antibakterijskih otirača, obezbeđivanje maski i vizira itd), ali nije sasvim poznato da li je došlo do porasta u angažovanju novih lica.
- Ljudi su generalno bojažljivi u periodima velikih pikova i brojeva zaraženih stanovnika, i u tim periodima je primetimo smanjen broj poziva i blagi je pad u poslovanju. Kada broj zaraženih krene da opada i kada mere popuste, ljudi se ponašaju opuštenije i broj zahteva za čišćenje raste - priča Goran iz jedne domaće agencije, koja angažuje čistačice.
Navodi i da su im u toku vanrednog stanja, dakle, u martu i aprilu prošle godine, prihodi bili minimalni (skoro na 0). Posle toga, kaže Goran, situacija je počela da se popravlja i 2020. su uspešno završili.
- Smatramo da je razlog poboljšanja našeg poslovanja taj što su kompanije uvele dodatne standarde čišćenja i dezinfekcije u svojim poslovnim prostorima. Stambene zajednice su, takođe, počele da obraćaju veću pažnju na higijenu zajedničkih prostorija i zahtevale redovnije i temeljnije čišćenje - dodaje.
Upravo to je jedan od "paradoksa" na koji smo naišli. Baš u vreme kada su higijena i čišćenje imperativ, i kada bi trebalo da budu na najvišem nivou, ljudi su otkazivali tu vrstu profesionalne usluge. Pritom, uzmimo za pretpostavku da bi čistačice dolazile u punoj radnoj "korona opremi", i da je reč o jednoj osobi, a ne o kolektivu.
Svakako ne treba zanemariti ni činjenicu da u prvim mesecima krize mnogima nije bilo ni do čega, vladao je veliki strah usled nedovoljnog poznavanja kovida-19, pa su klijenti odlučivali da stvari uzmu u svoje ruke.
Postoje li sada neke nove smernice u radu, da li su više cene po satu, budući da radnice obilaze razne prostorije i kolektive, što povećava rizik od zaraze?
- Svakako da smo uveli nove mere i standarde i obučili naše spremačice da se ponašaju u skladu sa datim merama bezbednosti. Omogućili smo im svu dostupnu zaštitu od potencijalnog zaražavanja. Uprkos tome što su dodatne mere bezbednosti dovele do dodatnih troškova, cenu nismo menjali, niti planiramo da menjamo. Tržište diktira cenu, a mi pokušavamo da se uklopimo i opstanemo - priča on.
Za kraj dodaje da su najtraženije usluge standardno čišćenje i peglanje, kao i povremena detaljna čišćenja, a najviše upita i zahteva dolazi iz tzv. šireg centra grada, koji čine Stari Grad, Vračar, uži deo Zvezdare i Palilule.
(Glas javnosti/Telegraf Biznis)